شماره ۱۸۸۷ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
تأثیر روابط پرتنش ایران و آمریکا بر چین و کره شمالی‎ ‎

  [یاسمن طاهریان]  یکی از بازتاب‌های بحرانی که ایران و آمریکا هفته گذشته پشت‌سر گذاشتند، علاوه بر ایجاد شکاف عمیق در ‏روابط دو کشور، دردسرهای اقتصادی جدید برای چین و از طرف دیگر فرصت‌های استراتژیک برای کره‌شمالی است‎.
به گزارش الجزیره، ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به دستور واشنگتن خطر عدم ثبات را در خاورمیانه افزایش ‏داده است. این موضوع برای چین-بزرگ‌ترین خریدار نفت از خلیج‌فارس- نگران‌کننده است. از اکتبر گذشته، عربستان‌سعودی و ‏عراق، تحت بخشی از معاهده زیرساختی خود با چین، به بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خام به میزان صد‌هزار بشکه در روز به ‏این کشور تبدیل شده‌اند.
پکن یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ایران است. با این حال واردات نفت از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا در ‏سال گذشته کاهش شدیدی داشته است. براساس داده‌های گمرک چین، این کشور در ماه نوامبر، 539هزار و 106 تن نفت از ‏ایران وارد کرده که نسبت به 3‌میلیون و 40هزار تن درماه آوریل بسیار کمتر است‎. به گفته استراتژیست‌ها، این موضوع ‏تبعات سیاسی بیشتری برای پیونگ‌یانگ دارد. ممکن است ترور قاسم سلیمانی، نشانه این باشد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ‏ایران است و ایران برای دفاع از خود برنامه هسته‌ای را راه‌اندازی می‌کند‎. روز چهارشنبه، در یک روزنامه دولتی چینی، سرمقاله‌ای به زبان انگلیسی منتشر شد که با تاختن به دونالد ترامپ، دولت او را ‏به سوءاستفاده از بحران ایران برای آسیب زدن به اقتصاد چین متهم کرد. در این مقاله آمده: «قصد آمریکا جلوگیری از پیشرفت ‏چین با کشیدن پای این کشور به درگیری نظامی است. درگیری ایران و آمریکا تاکتیک مناسبی برای آمریکا است چون چین از ‏لحاظ انرژی وابستگی بزرگی به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه دارد و این کشور را در برابر درگیری‌ها و تلاطم‌های ‏منطقه‌ای آسیب‌پذیر می‌کند‎.»

چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟
دولت شی جینگ‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، که ماه گذشته با ایران و روسیه یک تمرین مشترک نظامی بر فراز دریای عمان انجام ‏داد، قاطعانه از آمریکا به دلیل ترور سلیمانی انتقاد کرد، اما به گفته تحلیل‌گران کاری بیش از این از دستش برنمی‌آید‎.از‌سال 2018 که جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ دنیا آغاز شده فشار بسیاری روی صنایع چینی آمده است. در سه ماهه آخر ‏سال 2019، رشد اقتصادی این کشور تنها 6درصد بود؛ پایین‌ترین رکورد از‌سال 1992.  به گفته تونی نش، کارشناس مسائل ‏چین، پکن ممکن است در جنگ تجاری قدرت برتر نباشد. موضوع  ایران هم می‌تواند قدرت پکن در مذاکرات تجاری با ‏واشنگتن را کاهش بدهد. ماه سپتامبر، کاخ سفید تحریم‌هایی علیه چند شهروند و شرکت‌های چینی وضع کرد. یکی از آنها ‏شرکت حمل‌ونقل کاسکو بود که «آگاهانه» نفت ایران را جابه‌جا می‌کرد؛ عملکردی که دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ‏محسوب می‌شد. به گفته استراتژیست‌ها، اقدامات ترامپ در قبال تهران همیشه موجب نگرانی پیونگ‌یانگ بوده است. این بار هم ‏همین‌طور. در‌سال 2018، وقتی ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد، نگرانی‌ها درباره خروج کره‌شمالی از ‏دیپلماسی بیشتر شد‎. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اواخر ماه دسامبر بعد از شکست مذاکرات با ترامپ چندین آزمایش موشکی انجام داد و ‏درباره یک «سلاح استراتژیک جدید» هشدار داد. بعضی‌ها نگرانند که به شهادت رساندن سلیمانی، کیم را در ادامه دادن به مسیری که در پیش گرفته تشویق خواهد کرد‎. ‏ترور سردار سلیمانی درنهایت می‌تواند استراتژی ترامپ درباره کره‌شمالی را از خط خارج کند. با توجه به اقدامات پرخطر اخیر ‏سیاست خارجه آمریکا، کشورهای دیگر هم ممکن است از ادامه همکاری با واشنگتن منصرف شوند‎.

 


تعداد بازدید :  325