شماره ۱۸۶۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر
صفحه را ببند
پاسخ به وسوسه‌کننده‌ترین لینک‌های بنزینی کلاهبرداران
فریب تبلیغات سوختی را نخورید

شهروند| اجرایی‌شدن بنزین سهمیه‌بندی حواشی تبلیغاتی زیادی برای برخی کلاهبرداران فراهم کرده است؛ کلاهبردارانی که به شما می‌گویند خودرویتان را آب‌سوز کنید! یا برای گازسوزکردن خودرویتان به مراکز زیرزمینی و غیرمجاز آنها مراجعه کنید. به جز این کلاهبرداران پیامک‌های فراوانی برای رانندگان ارسال می‌کنند و از آنها می‌خواهند که برای تغییر رمز کارت سوخت‌شان به لینک‌های خاصی مراجعه کنند یا اینکه کارت سوخت و کارت عابربانک‌شان را به هم متصل کنند. برخی دیگر از این کلاهبرداران به مردم می‌گویند که می‌توانند برای سایر خودروهای شخصی‌شان هم سهمیه سوخت بگیرند یا سقف استفاده از بنزین سهمیه‌ای را برای رانندگان بالاتر ببرند! به جز این برخی شنیده‌ها حاکی از این است که سهمیه سوخت رانندگان در برخی از جایگاه‌های سوخت می‌پرد و با این اطلاعات و اخبار رانندگان را کنجکاو می‌کنند که وارد صفحات و لینک‌های ارسالی مورد نظرشان بشوند و احتمالا آنها را مورد اخاذی و کلاهبرداری قرار دهند. در این مطلب به تمامی این موارد و سوالاتی که ممکن است بعد از سهمیه‌بندی بنزین برایتان به وجود آمده باشد، براساس اطلاعیه‌های رسمی دولت پاسخ می‌دهیم.

چگونه سهمیه بنزین‌مان می‌پرد؟
یکی دیگر از اختلالاتی که این روزها رانندگان موقع استفاده از کارت سوخت‌شان گزارش می‌دهند، این است که بخشی از سهمیه بنزین آنها می‌پرد. اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در این‌باره توضیح داده است که این موضوع به دلیل استفاده نادرست از کارت‌های سوخت است. بر اساس این اطلاعیه در صورت استفاده نادرست از کارت سوخت احتمال از بین رفتن سهمیه کارت وجود دارد و رانندگان باید پس از پایان سوخت‌گیری خودرو، بلافاصله کارت سوخت خود را خارج نکنند؛ زیرا در این صورت در هر مرحله تقریبا 1.5 تا ۲ لیتر از سهمیه سوخت آنها کم می‌شود. بنابراین پس از سوخت‌گیری باید مراحل زیر را انجام داد.
۱. نازل را در جای خود قرار دهید.
۲. دکمه خروج روی دستگاه پمپ بنزین را بزنید.
۳. پس از چند ثانیه و موقعی که مقدار سهمیه بنزین شما در نمایشگر دستگاه پمپ بنزین نشان داده شد، کارت سوخت خود را خارج کنید.

بقیه خودروهایمان سهمیه می‌گیرند؟
اگر در خانه‌تان چند خودرو دارید، می‌توانید برای تمام خودروهایتان کارت سوخت بگیرید و در واقع شایعه تعلق‌نگرفتن سهمیه بنزین به چند خودرو صحت ندارد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه اطلاعیه داده است که برخی شایعات منتشرشده درباره تخصیص سهمیه سوخت به یکی از خودروهای مالکان چند خودرو صحت ندارد و سهمیه سوخت به کارت سوخت تمامی خودروها تعلق می‌گیرد. بنابراین مالکان چند خودرو می‌توانند برای دریافت کارت سوخت تمام خودروهایشان مراجعه کنند و کارت سوخت‌شان را بگیرند. این اطلاعیه تأکید کرده است که سهمیه سوخت این خودروها محفوظ است و از آبان ماه سهمیه بنزین آنها در کارت‌هایشان ریخته شده است. در عین حال این دسته از رانندگان باید هر چه زودتر برای گرفتن کارت‌های سوخت‌شان مراجعه کنند؛ چرا که سهمیه سوخت رانندگان حداکثر تا 6 ماه در کارت‌ها ذخیره می‌شود و پس از آن قابل برداشت نیست.

کارت سوخت و عابربانک‌مان به هم متصل می‌شوند؟
این روزها با لینک‌های فراوانی برخورد می‌کنید درباره اینکه چگونه کارت بانکی‌تان را به کارت سوخت تبدیل کنید. لطفا دور تمام این لینک‌ها را خط بکشید؛ چرا که ممکن است به دام فیشینگ بیفتید. پروژه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی کاملا منتفی شده است و فعلا هیچ تصمیمی برای اجرای آن وجود ندارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از وزارت نفت اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود؛ زیرا زیرساخت‌های بانکی برای اتصال کارت سوخت و کارت بانکی فراهم نشده است. بنابراین برای گرفتن سهمیه دولتی بنزین تنها می‌توانید از طریق کارت‌های سوخت‌تان اقدام کنید و برای گرفتن کارت سوخت فقط باید به پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای صدور کارت کنید. به جز این به هر پیامک و لینکی که برای شما درباره کارت سوخت ارسال می‌شود، بی‌توجه باشید زیرا به گفته پلیس فتا این پیامک‌ها از سمت کلاهبرداران برای مردم فرستاده می‌شود.

