شماره ۱۸۷۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
خبرنامه

نشست تخصصی دشواری‌های کنش‌ داوطلبانه در ایران
نشست علمی-تخصصی «دشواری‌های کنش‌ داوطلبانه در ایران» با ارایه و سخنرانی دکتر نعمت‌الله فاضلی، انسان‌شناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی به همت معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال ‌احمر برگزار می‌شود. به گزارش «شهروند» در این نشست مباحثی همچون موانع تحقق کنش‌ داوطلبانه در ایران، واکاوی نقش و تأثیرگذاری کنش‌ داوطلبانه در ارتقای توانمندی‌ها و پذیرش ظرفیت‌های بومی و همچنین  تأثیر حوزه آموزش، فرهنگ و سیاست در تحقق این امر بررسی و تحلیل خواهد شد. این نشست علمی-تخصصی روز یکشنبه، هشتم دی ماه، از ساعت ۱۰ صبح در موسسه علمی - کاربردی جمعیت هلال ‌احمر برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است نشست دشواری‌های کنش‌ داوطلبانه در ایران سومین نشست علمی-تخصصی در زمینه اخلاق‌ امدادگری است. پیش از این نشست علمی-تخصصی، نشست‌هایی با عناوین «امداد اخلاقی در قرآن کریم» و «اسطوره‌شناسی امدادونجات» با ارایه و سخنرانی قاسم جوادی پژوهشگر حوزه دین و شروین وکیلی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه برگزار شده است.
سلسله نشست‌های علمی مرتبط با مفاهیم و اهداف جمعیت هلال‌ احمر در آینده نیز با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان ادامه خواهد یافت. هدف از برگزاری این سلسله‌ نشست‌های علمی- تخصصی بررسی و تحلیل موضوع‌های مربوط به جمعیت هلال‌ احمر به وسیله اندیشمندان و متفکران حوزه علوم انسانی و مقدمه برگزاری همایش اخلاق امدادگری است. حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و در پایان این نشست به شرکت‌کنندگان گواهینامه حضور اعطا خواهد شد.

برگزاری دوره توان‌‌افزایی سیلاب در هلال ‌احمر استان تهران
 دوره توان‌افزایی سیلاب در هلال ‌احمر استان تهران و شهرستان ورامین به مناسبت فرارسیدن سالروز زلزله بم برگزار شد.
ابراهیم تاجیک نوری با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره توان‌افزایی سیلاب ویژه برادران و خواهران به مناسبت سالروز زلزله بم گفت: «از یک ماه پیش جلسات مختلفی برگزار و مقرر شد این دوره که دومین دوره توان‌افزایی سیلاب هلال‌ احمر استان تهران در ‌سال جاری برای آقایان و اولین دوره توان‌افزایی سیلاب برای خواهران بود، با حضور شعب شرق استان تهران برگزار شود.»
معاون امدادونجات هلال ‌احمر استان تهران افزود: «در این دوره‌ها که در دو مرحله اجرا شد، حدود ۲۰۰ امدادگر و نجاتگر هلال ‌احمر استان تهران از هفت شعبه شرق استان تهران شرکت کرده و نحوه کار با موتور‌های آب، لجن‌کش، روبین، نحوه آشنایی با انواع کارگاه در سیلاب، کار با قایق نجات و… را در تالاب بندعلیخان ورامین فرا گرفتند.» او افزود: «برگزاری چنین دوره‌هایی قطعا بیشتر خواهد شد و با همین دوره‌ها و تمرین‌هاست که امدادگران و نجاتگران در حوادث بی‌نقص و عالی فعالیت می‌کنند. امسال شاهد بارش‌های زودهنگام بودیم و طبق نظر هواشناسی، در روز‌های آینده نیز شاهد بارش باران و برف در استان تهران خواهیم بود که برگزاری دوره توان‌افزایی سیلاب از اصلی‌ترین دوره‌هایی بود که باید به مرحله عمل می‌رسید.» او خاطرنشان کرد: «حضور امدادگران و نجاتگران بانوان در این دوره از شرایطی ویژه بود که به خوبی دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشتند. دوره‌های توان‌افزایی عامل مهمی در زمینه حفظ روحیه و توان امدادی و آمادگی امدادگران برای پاسخگویی بهینه به حوادث احتمالی است.»
مدیرعامل و معاون سازمان امدادونجات هلال احمر، مسئول‌دفتر نمایندگی ولی فقیه و جمعی از شورای معاونان جمعیت هلال ‌احمر استان تهران و فرماندار شهرستان ورامین از روند برگزاری دوره توان‌افزایی سیلاب هلال ‌احمر استان تهران بازدید کردند.

رونمایی از مراکز اسکان اضطراری و طرح ساماندهی نیروهای مردمی در آق‌قلا
همزمان با سالروز زلزله بم از تابلوهای شناسنامه‌دار ۱۰ مرکز اسکان اضطراری و طرح ساماندهی نیروهای مردمی، خیرین و سمن‌ها با حضور مدیران ستادی جمعیت هلال ‌احمر گلستان، فرماندار، امام‌جمعه آق‌قلا و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان در محل فرمانداری آق‌قلا رونمایی شد.
دکتر هروی، مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان گلستان، با اعلام این خبر گفت: «براساس درس‌آموخته‌های سیل اخیر، جمعیت هلال ‌احمر شهرستان آق‌قلا با بررسی‌های میدانی اقدام به شناسایی ۱۰مرکز اسکان اضطراری با ظرفیت اسکان ۲۸۰۰ نفر کرد و مشخصات آنها در تابلوهایی نوشته شد. این تابلو‌ها شناسنامه‌دار بوده و حتی در زمان اوج‌ وقوع حوادث، مکان جغرافیایی برای استقرار بالگرد به منظور انتقال تجهیزات و نیروها روی این تابلو‌ها درج شده است.» او افزود: «همچنین طرح ساماندهی نیروهای مردمی، خیرین و سمن‌ها در قالب بسته‌های خدماتی از پیش‌آماده شده، در حوزه بهره‌مندی از ظرفیت‌های داوطلبی گروه‌های مختلف مردم در مراکز اسکان اضطراری رونمایی شد. ثبت و ساماندهی حادثه‌دیدگان در شناسنامه‌های امدادی، صدور کارت‌های ویژه همانند کارت تردد و کارت تحویل اقلام و هدفمندسازی ارایه خدمات در مراکز اسکان اضطراری از ویژگی‌های مهم طرح ساماندهی نیروهای مردمی است.»


تعداد بازدید :  334