شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
در نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد مطرح شد
دولت مجری همه سلیقه‌ها نیست
فیلم«خانه پدری» توقیف نشده است

اکران «خانه پدری» و فیلم‌های مجوزدار مانند«عصبانی نیستم»، استعفای مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، وضع ارکستر سمفونیک، شرایط ادامه کار برای محمدرضا شجریان، تمدید مجوز انتشارات امید ایرانیان به مدیریت جمیله کدیور و...  موضوعاتی بودند که حسین نوش‌‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در نشست خبری دیروز، 9 دی‌ماه درباره آنها صحبت کرد.  
نگاه ما به فیلم«خانه پدری» فرهنگی است
به گزارش ایسنا، حسین نوش‌‌آبادی در این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد درباره وضع اکران فیلم «خانه پدری» توضیح داد: «این فیلم 5سال پیش ساخته شده و هر‌سال به دلایلی اکران نگرفته است.  البته دلایل عدم نمایش آن نه سیاسی است و نه امنیتی، فقط به دلیل داشتن چند صحنه جنایی است که خشونت را ترویج می‌کند و آثار سوئی بر روح و روان جامعه می‌گذارد.» او سیاست دولت را ایجاد نشاط فرهنگی و هنری دانست و گفت: «بعضی از تولیدات ممکن است با سیاست‌های کلی دولت قدری مغایرت پیدا کنند.  البته این فیلم حاشیه‌های خاصی ندارد و به همین دلیل با اکران محدود آن برای مخاطبان رده سنی خاص موافقت شده است.» سخنگوی وزارت ارشاد تأکید کرد فیلم«خانه پدری» توقیف نشده بلکه اکرانش به تعویق افتاده است و درحال حاضر شورای بازبینی سینما، اجازه اکران محدود این فیلم را داده است. او در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایطی که تصاویر خشونت‌بار داعش در سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، اما فیلم «خانه پدری» دقیقا به دلیل یک سکانس خشونت‌آمیز از اکران بازمی‌ماند، توضیح داد: «صحنه‌های خشن این فیلم با آنچه در دنیا رخ می‌دهد متفاوت است. ما باید چهره خشونت‌طلبانه جریانات تکفیری و تروریستی را نمایش دهیم. اما بحث ما در سینما بحث فرهنگی است درحالی‌که خشونت داعش بحثی امنیتی است.» او در ادامه تأکید کرد: «نگاه ما به این فیلم سیاسی و امنیتی نیست بلکه فرهنگی است. هرچند حذف سکانس خشونت‌آمیز آن به روند فیلم لطمه می‌زند با این حال این فیلم را برای مخاطبان خاص اکران می‌کنیم.»
شجریان باید رفتارهای گذشته خود را
جبران کند
نوش‌آبادی درباره فعالیت محمدرضا شجریان و اجرای برنامه توسط او گفت: «آقای شجریان چهره شناخته‌شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است.» در ادامه این موضوع را هم یادآوری کرد: «شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است. با این حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.» سخنگوی وزارت ارشاد معتقد است نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند: «شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد.»
تئاتر شهر را واگذار نمی‌کنیم
او در بخش دیگری از این جلسه درباره واگذاری مجموعه تئاتر شهر به بنیاد رودکی توضیح داد: «تئاتر شهر نماد فرهنگ و هنر کشور است و به دلیل اهمیتی که به آن می‌دهیم بازسازی آن را آغاز کرده‌ایم و هیچ تصمیمی برای واگذاری این مجموعه به جای دیگری را نداریم. این مجموعه مستقیما زیر نظر معاونت هنری است.» نوش‌‌آبادی همچنین درباره استعفای حسین طاهری، مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «ایشان در این مدت زحمات زیادی کشید اما معتقد بود با این شرایط و امکانات نمی‌تواند پاسخگو باشد. بنابراین دغدغه و نگرانی او، کارها را تحت‌الشعاع قرار داد و این چنین بود که کناره‌گیری کرد.» سخنگوی وزارت ارشاد بر این موضوع که انتظار وزیر ارشاد از هنرهای نمایشی انتظار مهمی است، تأکید کرد: «چرا که این شاخه هنری می‌تواند کارکرد منحصر به فردی داشته باشد و هم‌تراز سینما پیش برود، اما متاسفانه نه انتظارات مقامات مافوق مدیرکل تأمین شد و نه انتظارات او برای اعتبارات و بودجه.  از سوی دیگر ناخرسندی برخی از فعالان تئاتر این نگرانی را به وجود آورد که ادامه این روند، باعث افت بیشتر تئاتر می‌شود.» او درباره انتخاب مدیرکل بعدی هنرهای نمایشی بیان کرد: « فعلا که سرپرست مشخص شده است اما حتما معاون هنری و وزیر ارشاد فرد توانمندی را برای این حوزه انتخاب می‌کنند.»
