شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
خبر

معاون وزیر بهداشت: آلودگی هوا ششمین عامل مرگ‌ومیر در دنیاست
شهروند| علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ‌ومیر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر در دنیا اعلام کرد. او در این‌باره گفت: «براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷‌میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا در دنیا جان می‌بازند که این موضوع، نشان‌دهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آن است.»
او ادامه داد: «نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی اثر آلودگی هوا بر کودکان به‌عنوان آینده‌سازان و مولدان جامعه فرداست. عوارض کاهش وزن نوزادان، کاهش وزن زمان تولد، بیش‌فعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت دستگاه تحتانی تنفس، آسم و سرطان خون بر کودکان بر اثر آلودگی ثابت شده است.» معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۶۰۰‌هزار کودک زیر پنج‌سال ناشی از آلودگی هوا در جهان، گفت: «۳۶‌درصد علت مرگ‌های مرتبط با ریه، ۳۴‌درصد سکته‌های مغزی و ۲۵‌درصد سکته‌های قلبی در افراد ناشی از آلودگی هواست.» به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، رئیسی گفت: «آلودگی هوا بیماری‌های زیاد و بار بیماری‌های گسترده‌ای به کشورها تحمیل می‌کند، لذا نیازمند توجه ویژه است.»

در جریان اجلاس میراث جهانی یونسکو در کلمبیا
«میهمان‌نوازی اربعین» جهانی شد

شهروند| در جریان اجلاس میراث جهانی یونسکو در کلمبیا، پرونده «ارایه خدمات و میهمان‌نوازی در پیاده‌روی اربعین» در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری یونسکو به ثبت رسید.
به گزارش ایسنا، چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو از تاریخ ۹ تا ۱۴ دسامبر (۱۸ تا ۲۳ آذر) در شهر بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار شد و پرونده «ارایه خدمات و میهمان‌نوازی در جریان پیاده‌روی اربعین» که از سوی کشور عراق ارایه شده بود، پس از بررسی به‌عنوان یکی از میراث جهانی ناملموس بشری در یونسکو به ثبت رسید.  موکب‌های اربعین حسین(ع) هرساله در ایام اربعین از سوی مردم عراق در مسیرهای پیاده‌روی برپا می‌شود و در این موکب‌ها پذیرایی، اسکان زائران و همچنین خدمات فرهنگی از سوی موکب‌داران عراقی به زائران ارایه می‌شود. در این موکب‌ها بعضی موکب‌داران ایرانی نیز حضور دارند و به ارایه خدمات به زئران می‌پردازند. امسال و درجریان چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو، پرونده «مهارت‌ ساختن و نواختن دوتار» هم از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

گوردخمه‌های «لانه طاوس» در معرض تخریب کامل
شهروند| قاچاقچیان آثار تاریخی با پیکور برقی و پُتک به جان گوردخمه‌های دو‌هزارساله‌ «لانه‌طاوس» افتادند. بخشی از این گوردخمه‌ها اکنون در معرض تخریب کامل قرار گرفته‌ است.
سیاوش آریا، فعال و کنشگر میراث فرهنگی استان فارس درباره حضور حفاران و قاچاقچیان آثار تاریخی در محوطه‌ «لانه طاوس» گفت: «تجهیزات و دست‌اَفزارهای حرفه‌ای حفاران آثار تاریخی، آسیب‌های زیادی به این گوردخمه و استودان تاریخی آن وارد کرده‌اند.» به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه به نظر می‌رسد قاچاقچیان اموال تاریخی- فرهنگی به انگیزه‌های پوچِ کشفِ گنج، یکی از گوردخمه‌های «لانه طاوس» را با بیش از دو‌هزار‌سال قدمت شکسته‌اند، ادامه داد: «با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد قاچاقچیان آثار تاریخی با پیکور برقی و پُتک، داعش‌وار به جان این گوردخمه افتاده‌اند، درحال حاضر سنگ‌های جداشده‌ بزرگ و کوچک درون گوردخمه‌ها به حال خود رها شده‌اند.»
استودان «لانه طاوس» را کمتر از سه‌دهه قبل در مرودشت استان فارس کشف کردند؛ محوطه‌ای تاریخی از دوره‌ هخامنشیان که به اعتقاد باستان‌شناسان، اثری تلفیقی از گوردخمه‌ و تابوت‌های سنگی است، هرچند این مجموعه‌ هخامنشی به شماره 28241 در 13 بهمن 1388 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما حضور گاه و بیگاه حفاران و قاچاقچیان آثار تاریخی در این محوطه‌ ارزشمند، آن را در معرض تخریب کامل قرار داده است.


تعداد بازدید :  188