شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
خداحافظی استراماچونی؛ سقوط آرزوها

حسین قهار| حدود ده روز از اعلام رسمی خبر فسخ قرارداد استراماچونی با استقلال و 6 روز از زمانی که او ایران را ترک کرد می‌گذرد. این روزهای سپری شده پر بود از خبرهای راست و دروغ، مصاحبه،‌ مذاکره، تهدید، میانجیگری، وعده، ‌امیدواری و در نهایت بلاتکلیفی. نتیجه اما پیامی ویدیویی بود که سرمربی ایتالیایی روز گذشته منتشر کرد و جامعه فوتبال ایران و هواداران استقلال را دوباره با یک شوک منفی رو به رو کرد: «خسته شده‌ام. دیگر نمی‌توانم معامله‌ای با مدیران استقلال داشته باشم و دیگر سرمربی این تیم نیستم»

در روزهای اخیر به دنبال وعده‌هایی که مدیران باشگاه استقلال به هواداران این تیم دادند،‌ خیلی‌ها امیدوار بودند پول این مربی به حسابش واریز شود و او در روز بازی با شاهین بوشهر،‌ روی نیمکت این تیم بنشیند. این اتفاق اما رخ نداد. پس هواداران چاره‌ای نداشتند که دوباره دلخوش به وعده‌های مدیران باشند. دوباره همه با مصاحبه‌ با اخبار متنوع رو به رو شدند. ابتدا گفتند که 160 هزار یورویی که به ترکیه بردند و در اختیار سفارت ایران قرار دادند،‌ به ایتالیا منتقل شده و آماده واریز به حساب استراماچونی است. حتی سند رسیدن این پول به بانک سپه ایران در ایتالیا هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.  منتهی بعد از مدتی کوتاه دوباره  از سوی نزدیکان سرمربی خبر آمد که هیچ پولی به حساب او واریز نشده است. سریال توضیحات مدیران وزارت ورزش و باشگاه استقلال دوباره از نو شروع شد. این بار اعلام کردند که به خاطر تعطیلی بانک‌ها در آخر هفته و محدودیت‌هایی که انتقال این حجم از پول به ایتالیا وجود داشت،‌ صبح روز دوشنبه تمام پول مورد نیاز استراماچونی با باز شدن بانک‌ها به حسابش واریز می‌شود.

گزارش این اتفاقات و تلاش‌ها برای بازگرداندن آندره استراماچونی اما صبح روز گذشته هم از سوی وزیر ورزش به بازیکنان استقلال داده شد. صبح دیروز مازیار ناظمی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان به اردوی استقلال در هتل المپیک رفت. تمام بازیکنان در سالن جمع شدند و وریا غفوری کاپیتان استقلال به نمایندگی از بازیکنان از طریق تماس ویدیویی،‌ با مسعود سلطانی‌فر صحبت کرد. ابتدا وزیر ورزش ضمن تشکر از تلاش‌های بازیکنان استقلال در روزهای اخیر و رسیدن به موفقیت،‌ از آنها خواست که در بازی با شاهین بوشهر هم تمام تلاش خود را برای راضی کردن هواداران داشته باشند. سپس وزیر جزئیات تمام تلاش‌هایی که برای تامین پول قرارداد استراماچونی و فراهم کردن مقدمات بازگشت این مربی انجام داده بود را برای بازیکنان این تیم تعریف کرد تا نشان دهد وزارت ورزش  از هیچ تلاشی برای حمایت از تیم و رفع مشکلات دریغ نکرده است.
وریا غفوری هم به انتقاد از وزیر ورزش پرداخت. گلایه بازیکنان در رابطه با عدم تسویه حساب پول قرارداد فصل گذشته،‌ بی توجهی باشگاه در انجام تعهدات مالی مربوط به قرارداد فصل جاری، امکانات بسیار ضعیف،‌تدارکات و پشتیبانی ناامید کننده و در نهایت دروغ‌هایی که مدیران باشگاه در این مدت به بازیکنان گفته اند را با وزیر در میان گذاشت. وزیر باز هم قول حل مشکلات بازیکنان را داد و تلاش خود را کرد تا تمام سوءتفاهم های به وجود آمده برطرف شود.

