شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
بعد از وزنه‌برداری، کشتی و بسکتبال؛ پای زنان ایرانی به مسابقات جهانی ژیمناستیک هم باز می‌شود
چشم دنیا به حرکات آکروباتیک دختران ایرانی

شهروند| مُهر تأیید فدراسیون جهانی ژیمناستیک پای مجوز حضور زنان مسلمان در مسابقات بین‌المللی خبری خوشحال‌کننده برای این رشته مادر بود. ژیمناستیک که بین خانواده‌های ایرانی سال‌هاست جای خود را باز کرده و معمولا جزو اولین رشته‌هایی است که کودکان به آن پای می‌گذارند، حالا برای دختران ایرانی هم بُعد بین‌المللی پیدا کرده و آنها می‌توانند بعد از 40‌سال شانس خود را در رقابت با حریفان خارجی آزمایش کنند. البته درباره نوع پوشش دختران ایرانی در مسابقات بین‌المللی بحث‌های زیادی مطرح شده که در گفت‌وگو با رئیس فدراسیون ژیمناستیک سعی کردیم جزئیات جدیدی از نوع پوشش مصوب را سوال کنیم و به جواب هم رسیدیم.
صدور مجوز فعلا فقط در بخش آکروباتیک
چند روز قبل بود که فدراسیون ژیمناستیک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مجوز حضور زنان مسلمان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی صادر شده است: «پس از ماه‌ها پیگیری فدراسیون ژیمناستیک و مکاتبات و رایزنی‌های فراوان با فدراسیون جهانی ژیمناستیک، شرایط برای حضور بانوان ایران در مسابقات بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک مهیا شد و فدراسیون جهانی ژیمناستیک در نامه‌ای به فدراسیون ژیمناستیک ایران رسما این موضوع را تأیید کرد. بنابراین از این پس بانوان ایران می‌توانند با لباس مطابق با شئونات اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک شرکت کنند که این اتفاق، موفقیتی بزرگ برای ژیمناستیک ایران محسوب می‌شود.»
جریمه نیم‌نمره‌ای به خاطر پوشش
با اینکه فدراسیون جهانی ژیمناستیک حضور زنان محجبه را در مسابقات بین‌المللی بلامانع دانسته، می‌خواهد جریمه نیم‌نمره‌ای پوشش را در مسابقات برای ژیمناست‌های زن ایرانی درنظر بگیرد. در واقع زنان ایرانی وقتی در مسابقات آکروباتیک بین‌المللی حاضر شوند، باید نیم‌نمره جریمه را برای خودشان درنظر بگیرند؛ مسأله‌ای که به گفته مسئولان فدراسیون ژیمناستیک در مذاکرات بعدی قابل حل‌شدن است.
در انتظار مجوز برای همه وسیله‌ها
در سال‌های اخیر در بخش ورزش زنان اتفاقات خوب و مثبتی رخ داده و حالا دیگر می‌توان قاطعانه گفت که زنان ورزشکار ایرانی در اکثر رشته‌ها می‌توانند در مسابقات بین‌المللی حضور داشته باشند. تا چند‌سال قبل خبری از حضور زنان در رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری، بسکتبال و... نبود، اما حالا ژیمناستیک هم که کمتر کسی تصور می‌کرد به علت نوع این رشته با حضور زنان همراه شود، بُعد بین‌المللی برای زنان پیدا کرده است. البته مجوزی که صادر شده، برای رشته آکروباتیک است و باید در انتظار صدور این مجوز برای ماده‌های دیگر ژیمناستیک هم باشیم. فدراسیون ایران قصد داشت مجوز کلی از فدراسیون جهانی بگیرد، اما از چهار وسیله اصلی ژیمناستیک فعلا فدراسیون جهانی با حضور زنان محجبه در سه وسیله موافقت کرده و فقط مانده وسیله پارالل. احتمالا اگر حضور دختران ژیمناستیک ایران در مسابقات بین‌المللی بدون مشکل انجام شود، در آینده‌ای نزدیک مجوز فدراسیون جهانی برای حضور بدون مانع آنها در همه وسیله‌ها صادر شود.
لباس ووشو برای دختران ژیمناستیک کار؟
وقتی فدراسیون خبر از صدور مجوز حضور زنان ژیمناستیک‌کار ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات بین‌المللی داد، این شایعه در فضای مجازی به وجود آمد که ورزشکاران این رشته قرار است از لباس ووشوکاران استفاده کنند. این مسأله با تعجب همراه بود،  چون هیچ ارتباطی بین ووشو و ژیمناستیک وجود ندارد. با این حال فدراسیون ژیمناستیک هنوز از لباس رسمی دختران برای حضور در این رشته رونمایی نکرده و بعد از طراحی آن را برای وزارت ورزش ارسال کرده تا مورد تأیید قرار بگیرد.


تعداد بازدید :  240