تفاهمنامه میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی
نوش‌آبادی در ادامه با ابراز خرسندی از تأمین بودجه ارکسترهای ملی و سمفونیک اظهار امیدواری کرد این دو ارکستر در جشنواره موسیقی فجر برنامه داشته باشند. او درباره تأخیر در صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی بیان کرد: «از گذشته مجوزهای زیادی برای موسیقی صادر شده و ظاهرا به حد اشباع رسیده است. به‌هرحال حساسیت روی موسیقی به لحاظ تجربی، قانونی، اخلاقی و هنری بالاست، به همین دلیل صدور مجوز کار دشواری است.» سخنگوی وزارت ارشاد فعالیت هنرمندان خانم در موسیقی را بدون ممانعت دانست و از نگارش تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی خبر داد:  «این تفاهمنامه درحال نگارش است تا امنیت و نظم برنامه‌های هنری حفظ شود.»
دولت مجری همه سلیقه‌ها نیست
او درباره وضع فیلم‌هایی که توسط دیگر نهادها دچار مشکل می‌شوند، گفت: «اگر گاهی مشکلی برای نمایش این فیلم‌ها پیش می‌آید، به معنای بی‌توجهی ارشاد به حقوق فیلم و زیر پا گذاشتن تعهداتش نخواهد بود. شاید بنا به مصالح، فیلمی موقتا کنار گذاشته شود، اما مشکلات را می‌پذیریم و می‌دانیم که متاسفانه برخی فشارها، اظهارنظرها و فضاسازی‌ها روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارد.» نوش‌آبادی در ادامه اشاره کرد که: «در طول یک‌سال و اندی از آغاز به کار دولت یازدهم فقط دو فیلم با مجوز ما ساخته و اکران شده است و بقیه مربوط به دوره پیش بوده است، بنابراین جشنواره‌های فجر امسال فرصت خوبی برای ارزیابی تولید آثار هنری در دولت جدید است.» او همچنین درخصوص تعامل وزارت ارشاد با کمیسیون فرهنگی مجلس که گاه موانعی را بر سر راه فعالیت هنری ایجاد می‌کند، توضیح داد: «به‌هرحال پذیرفته‌ایم مجلس در هر دوره با هر نگاه و موقعیتی محترم است.  اما در عین احترام به قوه ناظره کشور، به اصل تفکیک قوا هم معتقدیم چرا که ما هم وظایف مشخص و تعریف‌شده‌ای داریم و از دیگران می‌خواهیم اجازه دهند دولت در چارچوب موازین قانونی کارش را انجام دهد. اگر اجرای عموم مطابق میل نبود، نظر بدهند اما قبل از اجرا هرگونه داوری به تعامل قوا لطمه می‌زند.» نوش‌آبادی تأکید کرد: «نظر مجلس برایمان محترم است اما قرار نیست دولت مجری همه سلیقه‌ها   باشد.»
صدور مجوز
به معنای پذیرش عقاید سیاسی یک فرد نیست
نوش‌آبادی در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر تمدید مجوز فعالیت انتشارات «امید ایرانیان» با مدیریت جمیله کدیور که به گفته سوال‌کننده مستقیما از سوی وزیر صورت گرفته است، توضیح داد: «مجوز این انتشارات به مدت یک‌سال و طبق قوانین تمدید شده است. ضمن این‌که هیچ منع قانونی برای فعالیت این انتشارات نیست. تا زمانی که منع قانونی برای فردی نباشد، دولت نمی‌تواند در برابر تقاضای شهروندان ایستادگی کند.» او اشاره کرد که: «صدور مجوز به معنای پذیرش عقاید سیاسی یک فرد یا جریان نیست. از سوی دیگر سیاست دولت بسترسازی برای کسانی است که اگر از نظام فاصله گرفته‌اند اما مشکل قانونی هم ندارند، دوباره برگردند.»


تعداد بازدید :  186