شماره ۴۶۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
محمد علی ابطحی:
صدا و سیما نباید نگاه سیاسی و جناحی داشته باشد

حسن روحانی، رئیس جمهوری، روز گذشته از عملکرد صداوسیما به دلیل نادیده گرفتن خدمات دولت در رسانه ملی انتقاد کرد. اما این‌که آیا واقعا عملکرد صداوسیما در دولت فعلی مورد نقد است یا نه، سوالی است که محمدعلی ابطحی، درخصوص آن به «شهروند» پاسخ داد. او معتقد است که انتقاد دولت از عملکرد صداوسیما مسأله تازه‌ای نیست و در دولت‌های گذشته هم این انتقادات وجود داشته است. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
آقای ابطحی عملکرد صداوسیما را نسبت به دولت آقای روحانی چه طور می‌بینید؟ باتوجه به انتقادهای رئیس‌جمهوری از این سازمان، آیا عملکرد صداوسیما قابل نقد است؟
واقعیت این است که همیشه بین رادیو و تلويزیون نهادهای اجرایی چالش وجود داشته است. رسانه ملی طبیعتا نمی‌تواند همه آنچه  را كه دستگاه اجرایی، می‌خواهد و انجام می‌دهد، منعکس کند. از طرفی هم مسئولان می‌خواهند که خدمات و اقداماتی را که انجام می‌دهند به مردم اعلام کنند که بهترین راه آن هم پوشش خبری در صداوسیما است. بنابراین این چالش بین دولت‌ها و رسانه ملی وجود داشته و دارد. اما گاهی این چالش کم و گاهی بیشتر است. اما بلاخره انتظار می‌رود که کارهایی که توسط نهاد اجرایی انجام می‌شود در رسانه ملی بازتاب گسترده داشته باشد ولی من فکر می‌کنم مشکل اصلی این نیست.
مشکل اصلی چیست؟
مشکل اصلی این است که رسانه ملی جایگاه ملی را نگه نمی‌دارد و در حوزه‌هایی وارد می‌شود که سوگیری‌های جناحی و سیاسی پیدا می‌کند. یعنی نگاه سیاسی و جناحی صداوسیما نسبت به مسائل مختلف، روی قضاوت‌های مردم سایه می‌اندازد که این آفت بزرگی است که باید رسیدگی شود.  
آیا داشتن نگاه جناحی و سیاسی که به آن اشاره کردید، در سازمان صداوسیما طبیعی است؟
تمایلات و تفکرات متفاوت نباید روی عملکرد این سازمان به صورت نگاهی جناحی و سیاسی اثر بگذارد. از طرفی نکته‌ای هم که نباید فراموش کرد این‌که رادیو تلویزيون به دلیل این‌که تمام سرمایه‌گذاری‌اش از سرمایه و پول ملی است، مانند یک رسانه تحت‌تأثیر تفکر مدیران اداره می‌شود در صورتی که اگر دولتی تغییر می‌کند حتی اگر سازمان صداوسیما به آن مدیران علاقه‌مند هم نباشند باید این تغییر را به رسمیت بشناسند. البته این مسأله همان‌طور که گفتم مربوط به این دولت و آن دولت نیست و در دولت اصلاحات همچنین مشکلی وجود داشت و مدیران اجرایی به این عملکرد انتقاد داشتند.


تعداد بازدید :  148