شماره ۱۸۹۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
کیمیا علیزاده به ایران برمی‌گردد؟
پدر تکواندوکار مهاجرت‌‌کرده سعی در تلطیف اوضاع دارد رئیس فدراسیون هم از خط‌دهی افراد خاص به او می‌گوید

 [پانیذ فرحناک] موضوع مهاجرت کیمیا علیزاده خبری شوکه‌کننده برای جامعه ورزش ایران بود؛‌ تنها دختری که در تاریخ ورزش ایران موفق شد مدال المپیک به دست آورد، در حالی ‌که خیلی‌ها انتظار حضورش را در المپیک توکیو می‌کشیدند، به صورت کاملا ناگهانی پناهنده شد و با انتشار متنی عجیب در اینستاگرامش صحبت‌های تندی را مطرح کرد. کیمیا که از کمبودهایش در ایران حرف زده بود، خیلی سریع با واکنش تند مدیران ورزش مواجه شد. در چنین شرایطی اما اخباری به گوش می‌رسد که علیزاده از کاری که انجام داده پشیمان شده و حتی شایعاتی درباره احتمال بازگشت او به ایران نیز به گوش می‌رسد؛ البته که این اخبار هرگز از سوی منابع رسمی تأیید نمی‌شود.

منع حضور در تیم کشورهای دیگر
از روزی که کیمیا علیزاده ایران را ترک کرد و عکس تمرین مشترکش با تیم تکواندوی دختران هلند منتشر شد، خیلی‌ها تصور کردند که او را در المپیک با پیراهن هلندی‌ها خواهیم دید. چند روز بعد شایعه حضور او در آلمان مطرح شد و حتی خودش نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که علاقه‌مند است در المپیک برای تیم‌ملی آلمان مبارزه کند. این ‌صحبت‌ها در حالی بیان شد که ظاهرا کیمیا علیزاده و نزدیکانش از قوانین سفت و سخت فدراسیون جهانی تکواندو درباره تغییر ملیت خبر نداشتند. قانون تغییر ملیت ورزشکاران در تکواندو به این صورت است که اگر قهرمانی بخواهد زیر پرچم کشور دیگری غیر از کشور مبدأ خود مبارزه کند، ‌باید از آخرین حضورش برای کشور اول دو‌ سال گذشته باشد یا اینکه از فدراسیون اول کتبا رضایتنامه بگیرد. به عبارت بهتر کیمیا علیزاده که همین دو سه ماه قبل در مسابقات مقدماتی المپیک زیر پرچم ایران مبارزه کرده و سهمیه المپیک هم کسب کرده بود، اگر بخواهد برای کشور دیگری مبارزه کند، باید حداقل دو سال از آخرین مسابقه‌اش گذشته باشد و با این شرایط به المپیک نمی‌رسد. از طرفی راه دوم این است که فدراسیون تکواندو رضایت‌نامه کتبی برای حضور او در آلمان یا هلند صادر کند که این امر هم قطعا میسر نیست. از این رو علیزاده برای اینکه در المپیک حضور داشته باشد، فقط می‌تواند زیر پرچم IOC‌ با تیم پناهجویان به ژاپن برود و مبارزه کند.

مصاحبه تند پولادگر و یک نکته کلیدی
هفته پیش که سیدمحمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو، در مصاحبه‌ای تند به کیمیا علیزاده حمله کرد و او را فردی دروغگو خواند، یک جمله کلیدی نیز بر زبان آورد: «متنی که علیزاده در صفحه شخصی‌اش گذاشته را از رو هم نمی‌تواند بخواند». این جمله اگر چه برای حمله به تکواندوکار سابق تیم‌ملی ایران بود اما این را می‌رساند که پولادگر می‌خواهد بگوید برخی افراد کیمیای بیست‌ویک ساله را فریب داده‌اند و آن متن عجیب هم کار آنهاست.

حرف‌های قابل تأمل پدر علیزاده
با گذشت چند هفته از اتفاقاتی که برای کیمیا علیزاده پیش آمد، روز پنجشنبه پدر این تکواندوکار در مصاحبه‌ای کاملا متفاوت جملاتی را بر زبان آورد تا دخترش را مبرا از اتفاقات کند. کیوان علیزاده می‌گوید از تصمیم دخترش باخبر نبوده و این مطالبی که بیان شده نیز مواضع کیمیا و همسرش نیست. پدر تکواندوکار سابق تیم‌ملی عنوان کرد:‌ «هدف کیمیا و همسرش برای رفتن به اسپانیا سفری تفریحی بود و آنها برای پناهندگی و ماندن نرفته بودند. من در جریان تصمیم کیمیا برای ماندن در اروپا و حتی انتشار پست در فضای مجازی نبودم و فکر می‌کنم خودشان هم برنامه‌ای برای این موضوع نداشتند. از تصمیم آنی آنها برای اقامت در خارج از کشور شوکه شدم. پس از انتشار پست کیمیا در اینستاگرام، این مطلب را در تماس تلفنی به آقای پولادگر، رئیس فدراسیون هم گفتم.» او ادامه داد: «ادبیات دخترم و همسرش را می‌شناسم و بعید می‌دانم صحبت‌های منتشرشده مربوط به آنها یا مواضع کیمیا و حامد باشد. ورزشکاران حرفه‌ای در تمام دنیا مشکلات و توقعات خاص خودشان را دارند و این تنها مربوط به ایران نیست.» کیوان علیزاده حرف‌هایش را با جمله‌ای مهم به پایان برد: «کیمیای من کشورش را دوست دارد و به مردم ایران هم عشق می‌ورزد. دیدن دور افتخار کیمیا با پرچم ایران از قشنگ‌ترین لحظات عمرم بود.»

کیمیا برمی‌گردد؟
اگر چه تاکنون هیچ منبع‌ رسمی‌ای صحبتی درباره احتمال بازگشت کیمیا علیزاده به ایران انجام نداده اما یک تحلیل از صحبت‌های پدر این تکواندوکار این است که دخترش از ترک ایران پشیمان شده است. تأکید بر اینکه دور افتخار کیمیا با پرچم ایران از زیباترین لحظات عمرش بوده می‌تواند دلیلی برای این باشد که کیوان علیزاده نیز علاقه‌مند است که دخترش به ایران برگردد. از طرفی وقتی فلش بکی به مصاحبه هفته گذشته رئیس فدراسیون می‌زنیم و می‌بینیم که او نیز تأکید داشت برخی افراد علیزاده را فریب داده‌اند، شاید بتوانیم شایعه بازگشت علیزاده را به ایران مطرح کنیم؟ باید دید چه اتفاقاتی طی روزهای آینده در این‌باره رخ می‌دهد.


تعداد بازدید :  758