شماره ۱۸۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
مردم عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان شدند
فریاد خروج
خبرنگار روزنامه گاردین از مشاهدات خود در این‌باره گزارش داده: «در اوایل روز جمعه هزاران مرد، زن و کودک از سنین مختلف در زیر آسمان ابری و خاکستری در منطقه «الجادریه» در شرق بغداد به خیابان‌ها آمدند. آنها فریاد می‌زدند: «برو بیرون اشغالگر!» و برخی دیگر هم شعار «بله به حاکمیت ملی» را بر زبان می‌آوردند.»

هزاران نفر از مردم عراق به دنبال درخواست مقتدی صدر، یکی از رهبران پرنفوذ عراقی، در بغداد گرد هم آمدند و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.
پیش‌تر مقتدی صدر فراخوانی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در عراق برای محکومیت حضور آمریکایی‌ها در خاک این کشور منتشر کرده و گفته بود که نیروهای مهاجم حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.
معترضان با داشتن پرچم‌هایی در دست علیه آمریکا شعار می‌دادند. در تصاویر منتشرشده نیز دیده می‌شود که برخی از آنها کفن بر تن کرده و به راهپیمایی آمده‌اند.
خبرنگار روزنامه گاردین از مشاهدات خود در این‌باره گزارش داده:   «در اوایل روز جمعه هزاران مرد، زن و کودک از سنین مختلف در زیر آسمان ابری و خاکستری در منطقه «الجادریه» در شرق بغداد به خیابان‌ها آمدند. آنها فریاد می‌زدند: «برو بیرون اشغالگر!» و برخی دیگر هم شعار «بله به حاکمیت ملی» را بر زبان می‌آوردند.»
مقتدی صدر همچنین هم‌زمان با آغاز تظاهرات در عراق بیانیه‌ای را منتشر و در آن برنامه خروج کامل آمریکا را از عراق در 7 بند تعیین کرد؛ از جمله: «بستن تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا و شرکت‌های امنیتی این کشور در عراق»، «بستن حریم هوایی عراق بر روی پرواز هواپیماهای جنگی و اطلاعاتی اشغالگران» و «لغو تمامی توافق‌نامه‌های امنیتی با اشغالگر».
او همچنین خطاب به کشورهای منطقه اعلام کرده اگر آمریکا با خروج از عراق مخالفت کند، این کشورها «حق مداخله در نحوه برخورد ما با اشغالگر» را نخواهند داشت.
او همچنین آمریکا را تهدید کرده که «در صورت اجرانشدن و مخالفت با اجرای این بندها، در مدت زمان محدود آمریکا یک کشور متخاصم با عراق به شمار می‌رود».
در ادامه مقتدی صدر بر روی حفظ وحدت و یکپارچگی و حاکمیت عراق تأکید کرده و تحقق این حاکمیت را در چند بند، بیان کرده است؛ ازجمله «خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق»، «مداخله‌نکردن؛ خصوصا در امور اقتصادی و سیاسی عراق» و «انعقاد معاهدات و توافق‌نامه‌های عدم تجاوز به همه کشورهای همسایه».
رهبر جریان صدر عراق در پایان بیانیه خود از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواسته تا میانجیگر یا ناظر اجرای این بندها باشند.
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده که «جعفر البطاط»، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق، در گفت‌وگو با شبکه المیادین با اشاره به تظاهرات بغداد اعلام کرد که شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق از یک‌میلیون نفر فراتر رفته است.
در این میان، جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در مصاحبه با المیادین گفته، اگر آمریکایی‌ها از عراق بیرون نروند «گزینه‌های دیگری» خواهند داشت: «گزینه‌های پاسخگویی آماده است و آمادگی کاملی چه از نظر نظامی و چه اقدام دیپلماتیک وجود دارد. پاسخ‌ها اجتناب‌ناپذیر است و نتیجه آن اخراج آمریکا نه‌تنها از عراق بلکه از سراسر منطقه است.»
به دنبال حمله پهپادی و تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی در بیرون از فرودگاه بغداد، بحث‌های زیادی در عراق، مبنی بر نقض حاکمیت ملی این کشور آغاز شد. بسیاری از مردم عراق حالا خواهان خروج  نیروهای آمریکایی از این کشور هستند.
دو روز پس از این حمله آمریکا، پارلمان عراق، به خروج همه نیروهای خارجی از عراق ازجمله خروج 5هزار و 200 پرسنل آمریکایی رأی داد.
از آنجا که این رأی الزام‌آور نبود، آمریکایی‌ها شروع به مقاومت در این‌باره کردند. ازجمله جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش نیز با اشاره به غیرالزام‌آور بودن این رأی، گفته است که هیچ «توافق واقعی» میان دو دولت عراق و آمریکا برای این مسأله وجود ندارد.
با این حال به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها این پیام را از داخل عراق دریافت کرده‌اند که دیگر وقت خروج این نیروها از خاک این کشور است. همزمان با آغاز تظاهرات ضد آمریکایی در عراق، آمریکا به شهروندان خود در این کشور هشدار داده که به ساختمان سفارتخانه واشنگتن در بغداد نزدیک نشوند.
از سوی دیگر، آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر عراق، از حق آزادی بیان مردم در جهت حفظ حاکمیت عراق دفاع کرده است.
احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی، در خطبه نماز جمعه کربلا تأکید کرد، آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی خواهان اجرای خواسته‌هایی است که مردم به خاطر آنها خود را فدا کردند. او همچنین در ادامه گفت: «مرجع عالی‌قدر عراق تأکید دارد که شهروندان کاملا حق آزادی بیان و درخواست برای آنچه که جهت حفظ حاکمیت کشور ضروری می‌بینند، در اختیار دارند.»


تعداد بازدید :  182