چقدر سوخت‌گیری کارت‌مان را مسدود می‌کند؟
سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی رقم مشخصی است و نمی‌توان این سقف را تغییر داد. طبق آنچه در سامانه هوشمند سوخت تعریف شده، در هر نوبت با کارت سوخت شخصی می‌توان تا ۶۰ لیتر سوخت‌گیری کرد و میزان سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در یک ماه سقفی ۲۵۰ لیتری دارد. در واقع اگر فردی در یک‌ ماه با کارت سوخت شخصی خود 250 لیتر بنزین خریداری کند، دیگر تا شروع ماه بعد نمی‌تواند از کارت خود برای خرید بنزین استفاده کند. استفاده بیشتر از این مقدار از کارت سوخت‌تان به منزله این است که احتمالا شما قاچاقچی بنزین هستید و دستگاه‌های متولی کارت سوخت شما را می‌سوزانند. البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های  نفتی تأکید کرده است که این عدد رقم بسیار درشتی است و عدد مصرف‌ تعداد بسیار کمی از شهروندان ایرانی به این رقم رسیده است و هم‌اکنون از 22 میلیون کارتی که در اختیار مردم است تنها یک‌هزار کارت به سقف 250 لیتر رسیده است.
خودروی آب‌‎سوز واقعیت دارد؟
آب‌سوزکردن خودرو از آن دسته دروغ‌های تبلیغاتی است که بعد از سهمیه‌بندی‌شدن بنزین بازارش داغ شده است؛ اما باید بدانید که در دنیا خودروهای آب‌سوز تنها در حد ماکت‌های آزمایشی هستند و این مسأله هرگز برای تولید انبوه و تجاری در دستور کار خودروسازهای بزرگ دنیا قرار نگرفته است.
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، درباره ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو به ایسنا گفت: «ادعای آب‌سوزکردن خودروها در طول تاریخ چندین‌بار تکرار شده و هر بار سرنوشت مدعیان آن به جرم کلاهبرداری و تقلب به زندان هم کشیده شده است؛ به طور مثال «استنلی مایر» آمریکایی در ۱۹۸۰ ادعای خود را مطرح کرد اما ۱۶ سال بعد در حالی که نتوانسته بود نظریه خود را حتی به صورت یک نمونه عملی اثبات کند، به جرم تقلب راهی زندان شد.»
او توضیح داد: «در سال ۲۰۰۳ شرکتی آمریکایی با نام «شرکت انرژی جهانی ژنزیس» مدعی شد که قادر است انرژی لازم را برای به حرکت درآوردن موتور خودرو از طریق جداسازی مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب و سپس ترکیب مجدد آنها به دست آورد، برای این پروژه بیش از ۲.۵ میلیون دلار هم از سرمایه‌گذاران دریافت کرد؛ اما سه سال بعد در حالی که کذب بودن ادعای این شرکت به وسیله دادگاهی در نیوجرسی به اثبات رسید، مالک آن به جرم کلاهبرداری علاوه بر اجبار به پرداخت خسارت، به پنج سال زندان محکوم شد.»
کریمی سنجری تأکید کرد: «در این‌باره دانشمندان معتقدند که هیچ راهی برای گرفتن انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می‌آید، هزینه کنید. آنها معتقدند تولید انرژی از آب ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است و مردم به هیچ عنوان نباید به این تبلیغات توجه کنند.»

خودرویمان را گازسوز کنیم؟
تبلیغات گازسوزکردن خودرو هم در این روزهای پس از سهمیه‌بندی بنزین بیداد می‌کند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سازمان ملی استاندارد بارها اعلام کرده است که گازسوزکردن خودرو در مراکز غیرمجاز در واقع خودرو را به بمبی متحرک تبدیل می‌کند و رانندگان حتما خودروی خود را در مراکز مجاز گازسوز کنند. به جز این کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند که رانندگانی باید خودروی خود را گازسوز کنند که پلتفرم خودرویی‌شان دوگانه‌سوز است وگرنه این اتفاق دردراز مدت باعث ایجاد ضرر و زیان فراوان به آنها می‌شود. در هر صورت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به مراکز غیر مجاز هشدار داده و اعلام کرده است که مالکان خودروهایی که متقاضی گازسوز کردن (CNG) هستند، برای ثبت درخواست خود به سامانه irngv.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند و از گازسوزکردن خودرویشان در سایر مراکز خودداری کنند.

