شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
سیاست ماهی دودی‌‌کردن شهروندان!

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

 اگر فکر می‌کنید دود در تهران چیز بدی است و می‌پرسید مسئولان چرا سال‌های سال است که فکری به حال رفع این معضل نمی‌کنند، باید بگویم سخت در اشتباه هستید و اتفاقا مسئولان کاملا هدفمند در پی ثبات شهروندان تهرانی هستند. (البته این جدیت و  پشتکار در مسئولان دیگر شهرها نیز دیده می‌شود و شما می‌توانید به جای واژه تهران، اسم هر شهری که دوست دارید را بگذارید.) برای حرفم نیز مدرک و دلیل دارم. اسم تئوری خودم را هم می‌گذارم «بازگشت به سنت‌های زیبا». شما اگر خیلی پیش‌ترها را یادتان نباشد دیگر بیست سال پیش را که یادتان می‎آید. وقتی که بنزین و رستوران و هتل و... خیلی گران نبود و راحت‌تر به شمال کشور سفر می کردید. آنجا هم پر بود از ریسه‎های سیر و شیشه‌های سبزی محلی و صد البته ماهی‌دودی آویزان‌شده به دیوارها. ماهی را چرا دودی می‎کردند؟ برای اینکه فاسد نشود و داستان راز مسئولان هم همین‌جاست. آنها به خاطر علاقه‎ زیادی که به شهروندان دارند، می‎خواهند با دودی‌کردن شهروندان، ما را از فاسدشدن محافظت کنند. چپ چپ نگاه نکنید. حالا اگر دلیلش این هم نباشد حتما دلیل مسخره‎تری دارد. پس به همین دلخوش کنید که لااقل ذره‌ای امید در آن مستتر است.
 می‎گویند یکی از احزاب سیاسی هم شعار انتخاباتی‌اش را براساس زندگی ماهی‌ها انتخاب کرده و در شعارشان نوشته‎اند: «اگر می‎خواهید ماهی دودی نشوید به زندگی در تُنگ ادامه دهید. برای شما تنگی بزرگ‌تر و شیک‌تر فراهم خواهیم کرد.»
 چرا فکر می‌کنید فقط آلودگی هوا آلودگی تلقی می‎شود؟ در خبرها آمده بود برگزارکنندگان یک کنسرت در یکی از شهرستان‎ها بازداشت شده‎اند. یک مقام مسئول هم توضیح داده که این کنسرت به علت آلودگی شدید صوتی تعطیل شده است.  خیلی عذر می‎خواهم. من فکر می‌کنم اگر آلودگی شدید صوتی عامل لغو کنسرت‌ها باشد تقریبا  80درصد کنسرت‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز می‎گیرند قابلیت لغوشدن داشته باشند.
 پدربزرگ رفیقم دیشب می‎گفت که من همیشه فکر می‌کردم در اثر پیری خواهم مرد اما از وقتی شنیدم دو تا از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرار است با همکاری هم یک خودروی جدید تولید کنند و مدعی هستند این خودروی جدید هم با محیط زیست سازگار است، فهمیدم دیگر از پیری نمی‌میرم بلکه از خنده خواهم مرد. هان؟ فکر کردید به خاطر سوارشدن به خودروی جدید می‌میرم؟ نه عزیزجان. سن که بالا می‌رود آدم عاقل‌تر می‌شود.
 در سالن نمایش مردی مدام سرفه می‌کرد. یکی از خانم‌های حاضر در سالن به همسر مرد گفت: «حتما همسرت خیلی تو این هوای آلوده بیرون بوده، بهتره بعد از نمایش ببریش دکتر» اما همسر مرد جوان جواب داد: «نه اصلا جای نگرانی نیست. همسرم چون پالتوی جدیدی خریده سرفه می‌کنه که دیده بشه»!


تعداد بازدید :  390