شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
تصویب کلیات بودجه باوجود حاشیه‌سازی‌ها
کمیسیون تلفیق مجلس با 21 رأی موافق در برابر 17 رأی مخالف کلیات لایحه بودجه را تصویب کرد

[شهروند]  ظاهرا استعفای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری موضوع جذابی برای برخی جریانات سیاسی کشور است. روز پنجشنبه یکی از نمایندگان منصوب به جبهه‌پایداری مدعی شد روحانی کمیسیون تلفیق را تهدید کرده است اگر کلیات لایحه بودجه را تصویب نکند، او از مقام ریاست‌جمهوری استعفا خواهد داد. هرچند کلیات لایحه بودجه با 21 رای موافق و 17 رای مخالف تصویب شد اما روایت   بلافاصله از سوی محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه تکذیب شد. نوبخت در حساب توییتر خود نوشت: اردیبهشت امسال ترامپ رسما اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. البته او به این هدفش نرسیده و نخواهد رسید، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در داخل و متاسفانه از نمایندگان مجلس اصرار دارند هدف ترامپ حتما در‌ سال آینده محقق خواهد شد! در همین راستا دروغی چون «تهدید به استعفای رئیس‌جمهوری برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق»! را نیز منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدیدهای تخیلی می‌شوند؟!»
البته این نخستین بار نیست که تصویب لایحه بودجه با حاشیه‌هایی مواجه می‌شود. بودجه ‌سال 97 نیز شاهد چنین حاشیه‌هایی بود تا جایی که حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس ‌مرکز بررسی‌های استراتژیک اعلام کرده بود برخی نهادها بودجه دولت را به گروگان می‌گیرند.
نکته مثبتی که درباره بودجه‌ سال 97 وجود داشت، انتشار جزئیاتی از بودجه بود که مردم را از بودجه‌های کلان بسیاری از نهادها آگاه کرد. بودجه نهادهای فرهنگی بیش از همه بین مردم با واکنش همراه بود. نهادهای معاف از مالیات نیز برای خیلی از مردم این پرسش را ایجاد کرده بود که چه تفاوتی بین این نهادها با دیگر مجموعه‌ها وجود دارد.
حسام‌الدین آشنا در همان زمان با بیان اینکه پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد، گفته بود: «برخی کل بودجه دولت و کشور را به اسارت و گروگان می‌گیرند تا تکلیف یک ردیف از بودجه که به‌طور مثال دولت بنا به دلایلی قصد دارد از پرداخت آن جلوگیری کند، معلوم شود.»
امسال دولت مجبور شده است بودجه کشور را براساس شرایط سخت تحریم تنظیم کند و در نتیجه از بودجه برخی نهادهای فرهنگی بکاهد و سقف بودجه در دریافت مالیات را افزایش دهد، اما باز هم حواشی به وجود آمده است. روز گذشته یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه از حاشیه‌سازی‌ها علیه بودجه ۹۹ خبر داده و گفته است: «برخی در هر فضا و شرایطی به دنبال تضعیف دولت و برنامه‌هایش هستند، برای آنها فرق نمی‌کند تصویب برجام باشد یا پیوستن به FATF و حتی رأی دادن به کلیات لایحه بودجه.»
قاسم میرزایی نیکو با بیان اینکه جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی و تدوین بودجه‌ای شفاف، کارآمد و مبتنی بر واقعیت عموما محرمانه و خیلی محرمانه است، تأکید کرد: «برخی قید محرمانه‌بودن جلسات را برای فضاسازی به نفع خود مصادره‌کرده‌اند و هرچه  مطلوب خود و جریان سیاسی‌شان است، درست یا نادرست به بیرون منتقل می‌کنند.»
میرزایی نیکو خبر تهدید رئیس‌جمهوری به استعفا را تکذیب کرده و گفته است: «در نشست رأی به کلیات لایحه بودجه ‌سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق هرگز آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن از استعفای رئیس‌جمهوری به میان نیاوردند. تعجب می‌کنم  که  طرح چنین مباحثی چگونه به  ذهن برخی افراد می‌رسد و چگونه برای مقاصد سیاسی و جناحی‌شان چنان داستان‌سرایی‌هایی می‌کنند.»
نماینده دماوند و فیروزکوه با تأکید بر اینکه به دلیل محرمانه‌بودن نشست‌های کمیسیون تلفیق  اکثریت اعضا  تصمیم گرفتند  خروجی مذاکرات و تصمیمات کمیسیون فقط از کانال  سخنگو انجام شود، ادامه داد: «در کنار داستان‌سرایی و دروغ‌پردازی‌های برخی، بی‌توجهی به تصمیم جمعی  نهایت  بی‌اخلاقی است و خیانت در امانت محسوب می‌شود، چه برسد به اینکه این  خیانت برمبنای دروغگویی هم باشد.»
میرزایی نیکو ادامه داد: «از همان نشست‌های اولیه کمیسیون تلفیق فضاسازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها برای رد کلیات  بودجه از سوی جمعی خاص کلید خورد، چنانچه در روز بررسی و رأی‌گیری کلیات  بودجه در کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰۰ پیامک در حمایت از رد  بودجه برای من ارسال شد، پیامک‌هایی که بعضا تهدیدآمیز و برخی دیگر با ادبیاتی تند و زشت خواستار رد کلیات  لایحه بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودند.»
محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس و  فراکسیون امید مجلس در واکنش به شایعه تهدید رئیس‌جمهوری به استعفا در صورت رد شدن کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفت: «جریانی نانش در حاشیه‌سازی است و با  مأیوس‌کردن مردم می‌خواهند به برنامه‌های خود برسند.» «محمدعلی وکیلی» در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «همواره مباحث کمیسیون تلفیق را پیگیری می‌کنم  و در این چند روز نشنیدم هیچ یک از نمایندگان به نقل از محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهوری، سخن از تهدید حسن روحانی به  استعفا آن هم به دلیل ردکلیات لایحه بودجه ‌سال ۹۹ به میان بیاورد.» او با بیان اینکه  کشور روزهای دشواری را طی می‌کند و به همین دلیل بیش از هر زمان دیگر به برقراری آرامش در کشور نیاز داریم، ادامه داد: «جالب است در این فضا جمعی که هویت‌شان هم برای مردم شناخته‌شده‌است، سعی در ایجاد تنش و هیاهوآفرینی دارند.»

