شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
جاده همکاری باشگاه‌ها و فدراسیون یک‌طرفه است؟
رویای المپیک تحت‌ تأثیر اختلافات

شهروند| تیم‌ملی المپیک ایران کمتر از یک ماه دیگر باید با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا برای موفقیت در این رقابت‌ها و گرفتن سهمیه حضور در المپیک بعد از 44‌ سال تلاش خود را آغاز کند. در چنین وضعیتی شاید باور نکنید که هنوز فوتبال ایران شاهد درگیری باشگاه‌ها با تیم المپیک برای حضور بازیکنان ملی‌پوش است و این سنگ‌اندازی و ناهماهنگی در راه آماده‌سازی امیدها،‌ بدترین اتفاق ممکن در فاصله چند هفته به شروع مسابقات بود.
مخالفت اولیه سپاهان و فولاد
امید نورافکن و محمد محبی دو ستاره سپاهان و عارف آغاسی و مجتبی نجاریان دو بازیکن تأثیرگذار فولاد خوزستان چهار بازیکن ملی‌پوشی بودند که با وجود دعوت به تمرینات تیم المپیک،‌ به خاطر مخالفت باشگاه اجازه حضور در اردوی تیم امید را پیدا نکردند. آنها از نظر حرفه‌ای و قوانین به این دلیل که حقوق خود را از باشگاه در طول ‌سال می‌گیرند، موظف به پایبندی به اصول قراردادی هستند و اگر بدون هماهنگی و اجازه با باشگاه در اردوی تیم‌ملی که اتفاقا در فیفا دی هم نیست، شرکت کنند،‌ با جرایم سنگین مواجه می‌شوند. درگیری چندین باشگاه با تیم‌ملی در سال‌های گذشته هم دقیقا ارتباط مستقیم با همین قوانین داشت و باشگاه‌ها این حق را دارند که بخواهند از بازیکنان طرف قرارداد خود که به آنها حقوق می‌دهند در کوران مسابقات استفاده کنند.
ترفند کادر فنی تیم امید
مسئولان فوتبال ایران هم با الهام‌گرفتن از قوانین فیفا ‌از چند ‌سال قبل این قانون را وضع کردند که اگر یک تیم بیشتر از سه نماینده در تیم‌های ملی داشت،‌ مسابقات همزمان با اردوی تیم ملی‌اش تا زمان بازگشت بازیکنان لغو شود. با این حال بعضی مواقع هم شرایط به شکلی بوده که کادر فنی تیم‌های ملی برای جلوگیری از بی‌نظمی در نحوه برگزاری لیگ و زیادنشدن بازی‌های عقب‌افتاده، خیلی مواقع کمتر از سه بازیکن از خیلی از تیم‌ها به اردو دعوت می‌کنند و اینجاست که باشگاه‌ها همکاری لازم را با تیم‌های ملی ندارند.
تماس استیلی با قلعه‌نویی و آذری
اخیرا هر کدام از تیم‌های سپاهان و فولاد دو بازیکن در اردوی تیم‌ملی داشتند که در ابتدای امر با حضور بازیکنان در اردو به خاطر همزمانی اردوی تیم‌ملی با بازی‌های لیگ موافقت نکردند. با این حال بلافاصله مسئولان سازمان تیم‌‌های ملی و اعضای کادر فنی مذاکره‌ای مستقیم با تیم‌های سپاهان و فولاد در دستور کار خود قرار دادند. دیروز بعد از اینکه حمید استیلی با امیر قلعه‌نویی تماس تلفنی برقرار کرد و درباره شرایط بسیار حساس تیم المپیک با او حرف زد،‌ سرمربی سپاهان مجوز حضور نورافکن و محبی را در اردو صادر کرد. فدراسیون با درخواست استیلی با سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان، هم تماس گرفت و بعد از این تماس دو بازیکن این باشگاه هم راهی اردوی تیم المپیک شدند.
شروط سپاهان برای فدراسیون
با همین سیستم برقراری تعامل مشکل اردوی فعلی تیم المپیک حل شد و استیلی می‌تواند تمام شاگردان خود را تمرین بدهد. منتها حالا فدراسیون و سازمان لیگ با فشار باشگاه‌هایی که به تیم امید بازیکن داده‌اند، روبه‌رو هستند؛ مثلا سپاهان  با دو شرط با حضور دو بازیکن اصلی ترکیب خود در اردوی تیم امید موافقت کرد؛ اول اینکه نورافکن و محبی تا روز سه‌شنبه با تیم المپیک باشند اما برای بازی با شاهین بوشهر در روز پنجشنبه به اردوی سپاهان برگردند. درخواست رسمی دوم سپاهان هم لغو بازی این تیم با استقلال با توجه به داشتن بازیکنان محروم و مصدوم با استقلال در تاریخ دوم دی‌ در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی بوده است.
اعتراض تند آذری به جاده یک‌طرفه فدراسیون
فدراسیون فوتبال به‌صراحت اعلام کرده که اگر بازیکنان دعوت‌شده به تیم‌های ملی به هر دلیلی در اردو حاضر نشوند، برای آنها طبق قوانین محرومیت و جریمه سنگین در نظر گرفته می‌شود. با این حال فدراسیون نمی‌تواند حقوق باشگاه‌ها را هم نادیده بگیرد؛ به ‌طور مثال سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، هم با انتقاد جدی از یک‌طرفه بودن جاده همکاری با فدراسیون فوتبال گفته است که با برنامه‌ریزی و مدل کاری که می‌‌کنند عدالت را زیر سوال می‌برند و در حق بسیاری از تیم‌ها اجحاف می‌شود. آذری گفته است: «در ابتدا گفتند با تیم امید همکاری کنید تا بازی‌های شما را جا‌به‌جا کنیم تا از این ناحیه متضرر نشوید. ما بازیکن را مثل همیشه به تیم‌ملی دادیم اما حالا علاوه بر اینکه این کار را برای ما نکرده‌اند، بازی‌‌هایمان را نیز زودتر از همه تیم‌ها برگزار می‌کنند و الان فقط فولاد است که 15 بازی انجام‌شده دارد!» آذری در بخش تهدیدآمیز صحبت‌های خود هم شرط باشگاه فولاد را اعلام کرده و گفته است: «اگر سازمان لیگ می‌خواهد عدالت را رعایت کند، دو هفته‌ای که قرار است پیش از تعطیلات نیم‌فصل برگزار شود (هفته‌های شانزدهم و هفدهم) را برگزار نکند تا ابتدا بازی‌های عقب‌افتاده تیم‌ها برگزار شود و همه تیم‌ها به 15 بازی انجام‌ داده برسند. اگر قرار باشد رعایت‌نشدن عدالت همچنان ادامه داشته باشد، باشگاه فولاد با هماهنگی کارخانه و هیأت‌مدیره اجازه حضور بازیکنانش را به اردوی تیم امید نمی‌دهد. باید یک‌بار هم که شده جلوی ضایع‌شدن حق‌مان را از چند جهت بگیریم.»


تعداد بازدید :  240