شماره ۴۶۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اولین قانون اساسی
108‌سال پیش، برابر با هشتم دی 1285 خورشیدی، نخستين قانون اساسي مشروطه با نام «نظامنامه» كه توسط اولين مجلس شوراي ملي ايران در 51 ماده تهيه و تدوين شده بود، به امضاي پادشاه وقت ايران، مظفرالدين شاه قاجار، رسيد. مظفرالدين شاه، 10 روز پس از امضای این قانون درگذشت. بعدها «متمم قانون اساسی» نیز تهیه شد و به تصویب مجلس رسید و محمدعلی‌شاه نیز آن را در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ خورشیدی امضا کرد. با تشکیل مجلس مؤسسان، بار دیگر برخی از مواد این قانون تغییر کرد.

زادروز بانوی شاعر
80‌سال پیش، برابر با هشتم دی 1313 خورشیدی، فروغ‌الزمان فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی در خیابان معزالسلطنه، کوچه خادم آزاد، در محله امیریه تهران، از پدری تفرشی و مادری کاشانی‌تبار به دنیا آمد. فروغ با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. بعد از مدتی وقفه در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه «تولدی دیگر» تحسین گسترده‌ای را برانگیخت. سپس مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به‌عنوان شاعری بزرگ تثبیت کند. فروغ فرخزاد در ۳۲ سالگی بر اثر تصادف اتومبیل درگذشت.

مرگ تارکوفسکی
28‌سال پیش، برابر با بیست و نهم دسامبر 1986 میلادی، آندری آرسن‌یویچ تارکوفسکی، کارگردان و سینماگر برجسته روس، به دلیل سرطان ریه در پاریس درگذشت. تارکوفسکی 5 فیلم اول خود را در شوروی ساخت و 2 فیلم آخر او به ترتیب در ایتالیا و سوئد فیلمبرداری شدند. از مشخصه‌های فیلم‌های او می‌توان به معناگرایی با زمینه‌ای متافیزیکی، به همراه برداشت‌های بلند و استفاده هنرمندانه از تکنیک فیلمبرداری اشاره کرد. از آثار شاخص او می‌توان به «کودکی ایوان»، «آندری روبلف»، «سولاریس»، «آینه»، «استاکر» و «ایثار» اشاره کرد.

 


تعداد بازدید :  257