شرایط جدید سهمیه‌بندی بنزین
1. استفاده از «بنزین سهمیه‌ای» فقط با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است.
2. استفاده از «بنزین سوپر» فقط با کارت آزاد (کارت جایگاه‌داران) امکان‌پذیر است و نمی‌توان از کارت سوخت شخصی، برای بنزین سوپر استفاده کرد.
۳. سهمیه خودروهای شخصی فقط تا 6ماه قابل ذخیره است؛ مثلا اگر در مدت 6ماه، از کارت سوخت‌تان استفاده نکرده باشید، برای شما تا سقف 360 لیتر در کارت سوخت‌تان درنظر گرفته می‌شود.
4. افرادی که کارت سوخت ندارند (یعنی افرادی که یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا ثبت‌نام کرده ولی هنوز کارت به دست‌شان نرسیده است) نباید نگران سهمیه خودروی‌شان باشند؛ چراکه برای آنها نیز سهمیه ماهانه درنظر گرفته شده و محفوظ است.
5. اگر مالک چند خودرو هستید، به ازای هرکدام از خودروهایتان می‌توانید سهمیه سوخت بگیرید.
6. همه وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند، مشمول طرح سهمیه‌بندی نیز نمی‌شوند. بنابراین تمامی وسایل نقلیه فرسوده سوخت سهمیه‌ای نخواهند داشت؛ یعنی تمامی خودروهای بالای 25‌سال و همچنین تمام موتورسیکلت‌های بالای 10سال.

کد 25 چیست؟

اگر احتمالا رمز کارت سوخت‌تان را فراموش کرده‌اید، نگران نباشید چرا که شرکت ملی پخش، راه حل جدیدی برای این مشکل پیدا کرده است. از تاریخ بیست‌وپنجم آبان‌ماه تا سی‌ام آذرماه 98 یعنی امروز، رمز پیش‌فرض کارت سوخت تمامی خودروها همان چهار رقم آخر کد ملی شخصی است که نامش روی کارت سوخت درج شده است. در ضمن اگر هنگام سوخت‌گیری با پیغام «کد 25 یا ابطال کارت» مواجه شدید، کارت را از دستگاه خارج و دوباره تلاش کنید. اما اگر باز هم این پیغام برایتان نمایش داده شد، به این معنی است که کارت سوخت‌تان از بین رفته است؛ پس باید به دفاتر پلیس+10 بروید و درخواست کارت سوخت المثنی بدهید. نمایش پیغام خطای «کد 25 یا ابطال کارت» یا به علت نقص فیزیکی کارت سوخت است یا مالک قبلی کارت آن را باطل کرده است. بنا بر اعلام شرکت ملی پخش، اگر فردی برای دریافت کارت سوخت درخواست دهد زمان دریافت و تحویل کارت سوخت به مالک خودرو، سه هفته تا دو ماه (بعد از ثبت نام) طول می‌کشد.

با اختلال رمز کارت سوخت‌مان چه کنیم؟
با وجود گذشت حدود یک ماه از سهمیه‌بندی سوخت همچنان بعضی از مردم درباره اختلال سوخت‌گیری با کارت‌شان خبر می‌دهند و می‌گویند که با ورود رمزهای کارت سوخت‌شان با پیغام خطای جایگاه‌های سوخت مواجه می‌شوند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای این دسته از رانندگان توضیح داده است که ابتدا چهار رقم آخر شماره ملی فردی را که به نام او کارت سوخت صادر شده است، واردکنند و اگر با پیغام خطا مواجه شدند با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به حذف آن و دریافت رمز جدید کنند. فهرست مراکز تغییر رمز کارت سوخت در کلان‌شهر‌ها روی سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موجود است. در ادامه فهرست این مراکز برای ساکنان تهران آورده شده است:

مرکز میدان آرژانتین- جنب فروشگاه شهروند- جایگاه گاز بیهقی
شمال پاسداران- خیابان گیلان شرقی- خیابان شهید عراقی شمالی- روبه‌روی بانک آینده- پلاک 100
جنوب میدان راه‌آهن- میدان بهداری- پشت بیمارستان بهارلو-خیابان انبار نفت
غرب خیابان ستارخان- نبش خیابان بهبودی
شرق نارمک- دردشت پایین‌تر از ایستگاه مدرسه- روبه‌روی کوچه شهید ثابتی- پلاک 228
شهرری میدان معلم- خیابان شهید بیات- 24متری سابق- طبقه فوقانی بانک گردشگری
پاکدشت جاده خراسان- شهرک الهیه- روبه‌روی درِ شمالی شهرداری-پلاک 294
ورامین- خیابان شهید باهنر- روبه‌روی سیلو- جنب فرش پارس نگین
اسلامشهر-    خیابان امام کاظم- روبه‌روی دفتر امام جمعه- پلاک 25
رباط کریم- خیابان شهید نظر بیگی (گرجی)- پلاک 56
شهریار- خیابان ولیعصر- نرسیده به میدان فرمانداری- روبه‌روی بانک مسکن-کوچه استاد شهریار- پلاک 13
دماوند- دو راهی گیلاوند- خیابان سپاه پاسداران- کوچه دوم
 فیروزکوه-    جاده تهران فیروزکوه- نرسیده به فیروزکوه- جنب هواشناسی

 


تعداد بازدید :  555