بازیکنان استقلال فکر می‌کردند با صحبت‌های وزیر و توضیحاتی که مدیران باشگاه به آنها داده‌اند مشکلات حل شده و در روزهای آینده استراماچونی را دوباره در تمرینات خواهند دید. منتهی در فاصله کمتر از یک ساعت مانده به شروع بازی با شاهین بوشهر،‌ اظهارات جدید استراماچونی دوباره همه چیز را به حالت بلاتکلیفی برگرداند. سرمربی ایتالیایی استقلال با انتشار پیامی ویدیویی این صحبت‌ها را مطرح کرد:« به خاطر یکسری اخبار نادرست که در روزهای اخیر در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های ایرانی و ایتالیایی منتشر شده باید شفاف‌سازی کنم. بعد از نزدیک به 5 ماه کار در ایران مجبور شدم این کشور را ترک کنم. هر روز سعی کردیم با مدیریت باشگاه راه‌حلی برای حل مشکل‌مان پیدا کنیم تا دوباره به نیمکت استقلال بازگردم و یک بار دیگر کنار بازیکنانم باشم تا خودمان و هواداران دوست‌داشتنی استقلال  یک بار دیگر از بازی‌های‌مان لذت ببریم. با وجود تمام تلاشی که از جانب من انجام شد، متاسفانه هیچ اقدام مناسبی از سوی باشگاه استقلال صورت نگرفت. با تمام احترامی که برای هواداران استقلال قائل هستم اما باید با ناراحتی بگویم که هیچ چیزی در 9 روز اخیر تغییر نکرده است. من دیگر سرمربی استقلال نیستم. چون واقعا خسته شده ام»
قسمت پایانی صحبت‌های استراماچونی هم حاوی این جملات بود:«در یک برنامه تلویزیونی ادعا شد من پول و طلبم را از استقلال دریافت کرده‌ام اما از همین جا اعلام می‌کنم که هیچ پولی از استقلال دریافت نکرده‌ام. این برای من و وکلایم خیلی بد است که سخت تلاش می‌کنند تا از حق من به صورت قانونی دفاع کنند. از همین جا به صورت رسمی به هوادارانم اعلام می‌کنم که نمی‌توانم هیچ معامله‌ دیگری با باشگاه استقلال داشته باشم. این اتفاق باعث شد که به چهره حرفه‌ای من به عنوان یک سرمربی لطمه وارد شود، من نمی‌دانم که این افراد اصلا دوست دارند به استقلال برگردم یا نه، اما چیزی که قطعا می‌دانم این است که بابت این 5 ماه و این رفتارها  از مدیریت باشگاه خسته شدم. هر روز با بازیکنانم در استقلال در تماس هستم و از آنها می‌خواهم که به خاطر استقلال بازی را ببرند و برای تیم‌شان بازی کنند. همیشه از صمیم قلب استقلالی خواهم بود و برای تیم و بازیکنان آرزوی موفقیت دارم»
هواداران استقلال که با وعده‌های روزهای اخیر تا حدودی خیالشان برای بازگشت استراماچونی راحت شده بود،‌ با انتشار خبر رسمی پایان همکاری از طرف این مربی،‌ دوباره با خشم بسیار زیاد در حال انتقاد از زمین و زمان هستند. اعلام خبر عضویت علی فتح‌الله زاده به عنوان عضو جدید هیات مدیره باعث کاهش ناراحتی آنها نشد. مازیار ناظمی در مصاحبه‌ای به هواداران وعده داد که در این مدت هیچ کوتاهی از وزارت ورزش صورت نگرفته و به محض اینکه مشکلات را به مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند،‌ وزیر ورزش شخصا به پرونده ورود کرد و با کمک وزارت امور خارجه تمام مقدمات لازم برای واریز پول استراماچونی و بازگشت او به ایران را انجام داد و پول هم صبح دوشنبه در حساب این مربی ایتالیایی طبق وعده‌ای که داده‌اند خواهد بود. خلیل زاده رئیس هیات مدیره باشگاه هم در مصاحبه‌ای پیام جدید استراماچونی را نشأت گرفته از سوءتفاهم‌های به وجود آمده قلمداد کرد و به هواداران قول داده که طبق توافق‌های صورت گرفته در زمان اعلام شده پول به حساب استراماچونی واریز می‌شود.
