شماره ۱۸۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
در انرژی اتمی هیچ محدودیتی نداریم

حســـن روحــــــــانی روز پنجشنبه در پنجاه‌ونهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور با اشاره به اینکه در جهان سیاست ما باید کار و تلاش کنیم و روزی نبوده که در دولت به فکر سیاست خارجی نباشیم، اظهار داشت: «ارتباط با دنیای خارج و سیاست خارجی مهم است و نمی‌توان گفت که همه، دشمن ما هستند. یکی از وظایفی که مردم با رأی خود روی دوش ما گذاشتند، این بود که فتیله تنش‌ها را پایین بیاوریم. اینکه بگوییم دنیا با ما خوب نیست، نمی‌شود. باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و آیا راهی وجود دارد، یا نه؟ در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.» روحانی با بیان اینکه امروز در انرژی اتمی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر وضع هسته‌ای وضع‌مان بهتر از قبل برجام است، گفت: «امروز غنی‌سازی بیشتر از آن موقع انجام می‌شود و ما دست روی دست نگذاشتیم. شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای سیاست، امنیت و اقتصاد با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.» رئیس‌جمهوری با اشاره به حادثه دردناک سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که ۱۷۶ نفر عزیز و کبوتران علم و دانش و تحقیق بال‌هایشان در آسمان می‌سوزد و به زمین فرود می‌آیند، ادامه داد: «یک ملت داغدار ‌شد و یک نفر در کشور نبود که اظهار همدردی نکند، در همین ارتباط باید گام‌های بعد از این اشتباه بزرگ برداشته شود.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یک ابرقدرت مقررات بین‌المللی را زیرپا گذاشته و رسما اعلام کرده که می‌خواهم با این نظام و مردم بجنگم و آنان را تسلیم کنم، تأکید کرد: «پس از اقدامات آمریکا برای خودشان و دنیا روشن شد که برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها کاملا غلط بود و این چیزی نیست که ما استنباط کنیم، بلکه رئیس‌جمهوری آمریکا به سران کشورها گفته بود با تحریم جدید و فشار حداکثری نظام ایران بیشتر از سه ماه مقاومت نخواهد کرد.» رئیس‌جمهوری سپس به مشکلات بزرگ سیاسی و اقتصادی کشور از آغاز دولت یازدهم اشاره و تأکید کرد: «از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در ‌سال ۹۲ می‌دانستم که با مشکلات بسیار بزرگی مواجه هستیم و کاملا مشخص بود وضع تورم، رکود و سرمایه‌گذاری همچنین وضع ما با دنیا چگونه است.»
رئیس‌جمهوری افزود: «این امر به دلیل حضور مردم در انتخابات بود و در این راستا در کنار نظام و دولت قرار گرفتند.» روحانی تأکید کرد: «اگر مراقبت مداوم انجام نگیرد، بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است و یک گلوله می‌تواند جنگ بیافریند، خودداری از شلیک یک گلوله نیز می‌تواند منجر به صلح شود. مراقبت مداوم وظیفه دولت است و آن را دنبال می‌کند.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در قانون اساسی اختیارات توزیع شده است، گفت: «رهبری،دولت، مجلس و بخش‌های مختلف هرکدام در چارچوب قانون اساسی، اختیاراتی دارند که باید در چارچوب همین قانون به اختیارات خود عمل کنند و البته پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید مدنظر قرار دهیم.»
روحانی با بیان اینکه ما با تمام توان و حد امکان و قدرت خودمان مراقب اوضاع هستیم، گفت: «همه می‌خواهند امنیت برقرار باشد و روی این موضوع همه اتفاق نظر داریم. ما گفتیم می‌توانیم با تدبیر، مشکلات خود را با آژانس حل کنیم، در مقابل عده‌ای می‌گفتند اینها ساده‌لوح هستند، اما ما می‌گفتیم که آنها با پیچ‌وخم‌ها آشنانیستند و وارد عمل شدیم و ثابت کردیم که می‌توان مشکلات را حل کرد و این کار را کردیم. به‌عنوان نمونه موضوع پی‌ام‌دی را حل کردیم، درحالی‌که همه می‌گفتند حل آن مدت‌ها طول خواهد کشید، اما این پرونده را بستیم.»
روحانی با بیان اینکه با همه سختی‌ها ثابت کردیم می‌شود با دنیا کار کرد، گفت: «در مذاکرات به توافقی بین‌المللی با ۶ کشور رسیدیم که همه آن را تأیید کردند و به تأیید سازمان ملل هم رسید، حال ممکن است در دنیای سیاست یک فرد غیرقابل پیش‌بینی روی کار بیاید که امروز این اتفاق افتاده است.»


تعداد بازدید :  381