شماره ۱۸۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

مرگ مشکوک صدها پرنده مهاجر میانکاله
[شهروند] صدها پرنده مهاجر زمستان‌گذران در محدوده تالاب میانکاله به طرز مشکوکی تلف شده‌اند. این اتفاق نگرانی بومیان شرق مازندران و دوستداران محیط‌زیست را به دنبال داشته است. به گفته منابع محلی، لاشه پرندگان از روز پنجشنبه در محدوده آبی و خشکی تالاب میانکاله مشاهده شده و گروه‌های دامپزشکی و محیط‌زیست استان جمع‌آوری لاشه‌ها را از دو روز پیش آغاز کرده‌اند.
این‌طور که مدیرکل محیط‌زیست مازندران به ایرنا گفته به محض مشاهده لاشه این پرندگان برای شناسایی علت مرگ و امحای لاشه، گروهی از نیروهای دامپزشکی و یگان حفاظت محیط‌زیست به منطقه اعزام شدند و همزمان کار نمونه‌برداری از لاشه پرندگان و امحای آنها برای جلوگیری از سرایت به سایر پرندگان در دست اجرا قرار گرفت. به گفته حسینعلی ابراهیمی کارنامی تا قبل از مشخص‌شدن نتیجه نمونه‌گیری نمی‌توان هیچ اظهارنظری در مورد علت مرگ این پرندگان داشت و نمونه‌‌برداری و بیان علت مرگ نیز در حیطه وظیفه دامپزشکی استان است. حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز مرگ جمعی تعدادی از پرندگان مهاجر را  «مشکوک» توصیف کرد و به ایرنا گفت: «اینکه مرگ این پرندگان می‌تواند به علت آنفلوآنزا، نیوکاسل و حتی مسمومیت و هر عامل دیگری باشد، قابل گمانه‌زنی است، اما تنها با مشخص‌شدن نتیجه نمونه‌برداری همه چیز مشخص خواهد شد.»


با ثبت دو موزه جدید ایران
شمار موزه‌های دانشگاهی ایران در فهرست جهانی به ۱۴ رسید

[شهروند] عضو کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی از ثبت دو موزه «روانپزشکی» و موزه «اسناد مرکزی دانشگاه تهران» در وب‌سایت بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی دنیا خبر داد. با این روند شمار موزه‌های دانشگاهی ایران در فهرست جهانی به ۱۴ رسید. فاطمه احمدی دراین‌باره گفت: «کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی با ثبت دو موزه‌ «روانپزشکی» دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به‌عنوان پنجمین موزه روانپزشکی دنیا و موزه «اسناد مرکزی دانشگاه تهران» به‌عنوان نخستین موزه‌ای که بر محوریت جمع‌آوری و نمایش اسناد با ارزش تاریخی دانشگاه تأسیس شده، در وب‌سایت کمیته‌ بین‌المللی موزه‌های دانشگاه موافقت کرده‌اند.»به گزارش «ایسنا» و به گفته او سه شرط پیوستن و ثبت‌شدن نامِ موزه‌های دانشگاهی در این سایت «داشتن مجوز موزه از سوی اداره کل موزه‌ها»، «داشتن سناریو و طرح محتوایی»، «بودن ماهیت فیزیکی موزه و چارت اداری موزه در دل دانشگاه» است. «موزه ملی تاریخ پزشکی» دانشگاه علوم پزشکی تهران، «موزه نگارستان» دانشگاه تهران، «موزه مقدم» دانشگاه تهران، «موزه تاریخ طبیعی» دانشگاه تربیت معلم مشهد، «موزه تاریخ طبیعی» دانشگاه شیراز، «موزه نصیر» دانشگاه خواجه نصیر، «موزه تاریخ پزشکی» دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، «موزه بهداشت و سلامت» دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، «موزه تاریخ علم» دانشگاه اردبیل، «موزه دانشگاه فردوسی مشهد»، «موزه و موسسه باستان‌شناسی» دانشگاه تهران، «موزه تاریخ علم و طبیعت» دانشگاه اهواز در گذشته و از روز گذشته دو موزه «کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد» دانشگاه تهران و «موزه روانپزشکی» دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد تأیید کمیته بین‌المللی موزه‌ها قرار گرفته و در این فهرست به ثبت رسیدند.


با ورود سامانه بارشی جدید اتفاق می‌افتد
بارش پراکنده در سواحل شمالی و شمال‌شرق

[شهروند]  کارشناس سازمان هواشناسی  خبر داد که با خروج سامانه بارشی از مرزهای شرقی کشور ، از روز یکشنبه در سواحل شمالی و جنوبی، بارش پراکنده رخ خواهد داد.
کبری رفیعی  به «خبرآنلاین» گفت: «روز یکشنبه ادامه فعالیت این سامانه بارشی در ‏جنوب و جنوب شرق و شرق کشور خواهد بود و روز دوشنبه در سواحل شمالی و شمال شرق بارش ‏پراکنده خواهیم داشت. در سایر مناطق از روز دوشنبه تا سه‌شنبه جوی نسبتا پایدار در ‏کشور حاکم خواهد شد. همچنین سامانه جدید بارشی روی تهران تأثیری نخواهد داشت و بارش‌های ‏پراکنده در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.‏»


تعداد بازدید :  360