به خوبی مشخص است دنیایی که استراماچونی از آن با هواداران استقلال  و جامعه حرف می‌زند با دنیای مدیران فوتبال و ورزش ایران متفاوت است. این حجم از تناقض و اتفاقات حیرت‌انگیز و بلاتکلیفی برای هیچ کسی قابل باور نیست. این در حالی است که هوادار استقلال انتظار دارد با مربی که خودش را به آنها ثابت کرد و دوباره تیم را به اوج رساند شاد باشد. این تمام خواسته آنهاست که زیاد هم نیست. اگر استراماچونی از وعده‌های بی‌سرانجام مدیران باشگاه خسته شده،‌ هواداران از این مربی و مدیران باشگاه و وزارت ورزش و همه چیز خسته شده‌اند و نگران هستند
ناامیدی زیاد نتیجه توقع زیاد است. با اتفاقات روزهای اخیر و وعده‌هایی که برای بازگشت دادند،‌ امیدواری برای این اتفاق فراتر از حد انتظار بالا رفت. جو منفی بعد از انتشار پیام آخر استراماچونی هم نتیجه همین وعده‌ها و امیدوار کردن مردم بود. پیام آخر استراماچونی به همه ثابت کرد که فوتبال ایران فاصله‌ای بسیار زیاد با حرفه‌ای شدن دارد. زنجیره مسائل اخیر به راحتی به همه نشان داد که مدیران فوتبال ایران نه تنها قرارداد و تعهدات حرفه‌ای را نادیده می‌گیرند،‌ بلکه کار کردن با مربی ایرانی را هم بلد نیستند.
از همه مهم تر موضوع تحریم‌ها است. شاید قشر قابل توجهی از عموم مردم ایران به خاطر ناآشنایی با مسائل حقوقی و قوانین بین‌المللی، آن‌طور که باید نتوانند متوجه تعریف و تاثیر واقعی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران باشند. منتهی اتفاقات اخیر درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس و در نهایت سرگیجه انتقال پول به حساب استراماچونی‌، مسدود شدن حساب‌های این مربی به خاطر واریز پول از سوی صرافی‌ها و رو به رو شدن با اتهام فرار مالیاتی و پولشویی، به مردم نشان داد که تا چه حد تحریم‌ها ایران را از مناسبات و حتی اقتصاد بین‌المللی دور کرده است.
داستان قرارداد چندصد‌هزار دلاری استراماچونی با استقلال که به فسخ یک طرفه قرارداد از سوی این مربی رو به رو شد‌، تنها یکی از نتایج تحریم‌ها علیه ایران بود. مدیران باشگاه اول اشتباه کردند که تعهدات خود را در زمان مقرر انجام ندادند تا این مربی را مجاب به رفتن کنند. مشکل بعدی هم تحریم های بانکی علیه ایران بود که باعث شد برای واریز پول به حساب با مشکلات و موانع بسیار بزرگ رو به رو شوند و نتوانند طبق وعده‌هایی که به مربی ایتالیایی می‌دهند عمل کنند. نتیجه هم همان چیزی شد که در ده روز اخیر مشاهده کردیم و باعث جدایی استراماچونی شد.
اما یک سوال! آیا نمی‌توانستند در زمان عقد قرارداد با استراماچونی یک خط بنویسند که به خاطر تحریم‌ها علیه ایران ممکن است در پرداخت حق و حقوق او تاخیر اتفاق بیفتد؟ 


تعداد بازدید :  428