شماره ۱۸۹۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
خط اختلاف در جبهه اصول‌گرایان
جبههݥ پاݥیدݥاݥرݥیݥ اݥزݥ اݥئتلاݥفݥ اݥصوݥلݥ‌گرݥاݥیاݥنݥ خاݥرݥجݥ شدݥ

[شهروند] به نظر می‌رسد توفیق نیافتن اصول‌گرایان در ائتلاف‌های انتخاباتی تبدیل به کلیشه شده است؛ هرچند آنها بیشتر در انتخاباتی دچار مشکل می‌شوند که اصلاح‌طلبان حضور پررنگی در آن ندارند. حالا در آستانه انتخابات مجلس یازدهم هم خبرهایی از شکست ائتلاف آنها به گوش می‌رسد. حسن بیادی، کنشگر سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه آیا جریان اصول‌گرایی به وحدتی برای ارایه فهرست می‌رسد، با اشاره به نقل قولی از بعضی مسئولان شورای ائتلاف جبهه اصول‌گرایان مبنی بر اینکه جبهه پایداری از ائتلاف اصول‌گرایان انصراف داده است، گفـت: «از یک‌سو، تمامیت ‌خواهی‌هایی که در جریان اصول‌گرایی وجود دارد و از سوی دیگر در نظر گرفته نشدن حقوق جامعه بزرگ اصول‌گرایی منجر به این می‌شود که ائتلافی فراگیر و موثر در این جریان صورت نپذیرد.» جبهه پایداری پس از وقایع انتخابات ‌سال 88 و خانه‌نشینی احمدی‌نژاد شکل گرفت و اعضای آن را همکاران سابق دولت احمدی‌نژاد و فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نهم شکل می‌دادند. مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده از اعضای شاخص جبهه پایداری بودند؛ هرچند رسایی و کوچک‌زاده حالا عضویت خود را در این جبهه نفی می‌کنند. حسن بیادی همچنین در این گفت‌وگو با انتقاد از ائتلاف اصول‌گرایان تأکید کرد: «اهدافی که این ائتلاف‌ها پیگیری می‌کنند به‌دور از خواسته‌های مردم است و هنوز نتوانسته‌اند خواسته‌های مردم را احصا کنند.» بیادی با بیان اینکه یکی از دلایل موفق نبودن انتخابات و ائتلاف‌ها و کارکرد منفی مجالس و شوراها این است که یک سیستم انتخاباتی صحیح و علمی وجود ندارد که بتواند تمام مشکلات را پوشش دهد و در عین حال فراگیر هم باشد، گفت: «در نتیجه هر معضلی در زمینه انتخابات متصور است و هزینه‌های گزافی را به جامعه ملتهب امروزی ما تحمیل می‌کند.» دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی از حضور قالیباف در این ائتلاف هم انتقاد کرد و گفت: «قبول حضور آقای قالیباف در شورای ائتلاف، بیشتر به ضرر او خواهد بود و دلیل آن هم این است که وقتی کسی تفکری را ارایه می‌دهد باید افرادی را انتخاب کند که متناسب با آن تفکر باشند.»
 سازوکار انتخاباتی جریان اصول‌گرا در 20‌سال گذشته شکل‌های مختلفی به خود گرفته و در هر دوره نام‌های متفاوتی هم بر خود نهاده است. این سازوکارها اولین‌بار در دوره مجلس ششم شکل گرفت و با نام ائتلاف خط امام و رهبری و در اتحاد با جامعه روحانیت مبارز 56 کرسی مجلس را از آنِ خود کرد. از آن پس در هر انتخاباتی این سازوکار ائتلاف نام ویژه خود را داشته است. پیش از انتخابات ‌سال 96 هم جبهه نیروهای مردمی انقلاب (جمنا) اعلام موجودیت کرد؛ جبهه‌ای که آنچنان انسجام نداشت و در انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری‌ سال 96 رقابت را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد؛ گرچه برخی از اصول‌گرایان شاخص از همان ابتدا روی خوشی به آن نشان ندادند؛ علی لاریجانی گفته بود که «به او خبر نداده‌اند» و از سوی دیگر جبهه پایداری هم ائتلاف با آنها را منتفی دانست. پس از انتخابات هم محمدباقر قالیباف با نو اصول‌گرایی راهش را جدا کرد و جبهه پیروان خط امام و رهبری هم ارتباطی با جمنا برقرار نکردند. در پی همین اتفاقات بود که شورای ائتلاف اصول‌گرایان آغاز به کار کرد. با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، این شورا کار خود را جدی‌تر پیگیری می‌کند و به نظر می‌رسد به دنبال سازوکاری برای بستن لیست‌های انتخاباتی است. به نظر می‌رسد سرلیستی تهران و وحدت بین همه جریان‌ها از چالش‌های اصلی شورای ائتلاف اصول‌گرایان است. مهدی چمران یکی از چهره‌های نزدیک به این شورا در گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان درباره برنامه این شورا برای انتخابات مجلس یازدهم گفته بود سازوکاری دقیق برای ارزیابی نامزدهای انتخاباتی تدوین شده است؛ ارزیابی‌ای که به گفته چمران با یک نظرسنجی عمومی و دعوت از همه احزاب اصول‌گرا انجام خواهد شد؛ سازوکاری که به نظر می‌رسد بیش از هر چیز به سرای اصلاح‌طلبان نزدیک است؛ شورایی که ریاست آن با حداد عادل است و قالیباف، بذرپاش و روح‌الامینی اعضای شاخص آن هستند؛ شورایی که به گفته مهدی چمران چهل‌و‌پنج‌نفره است و قرار است مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده برای ائتلاف اصول‌گرایان باشد. امری که با توجه به تفاوت رویکردها در بین جریان‌های مختلف اصول‌گرا بسیار بعید به نظر می‌رسد. لیست‌ها محدود است و هر جریانی سعی دارد بیشترین نفرات را در آن داشته باشد و بیشتر گروه‌های اصول‌گرا هم پیش از این نشان داده‌اند آنچنان به سازوکارها پایبند نیستند. به نظر می‌رسد عدم حضور قدرتمند اصلاح‌طلبان در انتخابات هم وحدت را سخت‌تر خواهد کرد.

 لیست مستقل
قاسم روانبخش: جبهه پایداری انقلاب اسلامی براساس ملاک‌ها و چارچوب‌های انتخاب اصلح تصمیم می‌گیرد. رویکرد جبهه این است که ‏نهایت تلاشش را برای رسیدن به یک لیست واحد انجام دهد. اگر به هر دلیلی نتوانیم به لیست واحد دست پیدا کنیم، تلاش خواهیم ‏کرد به یک لیست با حداکثر اشتراک برسیم. در صورتی که شاخص‌های انتخاب اصلح در آن رعایت شده باشد. اگر واقعا شرایط ‏فراهم شود به لیست واحد می‌رسیم و اگر نه یک لیست جدا منتشر خواهیم کرد. در انتخابات هم دور از تخریب رقابت خواهیم ‏کرد. هرچند، فکر می‌کنم نهایتا در تهران لیست مشترک نخواهیم داشت و در سایر شهرها با لیستی مشترک با دوستان دیگر ‏اصول گرا وارد می‌شویم. شاخص‌ها و ملاک‌های ما همان است که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری روی آن تأکید کرده‌اند. مهم‌ترین آنها اعتقاد به اصول و چارچوب‌های نظام، پرهیز از اشرافی‌گری و مبارزه با فساد و تبعیض است. ‏

 


تعداد بازدید :  291