شماره ۴۶۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
اعلام آمادگی دولت سوریه برای مذاکره با مخالفان

شهروند | مقامات سوریه از آمادگی دولت این کشور برای حضور در مذاکرات صلح روسیه خبر دادند، این در حالی‌است که مخالفان دولت سوریه در واکنش به این خبر موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کردند.  به گفته یک مقام سوریه، دولت این کشور آماده ‌است تا برای یافتن راهی برای خروج از بحرانی که نزدیک به 3‌سال است دامن‌گیر این کشور شده ‌است با مخالفان خود در نشست مسکو مذاکره کند. در همین راستا یک مقام وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت این کشور گفت:  « سوریه آماده‌است تا با شرکت در جلسه مقدماتی و مشورتی مسکو به خواسته مردم سوریه که در تلاشند راهی برای خروج از این بحران بیابند، پاسخ دهد.»
این مقام سوری در ادامه عنوان کرد : «جمهوری عربی سوریه همواره آماده گفت‌و‌گو با افرادی است که به وحدت، حاکمیت و آزادی انتخاب آن را باور داشته ‌باشند.» مخالفان سوری که از حمایت کشور‌های غربی برخوردارند بر حل‌وفصل بحران سوریه به وسیله تشکیل دولت انتقالی با قدرت اجرایی کامل پافشاری می‌کنند، خواسته‌ای که با مخالفت بشاراسد و دولت سوریه مواجه شده‌است. به گفته «هادی بحره»، رئیس ائتلاف مخالفان سوری مستقر در ترکیه که بدنه اصلی مخالفان دولت سوریه را تشکیل می‌دهند، مخالفان سوری هنوز درخصوص شرکت در این گفت‌وگو‌ها تصمیم نگرفته‌اند. وی در این‌خصوص گفت :« ما نمی‌توانیم به چیزی که هنوز قطعی نشده‌است واکنش نشان دهیم.» رئیس ائتلاف مخالفان سوری در ادامه گفت: «هنوز هیچ دعوتی صورت نگرفته است و ما نمی‌دانیم که به چه دعوت شده‌ایم، درخصوص چارچوب مذاکرات بی‌اطلاعیم و همچنین نمی‌دانیم چه کسی در آن شرکت می‌کند و هدف از برگزاری آن چیست.»
روسیه در تلاش است تا مذاکرات صلح سوریه را بار دیگر به جریان بیندازد و برگزاری جلساتی میان مخالفان پراکنده و دولت سوریه نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. مسکو در هفته گذشته از برنامه خود برای میزبانی از هیأت مخالفان سوری در اواخر ماه ژانویه ‌سال آینده و احتمال حضور همزمان نمایندگان دولت سوریه در این دیدار خبر داد، طرحی که می‌تواند طرفین این اختلاف را به یکدیگر نزدیک‌ کند. بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در واکنش از ابتکار روسیه که از متحدان اصلی دولت سوریه به شمار می‌رود حمایت کرد.
با این حال «جاشوا لندیس»، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه «اوکلاهما» احتمال حمایت آمریکا از هر مذاکراتی را که از سوی روسیه شکل بگیرد، بعید می‌داند و دلیل آن را نیز حمایت مسکو از دولت سوریه و پافشاری‌اش بر حضور اسد در قدرت عنوان می‌کند. لندیس در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «آمریکا درحال بمباران دشمنان اصلی اسد، داعش و القاعده است. اما در همین حال خواهان مذاکره با اسد نیست. آنها نمی‌خواهند با اسد هیچ تعاملی داشته ‌باشند.» دولت سوریه و مخالفانش برای نخستین‌بار در 25 ژانویه ‌سال‌جاری با یکدیگر دیدار کردند، اما این مذاکرات  بدون نتیجه ماند.


تعداد بازدید :  136