شماره ۱۸۹۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
پاسخ ظریف به ترامپ در توییتر:
مذاکره دو‌جانبه «خیال باطل» است
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: «صحبت‌های آقای ظریف حرف تازه‌ای نبود چون سیاست اصولی جمهوری اسلامی را بیان کرد. این همان صحبتی است که مقام معظم رهبری، دولت و مقامات به‌عنوان یک حرف اصولی و اساسی همواره بیان کرده‌اند.

[شهروند]محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود بار دیگر تأکید کرد که بازگشت به میز مذاکره‌ای که آمریکا آن را ترک کرده تنها راه پیش‌ روی آنهاست.
ظریف در توییتر نوشت: «دونالد ترامپ همچنان آرزوی یک دیدار دوجانبه را دارد تا شهوتش برای «توافق ترامپ» را ارضا کند. این خیالی باطل است. میز مذاکره 1+5 - که او ترکش کرد- بازگشت به دوران قبل از ‌سال 2017 و جبران خسارت‌های واردشده به ایران تنها راه
 ممکن است.»
واکنش ظریف هم به یکی از توییت‌های دونالد ترامپ بود و هم به برخی از افراد و رسانه‌هایی که سخنان قبلی ظریف را به «مذاکره با آمریکا» تفسیر کرده بودند.
ترامپ در توییتر نوشته بود: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است، اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه،‌ مرسی!»
وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در توییتر خود خطاب به ترامپ با انتشار بخشی از متن گفت‌وگوی خود با خبرنگار اشپیگل نوشت: «دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز سر میز مذاکره نشسته‌ایم. آنها هستند که میز را ترک کرده‌اند.»
از سوی دیگر، توییت وزیر امور خارجه ایران در حالی منتشر شده که بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی، به سخنان او در گفت‌وگو
 با اشپیگل تاختند. به نظر می‌رسد که انتشار توییت ظریف پاسخی به برداشت رسانه‌ها باشد.
سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه نیز موید این دیدگاه است. روز گذشته، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از برداشت برخی رسانه‌ها از گفته‌های ظریف گفت: «صحبت‌های آقای ظریف حرف تازه‌ای نبود چون سیاست اصولی جمهوری اسلامی را بیان کرد. این همان صحبتی است که مقام معظم رهبری، دولت و مقامات به‌عنوان یک حرف اصولی و اساسی همواره
 بیان کرده‌اند.»
عباس موسوی توضیح داد:‌ که منظور از «بازگشت به شرایط قبل از 2017»، برداشتن تحریم‌هایی است که با خروج آمریکا از برجام وضع شد و بازگشت به برجام در همان قالب 1+5 است که در این صورت گفت‌وگوی جمعی را امکان‌پذیر می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «صحبت از مذاکره با آمریکا و گفت‌وگوی دوجانبه با این کشور نیست. همچنین صحبت از پذیرفتن به‌اصطلاح «توافق ترامپ» (توافقی جدید) که به تازگی روی آن مانور می‌دهند، نیست. این موضع اصولی ماست.» او همچنین تأکید کرد که اگر رئیس‌جمهوری آمریکا شرط ما را بپذیرد، نشان‌دهنده آن است که تمامی سیاست‌هایش شکست خورده است و اگر نپذیرد، نشان می‌دهد که اهل مذاکره نیست.
از سوی دیگر، وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به اتفاقات پیش آمده پیرامون گفت‌وگوی ظریف با اشپیگل اعلام کرده که ایجاد فضای دوقطبی «مذاکره-عدم‌مذاکره» اثر مخربی بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد گذاشت.
در این بیانیه آمده است: «تأکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده، بازگشته و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی انجام‌شده را لغو و جبران کند -در صورت انجام‌- شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شود و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضع موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء برداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف‌الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند برهم زند.»
در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه ملاک عمل وزارت خارجه، مواضع رهبری معظم انقلاب است، آمده: «تمامی تلاش آمریکا آن است که موضع برتر ایران یعنی حمایت از مذاکرات قانونی انجام‌شده در برجام را از دست ایران خارج کرده و تصویری ضد مذاکره از ایران را به نمایش گذارده و نهایتا میز مذاکره غیرقانونی و تحمیلی را جایگزین برجام نماید.»

یک‌جانبه‌گرایی انفعالی، مشوق یک‌جانبه‌گرایی فعال است
وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی سخنرانی کرد. ظریف در سخنان خود گفت که آمریکا علیرغم ادعاهای خود بارها نشان داده اعتقادی به مذاکره و پایبندی به تعهدات قبلی و فعلی ندارد. محمدجواد ظریف با اشاره به تهدید ترامپ به نابودی مراکز فرهنگی و تمدنی ایران و همچنین عملکرد یک‌جانبه‌گرایانه او، انکار حقوق بین‌الملل و قانون‌ستیزی آمریکا گفت: «تهدیدات ترامپ تبلور تنفر ناشی از حقارت است. نه فقط تنفر از ایران و فرهنگ غنی ایرانی، بلکه تنفر از فرهنگ، تمدن و هر چیزی که بیانگر صلح و ثبات است.»
ظریف همچنین با تأکید بر خروج آمریکا از توافق‌نامه‌های بین‌المللی ازجمله  خروج از یونسکو، خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد و همچنین خروج از توافق برجام گفت: «یک‌جانبه‌گرایی و قانون‌شکنی همان‌قدر خطرناک است که تحمل آن توسط دیگران. متأسفانه مواضع منفعلانه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل قانون‌شکنی و یک‌جانبه‌گرایی ترامپ او را در پیگیری مشی قلدری جهانی جری‌تر کرده است؛ به عبارت دیگر یک‌جانبه‌گرایی انفعالی مشوق یک‌جانبه‌گرایی فعال است. کشورهایی که برای مصون‌ماندن از تعرض ترامپ به یک‌جانبه‌گرایی و قانون‌شکنی او تن داده‌اند، درنهایت زمینه را برای تعرض او به خودشان فراهم کرده‌اند.»


تعداد بازدید :  433