شماره ۴۶۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
ردپای واشنگتن در اختلال اینترنت در کره‌شمالی

کره شمالی معتقد است که آمریکا عامل اختلالات اخیر شبکه اینترنت این کشور است که از هفته پیش آغاز شد و تا روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد. هرچند که مقامات واشنگتن ادعای دولت کره را بی‌اساس می‌خوانند، اما برخلاف بسیاری از اظهارات مقامات کره‌ای و با توجه به حمله سایبری اخیری که کمپانی فیلمسازی سونی آمریکا را هدف قرار داد این ادعا چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. حمله هکر‌ها به شرکت سونی در آستانه پخش فیلم «مصاحبه» که داستانی کمدی و خیالی ترور زمامدار کره‌شمالی را روایت می‌کند صورت گرفت، فیلمی که از مدت‌ها پیش به محور تازه اختلافات پیونگ‌یانگ و واشنگتن بدل شده‌ است.
اینترنت کره‌شمالی که همواره با محدودیت‌ها و نواقصی همراه بوده ‌است، در روز شنبه بار دیگر پس از چند روز اختلال قطع شد تا ارتباط اینترنتی این کشور با جهان با مشکل مواجه شود، هرچند که بسیاری از کره‌ای‌ها با توجه به محدودیت‌های دسترسی به اینترنت در کشورشان متوجه اختلال چندساعته اینترنت و خدمات شبکه 3G تلفن‌های همراه نشدند.
این درحالی بود که کمیسیون دفاعی کره‌شمالی در همان روز با بیانی تند و زبانی آتشین آمریکا را مقصر اختلالات شبکه اینترنت خود معرفی کرده ‌بود و حمله هکری به کمپانی سونی را رد کرده‌ بود. پیش از این در روز پنجشنبه نیز اینترنت کره‌شمالی به مدت
 9 ساعت قطع شده‌بود.
هر حادثه‌ای که به قطع کابل‌های انتقال جریان اینترنت منتهی شود می‌تواند عامل اختلالات اینترنت کره‌شمالی باشد، از جویده شدن کابل توسط یک موش تا ریختن یک فنجان چای به روی بخش مهمی از تأسیسات فراهم‌کننده این ارتباط. با این حال اختلاف اخیر دولت‌های کره‌شمالی و آمریکا بر سر حمله سایبری به شرکت فیلم‌سازی سونی، احتمال خرابکاری تعمدی را از گزینه‌های دیگر پررنگ‌تر می‌کند.
جریان اینترنت کره‌شمالی از مسیر چین عبور می‌کند و احتمال دخالت چینی‌ها در این موضوع وجود دارد، هرچند که مقامات چین پس از بروز این اختلال در روز پنجشنبه هرگونه دخالت خود در این مورد را تکذیب کردند. احتمال دیگری که مقامات کره‌شمالی از آن سخن می‌گویند حمله هکر‌های دولت آمریکا به زیرساخت‌های اینترنت در کره‌‌شمالی است که با توجه به سخنان باراک اوباما پس از حمله به کمپانی سونی بعید به نظر نمی‌رسد. اوباما در اظهارات خود عنوان کرده‌ بود که دولت آمریکا به این حمله پاسخی «مناسب» نشان خواهد داد و بنابر ادعای پلیس فدرال (اف بی آی) سرنخ حمله سایبری به سونی به کره‌شمالی ختم می‌شود. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که برخی از حملات سایبری خبرساز جهان نیز به دست نوجوانانی صورت گرفته ‌است که از اتاق خود در منزل والدین‌شان این حملات را سازماندهی می‌کنند.
اما با توجه به وقایع هفته‌های گذشته باید گفت که اختلالات اینترنت در کره‌شمالی احتمالا با اکران فیلم «مصاحبه» در آمریکا بی‌ارتباط نیست.


تعداد بازدید :  143