شماره ۱۸۹۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
روی خط خبر

 کریستوفر تالکین فرزند و میراث‌دار جی‌آرآر مارتین خالق «ارباب حلقه‌ها» که نقش مهمی در انتشار آثار منتشرنشده پدرش داشت، در نودوپنج سالگی درگذشت.

 نخستین جلد کتاب «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» نوشته علی‌اشرف درویشیان و رضا خندان مهابادی منتشر شد. در ابتدای کتاب درباره روش کار در جمع‌آوری افسانه‌های این کتاب می‌خوانیم:  «روش کلی ما در این فرهنگ که امیدواریم روزی به صورت دایره‌المعارفی از افسانه‌های ایرانی تدوین شود مبتنی بر روایت کوتاه، اما گویای افسانه‌هاست. برخی از افسانه‌ها که کوتاه بوده‌اند، به صورت کامل آورده شده‌اند و علت آن همان کوتاه‌بودن افسانه است. البته در صورتی که افسانه چاپ‌نشده‌ای به دست ما رسیده، آن را به همان صورت اصلی وارد کرده‌ایم و پس از این نیز چنین خواهیم کرد.»

 هنرمندان و خریداران آثار هنری در پی اقدامی خیرخواهانه به کمک سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان آمده‌اند و تعدادی از آثار هنری با همکاری هنرمندان و مجموعه‌داران این آثار جمع‌آوری شده که از سوی گالری «آرتیبیشن» برای معاوضه با اقلام ضروری درخواست‌‌شده از طرف مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان آماده فروش شده است.

 عبدالله علیمراد، کارگردان شناخته‌شده انیمیشن ایران، کارِ ساخت تازه‌ترین اثر خود را با عنوان «جانشین» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده است. فضای کلی این انیمیشن که تهیه‌کنندگی آن را کانون پرورش فکری برعهده دارد، به‌نوعی ورود ماشین به زندگی انسان‌هاست.

 تازه‌ترین کنسرت گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان سی‌ام دی‌ماه با اجرای قطعاتی از موسیقی نواحی استان بوشهر برگزار می‌شود. در این کنسرت قطعات محلی و فولکلور جنوب ازجمله «محله خومونی»، «نی‌مه»، «قلعه»، «ماهی فروش»، «تنش باد»، «سی‌تو » برای مخاطبان اجرا می‌شود.

 آرون افشار خواننده جوان موسیقی پاپ که آثارش طی ماه‌های اخیر با استقبال مخاطبان مواجه شده، نخستین کنسرت خود را روز بیست‌ونهم دی ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد کرد.

 هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های «زیر چتر نقد» با عنوان نقد ترجمه کتاب «اشعار سهراب سپهری به زبان فرانسه» نوشته داریوش شایگان و با نگاهی به بنیان‌های ادراکی ترجمه، ابعاد پدیدارشناختی و سیالیت معنا، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز شنبه (۲۸ دی ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

 انجمن نویسندگان آمریکا با اهدای یک جایزه از چارلز راندولف فیلمنامه‌نویس فیلم «بامب شل» تجلیل می‌کند. دیوید‌ای گودمن رئیس شاخه غربی انجمن نویسندگان آمریکا در این‌باره گفت: «فیلمنامه استادانه‌ای که چارلز راندولف نوشته، لحظه فرهنگی معنادار و چالش‌برانگیزی را به یک درام عمیقا فریبنده انسانی بدل کرده است.»

 محمدحسین پورفاضلی، مدیربخش تجلی اراده ملی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، وزارت ورزش و جوانان، وزارت دادگستری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ازجمله سازمان‌ها و نهادهایی هستند که تاکنون حضورشان در بخش تجلی اراده ملی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر قطعی شده است.»

 «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» محصولی از دیزنی سه‌شنبه با عبور از مرز فروش یک‌میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی، فیلم دیگری از این مجموعه شد که فروشش را از مرز یک‌میلیارد دلار گذرانده است. پرفروش‌ترین فیلم‌های این مجموعه «نیرو بیدار می‌شود» در‌ سال ۲۰۱۵ و «آخرین جدای» در‌ سال ۲۰۱۷ بودند. فیلم اول ۹۳۶‌میلیون دلار در بازار داخلی و ۱.۱‌میلیارد در بازار بین‌المللی فروخت و فیلم دوم ۶۲۰‌میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا و فروش ۷۱۲‌میلیون دلاری را در بازار بین‌المللی ثبت کرد.

 کیت بلانشت بازیگر سرشناس استرالیایی به‌عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ انتخاب شد.

 تیلدا سوینتون بازیگر بریتانیایی که جایزه اسکار و بفتا را در کارنامه دارد، امسال به‌عنوان دریافت‌کننده جایزه فلوشیپ بفتا معرفی شد.


تعداد بازدید :  476