شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
راز ایران داستان‌ها دارد امروز

|  محمدكاظم علياني  |   

با درود بر کارمندان و نویسندگان روزنامه شهروند و تمام خدمتگزاران جهان انسانی که خوب دریافته انسان می‌میرد اما انسانیت هرگز نمی‌میرد. حرفم را باور کنید یا نکنید مهم نیست بلکه می‌خواهم از تجربه‌هایم برایتان بگویم.
 1- اهالی مطبوعات اگر از راه صحیح و اصولی قلم بزنند بهترین دوست زمامداران وقت خواهند بود.
سخن با گیتی از ما دارد دیروز
راز ایران داستان‌ها دارد امروز
2- این انقلاب آسان به دست نیامده که عده‌ای از خدا بی‌خبر که نه قبل از انقلاب نه بعد از انقلاب کوچکترین اسمی از آنها برده نشده به آن هجوم آورده و کیسه‌های خالی خود را پر می‌کنند و با خودروهای گرانقیمت و کاخ‌های آنچنانی به مردم ایران که ملتی ساده و زحمتکش هستند فخر می‌فروشند. متاسفانه در کشور ما امروز همه چیز در چارچوب پول و ثروت و ماشین خلاصه شده؛ از معنویات نشانی نیست. هر که پولش بیشتر زورش بیشتر- دگر مهر و وفا مرده گل گلخانه پژمرده.
3- آمدیم سر اصل مطلب؛ تحریم استعمارگران جهانی کارشناسانی برای استثمار ملت با درایت که از نقطه ضعف ملت‌ها استفاده می‌کند. ما بحمدالله نقطه ضعفی نداریم چون در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از یک‌میلیون و ششصد و چهل و سه‌هزار کیلومتر وسعت دارد و این فضای وسیع سه چهارم آن قابل کشت و بهره‌برداری است و نظر جوی کمتر کشوری این حالت را دارد موقعی که یک استان کشور ما گل‌های یخ شکوفه می‌کند در قسمت دیگری مشغول درو کردن سنبله‌های گندم هستند و همه چیز داریم عمده مدیریت است و اگر مدیریت وارد و دلسوزی داشته باشیم تحریم نمی‌تواند هیچ آسیبی به ما برساند. آیا می‌دانید استان مازندران ما از کشور هلند وسیع‌تر است؟
كشور هلند 15ميليون جمعيت كشورش را تغذيه مي‌كند و ساليانه ميليون‌ها دلار مواد لبني و گل و ...  صادر مي‌كند.
4- ما ايراني‌ها حرف خيلي مي‌زنيم ولي متاسفانه عمل نداريم. 800سال قبل سعدي استاد سخن گفت به عمل كار برآید به سخنداني نيست و ما اگر سه روز حرف بزنيم و خيلي هم خوب حرف بزنيم اين حرف‌ها يك كيلو گندم، يك خوشه انگور ،  يك دانه پرتقال نمي‌شود.
5- اين روزها بيشتر حرف‌ها روی شير و نان است كه هر دوي اينها مورد نياز فقير و غني، پير و جوان است و مرتب مسئولان محترم از بازرس و جريمه مي‌گويند بنده در آستانه 90سالگي و قريب 80سال است با روزنامه و كتاب آشنا هستم و هم اطلاعاتي از توليد و اقتصاد و بازار دارم چون كشاورزم. زماني گرانفروش‌ها را شلاق مي‌زدند.
نامه‌اي به وزیر در مورد اقتصاد نوشتم. خوشبختانه نامه‌ام مورد توجه‌شان قرار گرفت و احضارم فرمودند. در ملاقات ضمن صحبت به ايشان عرض كردم اگر قرار بود با شلاق زدن، پياز و سيب‌زميني ارزان شود آنها عقب ماشين‌هاي كشاورزي نمي‌رفتند زيرا در آن زمان مانند ما همان کشاورزی را داشتند اقتصاد داراي اصول و ضوابطي كه اگر ما نخواسته باشيم به آنان عمل كنيم ممكن نيست موفق شويم.
مي‌دانيد نان به‌عنوان مهم‌ترين منبع تغذيه مردم كشور نقش مهمي در تأمين انرژي پروتيين و املاح ضروري بدن انسان دارد به همين نسبت بهداشت و سلامت نان امري مهم در تحقق تأمين سلامتي جامعه ايفا مي‌كند. نان غذاي اصلي خانواده‌هاي كم‌درآمد و پرجمعيت است كه قدرت خريد كم است و درنتيجه تنوع و مقدار موادغذايي مصرفی كافي نيست، نان غذاي اصلي آنها را در سبد خانواده تشكيل مي‌دهد. در خبر است ساليانه 30درصد نان كشور تبديل به ضايعات مي‌شود كه اين امر به معناي تضييع سالانه 300ميليارد ريال از بودجه كشور است. مشكل صدساله‌اي كه هنوز تدبيري براي آن انديشيده نشده است در هيچ كشوري ولو اين‌كه ثروتمند باشند چنين وضعي نيست.

 


تعداد بازدید :  179