شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
اخبار روز

ترامپ به دنبال جانشینی برای پمپئو است
مایک پمپئو گفته به عنوان نامزد سنا در انتخابات سال آینده شرکت نخواهد کرد اما افراد نزدیک به او گفته‌اند  که او هنوز در این زمینه تصمیم نهایی را نگرفته است. این مسأله اما مانع رقابت‌ پنهان مقامات دولتی برای جانشینی او نشده و دونالد ترامپ نیز با نظرخواهی از قانون‌گذاران و دیگر مقامات برای یافتن گزینه‌های جانشینی پمپئو، به این مسأله دامن زده است. روزنامه نیویورک‌تایمز درباره اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای یافتن گزینه‌های جانشینی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی این کشور نوشته است، به گفته تعدادی از مقامات و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، پمپئو زمان زیادی برای تصمیم‌گیری درباره شرکت در انتخابات سنا تا ضرب‌الاجل ماه ژوئن در اختیار دارد و میچ‌مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا نیز تلاش کرده او را برای نامزدی در انتخابات سنا متقاعد کند. او همچنین در حال بررسی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است و مک‌کانل تأکید داشته که سنا جایگاه بسیار خوبی برای نامزدی ریاست‌جمهوری خواهد بود. قطعی‌نبودن ادامه حضور پمپئو در دولت موجب شده که مقامات بسیاری به طور پنهان برای تصدی جایگاه وزارت خارجه تلاش کنند. به گفته سه منبع آگاه، ترامپ نیز نام‌هایی را برای جانشینی پمپئو با قانون‌گذاران و مقامات در میان گذاشته است.


وزیرخارجه  رژیم صهیونیستی، رهبران فلسطینی را به ترور تهدید کرد
یسرائیل کاتس، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی، روز جمعه تهدید کرد که این رژیم سیاست ترور رهبران فلسطینی را در نوار غزه از سر خواهد گرفت. کاتس به رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که سازمان اطلاعات اسرائیل با هدف ترور عاملان شلیک موشک به سوی اراضی اشغالی به دنبال شناسایی آنان است. وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی افزود: «ما سیاست ترورها را از سر گرفتیم و تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا یک مقام جدید در پشت پرده شلیک موشک به اسرائیل وجود داشته است یا خیر. این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که چهارشنبه شب گذشته در جریان سخنرانی بنیامین نتانیاهو  یک موشک به شهر عسقلان واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. نتانیاهو که برای سخنرانی و تبلیغات انتخاباتی به شهر عسقلان رفته بود، پس از شلیک این موشک محل سخنرانی را ترک کرد و به مکانی امن منتقل شد. به دنبال شلیک این موشک، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مواضع گروه‌های مقاومت فلسطین در شمال غرب «بیت لاهیا» و اراضی کشاورزی در جنوب غرب «خان‌یونس» در نوار غزه حمله کردند.


گوترش از اقدام آمریکا در صادرنکردن روادید ابراز نگرانی کرد
«استفانی دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نگرانی خود را از اقدام آمریکا در تأخیر صدور روادید برای دیپلمات‌های روسیه و دیگر کشورها برای حضور در نشست‌های سازمان ملل ابراز داشته است. او در ادامه این بیانیه گفت: «برای سال‌های متمادی، دبیر کل سازمان ملل بارها نگرانی خود را به نمایندگان ارشد کشور میزبان سازمان ملل ابراز داشته‌ا است.» این بیانیه پس از آن صادر شد که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که واشنگتن همچنان در مسیر حضور مقامات روسیه در کمیته‌های شورای امنیت سازمان ملل مانع‌تراشی می‌کند و آنتونیو گوترش نیز در این‌باره اقدامی انجام نداده است. در ماه سپتامبر، آمریکا از صدور روادید 10 دیپلمات روسی برای حضور در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خودداری کرد. مسکو در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با صادرنکردن روادید برای نمایندگان روسیه در حال نقض تعهدات بین‌المللی خود است.


تعداد بازدید :  347