شماره ۱۸۷۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ دي
صفحه را ببند
مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شرایط اقتصادی شهروندان گزارشی منتشر کرده است
وضع مالی ایرانی‌ها به روایت اعداد

[شهروند] بیشتر مردم ایران موجودی حساب بانکی‌شان زیر یک‌میلیارد تومان است و تنها یک‌هزارم حساب‌های بانکی شخصی متعلق به میلیاردرهاست. به جز این، از هر 10‌هزار خودرویی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند، فقط سه خودروی بنز است و... . این اطلاعات را مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی منتشر کرده است و با اعداد و ارقام چشم‌اندازی از وضع مالی و اقتصادی ایرانی‌ها ترسیم می‌کند.  

میراث بدهی برای نوزادان ایرانی

هر نوزادی که در ‌سال 98 متولد شده یا به دنیا می‌آید، حداقل هشت‌میلیون تومان بدهی عمومی انباشته به ارث می‌برد و هر ایرانی همین امسال فقط یک‌میلیون تومان بدهی بودجه‌ای دارد.

سفر خارجی بیشتر ایرانی‌ها به کدام کشورهاست؟

85‌درصد سفر خارجی ایرانی‌ها به کشورهای ارزان است که بیشتر آنها کشورهای همسایه و منطقه هستند و 1.6‌درصد از سفر خارجی ایرانی‌ها به تایلند است.

درآمد مردم ایران از سود بانکی

بانک‌های ایرانی به‌طور میانگین سالانه 2.5‌میلیون تومان سود به شهروندان ایرانی پرداخت می‌کنند. این رقم پنج برابر یارانه نقدی است که مردم ایران می‌گیرند.

میلیاردرهای ایران چند حساب بانکی دارند؟

یک‌هزارم حساب‌های بانکی شخصی موجودی بالای یک‌میلیارد تومان دارند. ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی در‌ سال 95 گفته بود 447‌میلیون حساب بانکی در بانک‌های ایران وجود دارد که از این تعداد 439‌میلیون حساب مربوط به اشخاص حقیقی است. با فرض ثابت‌بودن حساب‌های شخصی بالغ بر 439‌هزار حساب بانکی متعلق به پولدارهاست.

ایرانی‌های بنزسوار

از هر 10‌هزار خودروی موجود در ایران فقط سه خودرو بنزهای مدل 2010 به بالا هستند و از هر 100‌هزار خودرو تنها هفت خودرو بنزهای مدل بالای 2015 هستند.
طبق آمارهای رسمی بالغ بر 21‌میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که با  این حساب می‌توان گفت حدود 6500 بنز بالای ‌سال ساخت 2010 داریم.

بودجه امنیت هر ایرانی چقدر است؟

به ازای هر شهروند ایرانی در لایحه بودجه 99 مبلغ 824‌هزار و 852 تومان بودجه امنیتی پرداخت می‌شود و سهم هرنفر از بودجه قضائی 154‌هزار و 839 تومان است.

بودجه سیاست‌گذاران اقتصادی یک‌دهم بودجه دفاعی

بودجه‌ای که برای سیاست‌های اقتصادی ایران درنظر گرفته شده، به ازای هر شهروند تنها 82‌هزار و 627 تومان است و در واقع بودجه دفاعی ایران حدود 10برابر بودجه‌ای است که برای سیاست‌های اقتصادی در ایران هزینه می‌شود.

سهم ناچیز هر ایرانی از بودجه محیط زیست

سهمیه هر ایرانی از بودجه محیط‌زیست تنها 7‌هزار و 654 تومان است. جالب است که چالش‌های محیط‌زیستی مانند بحران آب و آلودگی هوا این سال‌ها حرف اول خبرهای ایران را می‌زنند.

 چقدر بودجه برای مسکن داریم؟

سهمیه بودجه هر ایرانی برای مسکن و عمران فقط حدود دو‌هزار تومان است.

 سبقت بودجه آموزش از بودجه دفاعی

آموزش یکی از بزرگ‌ترین سهم‌ها را از بودجه به خودش اختصاص می‌دهد و دولت به ازای هر ایرانی 938‌هزار و 707 تومان برای آموزش می‌پردازد که این عدد حتی از بودجه دفاعی کشور بیشتر است.

 خرج دوا و درمان بیشتر از بودجه تفریح

سهم هر ایرانی از بودجه سلامت هم فقط 261‌هزار و 607 تومان است که البته به نظر می‌رسد خدمات بیمه‌ای و درمانی در ایران نسبت به سایر کشورها سهم چندان بالایی در بودجه ندارد. بودجه فرهنگ و هنر و تفریح و ورزش هم رقم بسیار پایینی است و به ازای هر ایرانی تنها 83‌هزار تومان برای این امور هزینه پرداخت می‌شود.

 


تعداد بازدید :  567