شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
تا انتخابات

امکان سهمیه‌بندی در فهرست کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیست
محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با  فارس در پاسخ به این سوال که آیا از میان احزاب و جریان‌های همسو با ائتلاف، گروهی هست که در جلسات ائتلاف شرکت نکند یا ساز مخالف بزند؟ گفت: «ما از چهره‌های شاخص، جوانان تأثیرگذار، فعالان رسانه‌ای و مسئولان احزاب و تشکل‌ها برای شرکت در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی دعوت کرده‌ایم.» او افزود: «طبیعی است که برخی زودتر و برخی دیرتر به ائتلاف بپیوندند، اما با توجه به سازوکار تعیین مصادیق در ائتلاف که عمدتا مبتنی بر نظرسنجی‌هاست و از سوی دیگر، با توجه به اینکه در این دوره از عناوین و دسته‌بندی‌های سیاسی همچون اصول‌گرایی هم عبور کرده‌ایم، تلاش‌ کرده‌ایم چتر ائتلاف، گستره‌ای به اندازه کل نیروهای انقلابی کشور داشته باشد.» سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد:   «تعریف انقلابی‌بودن هم روشن است؛ همه دلسوزان مردم و کشور که به جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و قانون اساسی ملتزم هستند و چاره مشکلات کشور را درون کشور جست‌وجو کنند؛ کسانی که افق نگاه و فهم‌شان متناسب با گام دوم انقلاب و در تراز ملت ایران باشد. هر که در این دایره وسیع بود، حتی اگر هم‌جریان و هم‌حزب نبود و گذشته متفاوتی داشت، منوط به اینکه مردم هم در نظرسنجی‌هایشان تأیید کنند، در فهرست شورای ائتلاف قرار خواهد گرفت.» پیرهادی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه پایداری در شورای ائتلاف نماینده دارد؟ گفت: «در این زمینه پیگیری‌هایی شده است و حتی اعضای شورا با آیت‌الله مصباح جلسه گرفته‌اند و ظاهرا ایشان هم موافقت کرده‌اند که جبهه پایداری در ائتلاف شرکت کند.»

چندفهرستی‌شدن اصول‌گرایان در انتخابات اسفندماه بسیار محتمل است
انتخاب| جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده پیشین مجلس درباره آرایش سیاسی اصول‌گرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و امکان ارایه فهرست واحد گفت: «ائتلاف حداکثری و صددرصدی از اساس ناممکن است. همه سلایق اصول‌گرایان را نمی‌توان در فهرستی واحد گنجاند. علت این مسأله نیز این است که اختلاف‌ نظر و دیدگاه‌های متفاوت در میان سلایق اصول‌گرایان به مراتب بیشتر از تفاوت سلایق در اردوگاه اصلاح‌طلبان است. طیف اصول‌گرایان از طرفداران مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و دولت شروع می‌شود و برخی در تخالف با دیدگاه‌های اعتدال‌گرایی قرار می‌گیرد.» او افزود: «از انصار حزب‌الله و جریان پایداری که در تقابل با دولت و اعتدال‌گرایی هستند، دامنه اصول‌گرایی شروع می‌شود و درنهایت به افرادی همچون ناطق نوری و علی لاریجانی منتهی می‌شود که مواضعی نزدیک به دولت و جریان اعتدال دارند. به همین دلیل، در این روزها بخشی از اصول‌گرایان تندرو و افراطی، حذف لاریجانی را از صحنه انتخابات جشن می‌گیرند و خود را اصولگرا نیز می‌نامند. این طیف گسترده که شامل جریان‌هایی همچون جریان پایداری، ایثارگران، رهپویان، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه روحانیت مبارز و ... می‌شوند، بعید به نظر می‌رسد جریانی واحد در قالب فهرست مشترک تشکیل دهند، چرا که گروهی تلاش می‌کنند دیگران را از صحنه حذف کنند.»
این فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از موفق نبودن شورای وحدت در ایجاد ائتلاف حداکثری در میان اصول‌گرایان تأکید کرد: «در میان اصول‌گرایان اقلیتی با تمامیت‌خواهی، ادعای انقلابی‌گری و تبعیت از رهبری درصدد حذف گروه‌ها و سلایق دیگر است. »


تعداد بازدید :  180