شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
به دلیل نحوه مدیریت اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین انجام شد
انتشار متن استیضاح وزیر کشور

سی و نه نماینده مجلس خواستار استیضاح وزیر کشور به دلیل عملکرد او در ناآرامی‌های آبان‌ماه شدند. این خبر را علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است. علی مطهری خود نیز از امضاکنندگان نامه درخواست استیضاح وزیر کشور است.
او پیشتر نیز درباره درخواست استیضاح گفته بود:  «طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی تهیه و تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد تا روال قانونی خود را طی کند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت‌رئیسه موظف است طرح استیضاح وزیر کشور را به کمیسیون تخصصی مربوط (کمیسیون امور داخلی و شوراها) ارجاع دهد تا جلسه بررسی آن برگزار شود. طرح استیضاح وزیر کشور را تا آخرین لحظه 39 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا کرده بودند، ولی همچنان امکان افزایش تعداد امضاها وجود دارد. اصلی‌ترین محور استیضاح وزیر کشور به حوادث اخیر کشور برمی‌گردد. وزیر کشور مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران قوا بود، ولی مقدمات و تمهیدات لازم را برای آن فراهم نکرد و در نتیجه آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین خسارات جانی و مالی به مردم وارد شد.»
حالا متن نامه استیضاح نیز منتشر شده است. در این نامه دو محور اصلی برای استیضاح به چشم می‌خورد. امضاکنندگان نامه معتقدند وزیر کشور که مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره مدیریت مصرف سوخت بوده است، مقدمات و تمهیدات لازم را برای اجرای این تصمیم ،خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم، فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام وارد کرده است.  در محور دوم نیز نمایندگان معتقدند که «وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تأمین استان‌ها دیر وارد عمل شدند. اگر تدبیر و تلاشی که از روز سوم ناآرامی‌ها از نظر حفاظت از محل‌های حساس اعمال شد از ابتدا اعمال شده بود، قطعا این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی‌آمد.»
نام نمایندگانی نظیر علی مطهری، محمدرضا نجفی، احمد مازنی، مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، مهرداد لاهوتی، پروانه سلحشوری، بهرام پارسایی، محمود صادقی و فاطمه حسینی پای نامه استیضاح به چشم می‌خورد.  طی روزهای پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به نحوه اجرای این طرح در نطق‌های خود در صحن علنی انتقادات تندی مطرح کردند. انتقاد دیگر نمایندگان به نامشخص بودن آمار بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان حوادث اخیر بود.
دو هفته پیش احمد مازنی، عضو فراکسیون امید در مجلس گفته بود: «طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل نبود پیش‌بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین کلید خورده است.»
این نماینده مردم تهران با بیان اینکه با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به مجلس توهین شد، ادامه داد: «این تحقیر و توهین قابل بخشش و جبران نیست. توهین از این لحاظ که نمایندگان از اجرای این طرح اطلاع نداشتند. لازم بود از ظرفیت مجلس برای آگاه‌کردن مردم و اطلاع‌رسانی درباره ضرورت‌های اجرای این تصمیم استفاده شود. باید توضیح دهند چه پیش‌بینی‌ها و مقدماتی برای اجرای این طرح انجام داده‌اند.»
 مازنی خاطرنشان کرد: «بر همین اساس علاوه بر سوال بنده از وزیر کشور، طرح استیضاح آقای رحمانی فضلی هم کلید خورده است. توصیه‌ام به ایشان این است که یک‌بار به‌عنوان مسئولی سیاسی در ایران بار مسئولیت یک اتفاق را بپذیرد و   از وزارت کشور استعفا کند تا وقت مردم و مجلس برای استیضاح و شنیدن پاسخ‌های ایشان گرفته نشود، چون آنچه مسلم است مدیریت ایشان باعث خسارت‌هایی به کشور شده است؛ خسارت‌هایی که تنها مرهم آن بر آلام مردم در شرایط فعلی استعفای رحمانی فضلی از وزارت کشور است.»
البته وزیر کشور پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شد و توضیحات مفصلی در این‌باره ارایه کرد؛ توضیحاتی که به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس را قانع نکرده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما در توضیح ناآرامی‌های بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: «اشرار در یکی از شهرستان‌ها اقدام کردند تا بزرگ‌ترین مخزن بنزین شهرستان را منفجر کنند. اگر آن مخزن منفجر می‌شد، نصف شهر می‌سوخت. مقابل لشکر قمه‌کشان و مسلحان، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند وارد عمل شوند.» وزیر کشور تصریح کرد: «در اغتشاش‌ها زنگ زدم به آقای علی‌عسگری و گفتم ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به سمت صداوسیما هستند. البته با ورود به‌موقع نیروهای انتظامی حتی نگذاشتیم آنها به سه کیلومتری صداوسیما برسند. رئیس‌جمهوری بعضی شب‌ها پنج‌بار، حتی صبح زود تماس می‌گرفت و تأکید می‌کرد که خویشتنداری شود. با گسترش اغتشاش‌ها مجبور شدیم اینترنت را به‌صورت مقطعی و موضعی قطع کنیم. دستور دادیم نخست، محدودسازی شود و بعد نتیجه گرفتیم که باید مسدودسازی شود.»
یکی دیگر از انتقاداتی که به وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور وارد ‌شد، این بود که چرا اینترنت کشور بیش از 10 روز قطع بود. البته رحمانی فضلی در این‌باره نیز در برنامه «نگاه یک» توضیح داد. او گفت: «اهمیت اینترنت برای مردم و ضرر قطع‌شدن آن را می‌دانستیم، اما برای جلوگیری از ضرر بیشتر و حفظ امنیت کشور، این اقدام صورت گرفت. در اغتشاش‌ها، نیروهای پلیس و بسیج دو برابر معارضان و اشرار زخمی شدند که این، نشان‌دهنده خویشتنداری ماست.»
او درباره بی‌خبری از انجام طرح سهمیه‌بندی نیز توضیح داد: «با توجه به دو تجربه در ‌سال ۸۶ و شلوغی پمپ‌بنزین‌ها این طرح اجرا شد. از ۲۴ ساعت قبل همه کارگران پمپ‌بنزین‌ها می‌دانستند که ساعت ۲۴ جمعه این طرح اجرا می‌شود، اما این موضوع لو نرفت و من از این قشر زحمتکش تشکر می‌کنم. تمامی نیروهای انتظامی در کشور چون مأمور تأمین امنیت شده بودند، از این طرح باخبر بودند. در ساعت اجرای طرح هیچ رسانه خارجی این موضوع را انعکاس نداد، اما از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد تهییج رسانه‌های خارجی شروع شد.» او با اشاره به آمار خسارت‌های اعتراض‌ها نیز گفت: «به بیش از ۵۰ مورد پایگاه و پاسگاه امنیتی حمله شد. نیروهای زخمی در حوزه امنیتی دو برابر نیروهای مصدوم‌شده عادی است. بیش از ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان دولتی، ۷۰ پمپ‌بنزین، ۳۰۷ ماشین و ۱۰۷۶ موتورسیکلت را آتش زدند.»
البته به‌طور کلی هنوز مشخص نیست آیا استیضاح رحمانی فضلی از سوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد یا خیر. هر چند علی مطهری گفته است کسانی که پای نامه استیضاح را امضا کرده‌اند، کسانی نیستند که امضایشان را پس بگیرند. اما به هر ترتیب بسیار سابقه داشته است که نامه‌های استیضاح امضا شده اما درنهایت مجلس از انجام استیضاح انصراف داده است.


تعداد بازدید :  200