ماجرا چه بود؟

محمد کاظمی، نماینده ملایر و عضو کمیسیون تلفیق مجلس که در جلسه محرمانه این کمیسیون حضور داشت، در گفت‌وگویی با اعتماد آنلاین گفته است: «ادعای تهدید آقای نوبخت به استعفای دولت در صورت تصویب‌نشدن بودجه کذب محض است. آقای نوبخت مسائلی را توضیح دادند، اما به هیچ وجه نگفتند اگر این بودجه را تصویب نکنید، دولت استعفا می‌دهد.» نصرالله پژمانفر، نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مدعی شده است در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه که سه‌شنبه سوم دی‌ماه با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه برگزار شده بود، متاسفانه تهدیدی صورت گرفت؛ آقای نوبخت جلسه را از افراد غیر خالی و عملا تهدید به استعفای دولت کرد، این موضوعی بود که باعث شد بعضی از نمایندگان با دولت همراهی کنند. محمد کاظمی، نماینده ملایر و عضو کمیسیون تلفیق با تکذیب این ادعا گفت: «آقای نوبخت مسائلی را توضیح‌دادند، اما به هیچ وجه نگفتند اگر این بودجه را تصویب‌نکنید، دولت استعفا می‌دهد.» او تأکید کرد: «ادعای تهدید آقای نوبخت به استعفای دولت در صورت تصویب‌نشدن بودجه کذب محض است.» نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با انتقاد از انتشار جزئیات جلسات محرمانه کمیسیون تلفیق توضیح داد: «آنچه آقای نوبخت در این جلسه مطرح کردند، درواقع در جلسه محرمانه غیرعلنی کمیسیون تلفیق بود که همه خبرنگاران و کارکنان مجلس از جلسه به بیرون هدایت شدند. ما مجاز نیستیم در مورد آنچه آقای نوبخت در کمیسیون مطرح کردند، چیزی بگوییم، تنها این ادعا را تکذیب می‌کنم.» کاظمی به تشریح جلسه کمیسیون تلفیق با نوبخت پرداخت و ادامه داد: «هنگامی که در جلسه کمیسیون مخالفان و موافقان بودجه صحبت‌کردند، دولت توضیح داد و زمان رأی‌گیری رسید، فضایی به وجود آمد که آقای نوبخت تشخیص دادند یکسری مسائل محرمانه را با اعضای کمیسیون در میان بگذارند. غیر از نمایندگان و آقای نوبخت سایر افراد از جلسه کمیسیون خارج‌شدند و آقای نوبخت مسائلی را مطرح کردند که محرمانه و سری است و نمی‌توانیم آن را بیان کنیم، اما در اظهارات آقای نوبخت به هیچ وجه بحث استعفای  آقای روحانی  در صورت رد لایحه بودجه مطرح نبود.»


تعداد بازدید :  455