شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
«تاج» از سر فوتبال می‌افتد؟
رئیس فدراسیون وضع جسمانی مناسبی ندارد؛ پزشکان به او توصیه کرده‌اند از هیجان فوتبال دور باشد، اما علاقه خودش چیز دیگری است

[شهروند]   بدترین اتفاق برای مدیریت فوتبال در شرایط کنونی عارضه قلبی برای مهدی تاج و بستری‌شدن او در بیمارستان بود. در روزهایی که این رشته پرطرفدار ورزشی با بحران‌های بزرگی روبه‌رو است، جامعه فوتبال نگران شرایط سخت فعلی است. تاج در مقام رئیس فدراسیون، که پیش از این هم سابقه بستری‌شدن در بیمارستان به‌دلیل حمله و عارضه قلبی را داشت، در هفته و ماه‌های اخیر به‌قدری تحت فشار و استرس‌‌ شدید بود که درنهایت این فشار کاری دوباره او را به تخت بیمارستان کشاند؛ اتفاقی که از طرف دیگر باعث داغ‌شدن شایعه استعفای تاج از ریاست فوتبال ایران به‌دلیل بیماری در فضای مجازی شد.

مدیریت فوتبال برای تاج ضرر دارد
درباره شرایط جسمانی و قلب رئیس فوتبال ایران هنوز خانواده او و فدراسیون شفاف‌سازی دقیقی نکرده‌اند. اما ادامه مدیریت با توجه به فشار شدید کاری، فعالیت‌های بسیار زیاد، حضور در جلسات و سفرهای مختلف و ... می‌تواند سلامتی مهدی تاج را با خطری جدی روبه‌رو کند. به ‌هر حال، همه به یاد دارند که در آستانه جام‌جهانی 2018 روسیه هم او در ترکیه سکته قلبی کرد و چند روز در استانبول بستری بود. در آن مقطع هم پزشکان به بالاترین مقام اجرایی فوتبال ایران تأکید کرده بودند باید از فشار کاری خود کم کند تا وضع قلبی او بدتر نشود، اما تاج بعد از مدت کوتاهی استراحت دوباره فعالیت‌های پرفشار کاری خود را از سر گرفت. در آن مقطع، همه به یاد دارند که او به دلیل همین سکته قلبی نتوانست برای تماشای بازی‌های تیم‌ ملی در جام‌جهانی به روسیه سفر کند. حالا دوباره عارضه قلبی سلامتی رئیس فدراسیون فوتبال را تهدید کرده است و به همین دلیل در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایران‌مهر تهران پزشکان در حال بررسی شرایط قلبی و جسمی تاج هستند. البته این مقام فوتبالی در هوشیاری کامل است  اما طبق پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد شرایط جسمانی او نسبت به چند روز قبل که در بیمارستان بستری شد تغییر خاصی نکرده است و فعلا باید تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

واکنش پسر مدیر کمیته فرهنگی
در چنین وضعیتی که سوال‌های بسیاری درباره شرایط رئیس فدراسیون فوتبال وجود دارد،‌ فرزند مدیر کمیته فرهنگی فدراسیون با توییتی عجیب عملا جرقه انتشار شایعات مختلف را درباره آینده مدیریتی فوتبال ایران زد. در این توییت نوشته شده بود: «بعد از چند مرحله اکو و آزمایش،‌ به توصیه پزشکان اعلام شد باید از فشار کاری رئیس فدراسیون کم شود و فعالیت سنگین را کنار بگذارد. طی روزهای آینده اخبار مهمی از فدراسیون می‌شنوید.» بعد از این توییت بود که اخبار بسیاری درباره آینده مدیریت فوتبال در صورت استعفای احتمالی تاج منتشر شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که هیچ‌کدام از مدیران فدراسیون به‌صورت رسمی به این شایعات واکنش نشان ندادند

احتمال استعفا وجود دارد؟
استعفای احتمالی مهدی تاج، موضوعی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. اگر عارضه قلبی  او را در شرایط بحرانی قرار دهد و پزشکان اجازه فعالیت مجدد با همان شرایط قبلی را به رئیس فدراسیون فوتبال ایران ندهند‌، قطعا خانواده‌اش هم او را از ادامه فعالیت منصرف خواهند کرد و در چنین شرایطی باید منتظر اتفاقات جدید بمانیم. البته اگر خیلی‌ها بر این باور باشند که عارضه قلبی باعث می‌شود تاج از فوتبال فاصله بگیرد، باید گفت که تصوری کاملا اشتباه است. انتخابات فدراسیون بهار ‌سال آینده برگزار می‌شود و قطعا مهدی تاج در این پنج ماه باقیمانده به همکاری‌اش با فدراسیون ادامه خواهد داد. او نایب‌رئیس AFC است و به راحتی نمی‌تواند پست خود را ترک کند.

چه کسی جایگزین می‌شود؟
اگر فرض کنیم مهدی تاج به دلیل شرایط سخت جسمی از ریاست استعفا کند،‌ ماده 38 اساسنامه فدراسیون تمام ابهامات درباره آینده مدیریتی فوتبال ایران را برطرف می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در بند 11-2 این ماده آمده است: «اگر رئیس فدراسیون غایب باشد، ‌فوت نماید یا به‌طور دایم یا موقت از انجام وظایف خود سر باز زند،‌ نایب‌رئیس اول عهده‌دار وظایف وی تا زمان رفع غیبت یا مجمع بعدی خواهد بود. در صورت غیبت یا خودداری نایب‌رئیس اول،‌ وظایف به نواب رئیس بعدی یا سایر اعضای هیأت‌رئیسه محول می‌شود.» از زمانی که علی کفاشیان از نایب‌رئیسی اول فدراسیون فوتبال به‌دلیل بازنشستگی استعفا کرد،‌ مهدی تاج هنوز جایگزین او را مشخص نکرده است. در رسانه‌ها شایعه شده که محمود اسلامیان سرپرست نایب‌رئیسی اول فدراسیون بوده که وقتی فدراسیون این خبر را به‌صورت رسمی اعلام نکرده، قطعا نمی‌شود به آن استناد کرد. پس در اصل باید گفت فدراسیون نایب‌رئیس اول ندارد. حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال نیز بازنشسته است و تا همین حالا هم بدون توجه به فشارها برای برکناری‌اش به کار ادامه داده و نمی‌تواند جایگزین موقت تاج باشد. لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس سوم فدراسیون هم شاید محدودیت‌هایی برای کار اجرایی داشته باشد. پس باید دید هیأت‌رئیسه در صورت وخامت حال تاج،‌ چه تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ خواهد کرد. البته همه این احتمالات در شرایطی بررسی می‌شود که شخص مهدی تاج هیچ تمایلی به کناره‌گیری ندارد و می‌خواهد رئیس بماند. درنهایت فقط می‌توان گفت باید صبر کرد و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و گزارش پزشکان درباره شرایط قلبی رئیس فوتبال ایران چه خواهد بود.


تعداد بازدید :  218