شماره ۱۸۹۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

احتمال وقوع بهمن در جاده‌های منتهی به شمال کشور
[شهروند] براساس هشدار سازمان هواشناسی به علت افزایش دما احتمال وقوع بهمن در جاده‌های ارتباطی منتهی به شمال کشور و اردبیل وجود دارد. سازمان هواشناسی اعلام کرد افزایش قابل توجه دما از سه‌شنبه هشتم بهمن ماه در جاده‌های ارتباطی به شمال کشور و اردبیل آغاز می‌شود که بر این اساس احتمال وقوع بهمن و انسداد جاده‌ها به‌ویژه در بعدازظهر چهارشنبه تا جمعه در این محور‌های مواصلاتی وجود دارد. این شرایط تا اواخر وقت جمعه یازدهم بهمن ماه ادامه دارد، از این‌رو توصیه می‌شود هموطنان از تردد‌ها و توقف‌های غیرضروری در این محور‌ها خودداری و در صورت لزوم در رانندگی احتیاط کنند، همچنین از صعود به ارتفاعات بپرهیزند. سازمان هواشناسی به راهداری، هلال‌احمر، پلیس راه، نیروی هوایی سپاه و ارتش توصیه کرده است که ایجاد امواج فراصوتی با پرواز روی مناطق مستعد ریزش بهمن را جدی بگیرند.


رئیس میراث فرهنگی مهاباد از آسیب به یک اثر دوران مانایی‌ها خبر داد
تخریب ستون دخمه «فقره‌قا» برای یافتن گنج

[شهروند] حفاران غیرمجاز بخشی از ستون دخمه سنگی «فقره‌قا» مربوط به دوران مانایی‌ها را تخریب کردند. آنها درحالی برای یافتن گنج دست به چنین تخریبی زدند که در این بنای تاریخی، هیچ اثری از اشیای قیمتی وجود ندارد.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد با اعلام خبر آسیب به این دخمه سنگی به «ایرنا» گفت: «این دخمه تنها یک بنای تاریخی و باستانی است و تخریب و جست‌وجوی غیرمجاز برای یافتن گنج و اشیای قدیمی در آن نشان‌دهنده ناآگاهی تخریب‌کنندگان این بنای تاریخی است.» غلامرضا عبده با بیان اینکه جوامع محلی باید برای حفاظت بیشتر از این بنا، میراث فرهنگی را یاری کنند، اضافه کرد: «موضوع تخریب و لزوم حفاظت از این بنای تاریخی در جلسه‌ای با حضور معتمدان، دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای «اگریقاش» بررسی شد.» او از باغداران و اهالی روستای «اگریقاش» خواست تا هرگونه تردد و حضور افراد ناشناس را در نزدیکی این دخمه تاریخی به اداره میراث فرهنگی مهاباد اطلاع دهند تا از تجاوز افراد سودجو به این اثر جلوگیری شود.
دخمه سنگی «فقره‌قا» (ثبت‌شده در ‌سال 1316) ازجمله آثار تاریخی هزاره اول قبل از میلاد است و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره‌ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد. این گور دخمه دارای دو جفت ستون در مدخل و میان آن است که حالا حفاران غیرمجاز بخشی از این ستون‌ها را به هوای یافتن گنج تخریب کرده‌اند. تحقیقات برای یافتن تخریب‌کنندگان این بنای سنگی ادامه دارد.


همکاری فنی فائو با ایران برای ارزیابی آسیب‌پذیری دریاچه ارومیه
[شهروند] در چارچوب تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه و در راستای سنجش تأثیرات خشکسالی بر معیشت جمعیت ساکن در منطقه، سازمان فائو‌ با همکاری ستاد احیای دریاچه و سازمان هواشناسی کشور طرحی مطالعاتی را برای ارزیابی آسیب‌پذیری و ریسک خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا کرد. هدف از این ارزیابی، کمک به اجرایی‌کردن یک نظام جامع‌نگر مدیریت خشکسالی در منطقه است. به گزارش نمایندگی فائو در ایران، کارشناسان فائو، ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان هواشناسی با برگزاری یک کارگاه اعتبارسنجی، نتایج حاصل از این مطالعه و ارزیابی را مورد بررسی قرار دادند. هدف این پروژه که از حمایت مالی دولت ژاپن و کمک فنی فائو بهره‌مند است، اجرای یک نظام جامع‌نگر مدیریت خشکسالی مبتنی بر ارزیابی آسیب‌پذیری و ریسک  خشکسالی با امکان ارایه راهکارهایی برای مقابله با خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. هنگامه شیراوند از کارشناسان ارشد مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی با اشاره به همکاری این مرکز، فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه در اجرای این مطالعه، گفت که نتایج به دست آمده به مسئولان کمک خواهد کرد تا تصمیمات مناسبی را برای دوره‌های خشکسالی اتخاذ کنند. او گفت که تدوین نقشه‌های آسیب‌پذیری خشکسالی «اولین گام در راستای اتخاذ یک رویکرد جامع‌نگر جهت مدیریت خشکسالی درکشور است.»


تعداد بازدید :  498