شماره ۱۹۱۰ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
محمود عباس در دیدار با ایهود المرت برای مذاکرات اعلام آمادگی مشروط کرد
مذاکره به شرط 2008
محمود عباس: «همان‌طور که امروز هم در شورای امنیت گفتم کاملا آماده از سرگیری مذاکرات از جایی هستم که با المرت متوقف شد و آن هم تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح و نه براساس طرح الحاق و مشروعیت بخشی به شهرک‌هایی که مخرب راه‌حل دوکشوری است»

[شهروند]محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین اسراییل برای ازسرگیری مذاکرات با اسراییلی‌ها اعلام آمادگی کرد؛ به شرطی که این مذاکرات تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح باشد. محمود عباس در این کنفرانس با رد معامله قرن گفت که حاضر است تنها براساس شرایط طرحی که در‌ سال 2008 در دوران نخست‌وزیری المرت ارایه شد، مذاکرات را آغاز  کند. به گزارش ایسنا، محمود عباس گفت: «همان‌طور که امروز هم در شورای امنیت گفتم کاملا آماده از سرگیری مذاکرات از جایی هستم که با المرت متوقف شد و آن هم تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح و نه براساس طرح الحاق و مشروعیت بخشی به شهرک‌هایی که مخرب راه‌حل دوکشوری است.»
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه مذاکرات قبلی با نخست‌وزیر پیشین اسراییل نزدیک بود به نتیجه برسد، گفت: «ما همکاری نزدیکی با یکدیگر برای دستیابی به یک معاهده تاریخی صلح داشتیم و راهی طولانی طی کردیم و تمامی مسائل را برای ایجاد وضع دایمی فراهم کردیم.» عباس همچنین گفت که براساس این طرح، پایتخت کشور فلسطین، قدس شرقی و پایتخت «کشور اسراییل» نیز قدس غربی خواهد بود.
محمود عباس روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت شرکت کرد تا درباره طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن صحبت و فهرست اعتراضات تشکیلات خودگردان فلسطین را علیه این طرح ارایه کند. چند ساعت پس از سخنرانی محمود عباس در شورای امنیت، المرت نیز نسبت به این دیدار و تعهد محمود عباس به روند صلح ابراز خوشحالی کرد و او را تنها شریک روند صلح دانست. المرت محمود عباس را «مرد صلح» خواند که با «تروریسم» مبارزه می‌کند و گفت به همین علت است که با او مذاکره کرده است. المرت تأکید کرد که تنها راه رسیدن به صلح مذاکره مستقیم میان دو طرف است. او همچنین از معامله قرن انتقاد کرد و گفت که این طرح بدون فلسطینی‌ها تدوین شده است.
این دیدار خشم و عصبانیت سفیر اسراییل در سازمان ملل را برافروخت. دنی دانون در بیانیه‌ای این اتفاق را «قدرت بخشیدن به تروریسم دیپلماتیک رئیس تشکیلات فلسطین» خواند و گفت که محمود عباس با ارایه قطعنامه سازمان ملل علیه آمریکا و اسراییل دنیا را تشویق می‌کند تا دولت یهود را منزوی کند. به گزارش برخی رسانه‌ها، محمود عباس به سازمان ملل رفته بود تا 300 مورد از نقض قوانین بین‌المللی درباره مسأله فلسطین را در معامله قرن آمریکا گزارش کند. دانون در بیانیه خود گفت تا زمانی که محمود عباس سر کار باشد، هیچ صلحی محقق نمی‌شود و فلسطینی‌ها تنها زمانی پیشرفت می‌کنند که عباس کناره‌گیری کند. دانون افزود: «عباس اگر در دعوتش به صلح صادق بود برای مذاکره به اسراییل می‌آمد؛ مثل همان کاری که انور سادات، رئیس‌جمهوری فقید مصر کرد.»
صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واکنش به گفته‌های دانون در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «واضح است که سفیر آمریکا در سازمان ملل متن طرحی را که ترامپ و نتانیاهو معرفی کردند، نخوانده است.» عریقات در توییتی دیگر، اظهارات المرت را وقیحانه و بی‌شرمانه خواند و نوشت: «دانون نماینده رژیم اشغالگر است و کارنامه‌ای مملو از جنایت و تخلف دارد و با سوء‌استفاده از شورای امنیت از دنیا می‌خواهد که قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرند و به دنبال تغییر نظام در فلسطین باشند.»
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در جلسه شورای امنیت که روز سه‌شنبه برگزار شد نسبت به ترور محمود عباس به وسیله اسراییل به شیوه یاسر عرفات هشدار داد. ابوالغیط، اظهارات دانون را نگران‌کننده خواند و گفت اگر عباس معامله قرن را امضا نکند،‌ هیچ فلسطینی دیگری حاضر به امضای آن  نخواهد بود.
ابوالغیط در ادامه گفت: «اتحادیه عرب به این دلیل با طرح ترامپ مخالفت کرد که این طرح به فلسطینی‌ها تنها چیزی کمتر از حکومت خودگردان می‌دهد. اسراییل براساس این طرح همچنان کنترل اراضی، امنیت، جاده‌ها، گذرگاه‌ها و منابع را در دست خواهد داشت اما فلسطینی‌ها در مناطق پراکنده زندگی خواهند کرد. یک کشور وجود خواهد داشت که دو گروه در آن زندگی خواهند کرد. گروهی که از حقوق کامل برخوردار است و گروه دیگری که آن حقوق را ندارد.»
این در حالی است که جنبش فلسطینی جهاد اسلامی از محمود عباس شدیدا انتقاد کرد و گفت تا زمانی که او به دنبال شراکت با اشغالگران اسرائیلی است، سرگردان خواهد ماند. محمد الهندی، ‌عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی گفت: «علی‌رغم اینکه احزاب اسرائیلی درباره مسائل اساسی متحدند،‌ اما عباس دارد دنبال شریک اسراییلی برای مذاکره می‌گردد.»
دونالد ترامپ در 28 ژانویه در یک نشست خبری به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، از طرح معامله قرن رونمایی کرد. ( این  طرح انتقادهای بسیاری را به همراه داشت؛ ترکی فیصل، رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان و یکی از منتقدان این طرح، آن را «فرانکشتاین قرن جدید» خواند.)

 


تعداد بازدید :  361