شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
هوا بلانسبت بلانسبت بوی چی می‌ده؟!

 شهاب پاک‌نگر طنزنویس

تقریبا یک‌ماه قبل شهردار تهران در دیدار با شهردار سارایوو برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت بوسنی اعلام آمادگی کرد و گفت: «تهران آمادگی دارد تا مشاوران و شرکت‌های فعال در این زمینه را به سارایوو معرفی کند. خبرنگاران شهرونگ بعد از بررسی‌های زیاد بالاخره توانستند به بسته پیشنهادی شهرداری تهران دست پیدا کنند؛ در ادامه عینا آن را منتشر می‌کنیم.
الف) اگر هوا آلوده شد، مدارس ابتدایی را تعطیل کنید، به جز دماوند و فیروزکوه.
ب) اگر هوا خیلی آلوده شد، کل مدارس را تعطیل کنید، به جز دماوند و فیروزکوه.
ج) اگر هوا خیلی خیلی آلوده شد، بازهم دانشگاه‌ها را تعطیل نکنید، چون #دانشجو_ریه_ندارد!
د) اگر هوا خیلی خیلی خیلی آلوده شد و به مردم بگویید باید دعا کنند باد بیاید.
ه‍) درست است که سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا نهایت 10‌درصد است، اما تا می‌توانید، طرح ترافیک جدید بگذارید، این‌جوری زندگی برای مردم سخت‌تر می‌شود و اگر مجبور شوند ماشین‌شان را بیرون بیاورند، باید عوارض طرح ترافیک بخرند.
و‍) برای اینکه مردم به استفاده‌نکردن از خودروی شخصی ترغیب شوند، جای اینکه الکی کلی پول بدهید و اتوبوس و مترو بگیرید، بروید طرح «کلین تیوزدی» را راه بیندازید. آقای «اسکاکا» شهردار سارایوو باید روزهای سه‌شنبه دوچرخه و یک اتوبوس خبرنگار، چند متر دوچرخه‌سواری کند تا مردم بگویند «اُ مای گاد! چه طرح جالبی ما هم دیگه ماشین نمیاریم و جاش می‌ریم تو BRT له می‌شیم». فقط یادتان باشد آقای «اسکاکا» حتما شلوار کتان یا جین بپوشد که خیلی کول و مردمی به نظر برسد.
ز) اگر آلودگی هوا شما را کلافه کرد، از استراتژی «ایت وازنت می، ایت واز مای هند. ایت واز مای اسلیوز فالت» استفاده کند. این‌جوری که هر دستگاهی در کشور آلودگی هوا را گردن یکی دیگر می‌اندازد تا دوره وارونگی هوا تمام شود. بعد که باد آمد و هوا پاک شد، فرت و فرت روزشمار بگذارید که ما امسال کلی روز پاک داشتیم و به خودتان ببالید.
ح) اگر وسط بالیدن‌های‌تان یک‌دفعه در شهر بوی بد آمد، بگویید این تقصیر باد است. با این کار شما به شهروندان‌تان حق انتخاب می‌دهید که باد بیاد و در هوا بلانسبت بلانسبت بوی گند بیاید یا باد نیاید و در آلودگی خفه شوند.
ط) اگر تا به‌حال برای شهرتان شعار مناسب پیدا نکردید، حتما همین امروز اقدام کنید. مثلا شعار «سارایوو شهری برای همه» خیلی شعار خوبی است. مطمئن باشید با این اسم آلودگی هوا کلا از بین می‌رود، مشکل معلولان شهر حل می‌شود، افراد مسن و بچه‌ها راحت در سطح شهر تردد می‌کنند و آن‌قدر همه خوشحال می‌شوند که فکر می‌کنند آمدند تهران.
ی) اگر خیلی به مشکل خوردید هم، از تک و تا نیفتید، اعتماد‌به‌نفس‌تان را حفظ کنید و در دیدار با شهردار یک شهر دیگر بگویید «سارایوو آمادگی دارد تا مشاوران و شرکت‌های فعال در زمینه کاهش آلودگی هوا را به شما معرفی کند.» بعد بروید جلوی آینه و بگویید «مدیر کی بودم من ^_^».

 


تعداد بازدید :  248