شماره ۱۸۵۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
میز خبر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:  ۶۰‌درصد ایرانی‌های بالای ۱۸‌سال اضافه وزن دارند
شهروند| مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت روند چاقی در کشور را نگران‌کننده دانست. زهرا عبداللهی می‌گوید: «حدود ۶۰‌درصد جمعیت بالای ۱۸‌سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی‌اند.»
او درباره وضع چاقی در کشور گفت: «طبق آخرین مطالعاتی که در کشور انجام‌‌شده‌است، حدود ۶۰‌درصد جمعیت بالای ۱۸‌سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی‌اند. در عین حال میزان چاقی در زنان دو برابر مردان است و در کودکان زیر پنج‌سال و نوجوانان و دانش‌آموزان هم شاهد روند رو به افزایش چاقی هستیم؛ به‌طوری که براساس مطالعات وزارت بهداشت حدود ۲۲‌درصد دانش‌آموزان بین 7 تا ۱۸‌سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و حدود ۲۰درصدشان هم مبتلا به چاقی شکمی‌اند. بنابراین روندی افزایشی را در ارتباط با اضافه وزن و چاقی در کشور اعم از شهر و روستا و در گروه‌های سنی مختلف شاهدیم.»
به گزارش «ایسنا»، او با بیان اینکه چاقی علل متفاوتی دارد، ادامه داد: «مهمترین علت آن الگوی نامناسب غذایی، مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ‌شده، فست‌فودها، ‌نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های قندی و شیرین است. علاوه بر این تحرک بدنی ناکافی هم از دیگر علل بروز چاقی تلقی می‌شود. در کشور ما کم‌تحرکی هم در کودکان، هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شایع است؛ به این دو علت روند افزایشی چاقی را در کشور شاهدیم.» عبداللهی با بیان اینکه حتی بعضی افراد چاق ممکن است انواع کمبودهای تغذیه‌ای را هم داشته باشند، گفت:   «ممکن است فردی مبتلا به چاقی باشد، اما در عین حال با کمبود ریزمغذی‌ها اعم از کلسیم، ‌آهن و... هم مواجه باشد. باید توجه کرد سوءتغذیه دارای دو طیف است؛ یکی سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت انرژی و پروتیین و کم‌خوری و دیگری اضافه دریافت انرژی و بیش‌خواری. مشکلی که درحال حاضر در کشور وجود دارد این است که هم با سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری و هم با سوءتغذیه ناشی از بیش‌خوری و چاقی و اضافه‌وزن ناشی از آن مواجهیم. در مناطق محروم کشور مشکل سوءتغذیه کودکان گرچه طی ۲۰‌سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، اما همچنان مشکلاتی مانند کم‌وزنی و اختلال رشد کودکان وجود دارد، حتی در همین مناطق به‌طور همزمان شاهد اضافه‌وزن و چاقی هم هستیم.»
او با بیان اینکه پیشگیری و کنترل تمام اشکال سوءتغذیه در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور است، گفت: «در این زمینه یکسری اقدامات برای بهبود تغذیه از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور در قالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی انجام می‌شود؛ به‌طوری که کارشناسان تغذیه را در شبکه بهداشتی به‌کارگیری کرده‌ایم و بیش از یک‌هزارو۲۰۰ کارشناس تغذیه به‌کارگیری شده‌اند که اقداماتی چون مشاور تغذیه برای همه گروه‌های سنی انجام می‌دهند.»

رئیس انجمن تالاسمی ایران: مرگ ۶۰ بیمار تالاسمی در سال جاری به دلیل کمبود دارو
شهروند| رئیس انجمن تالاسمی ایران از مرگ ۶۰ بیمار تالاسمی در سال جاری به دلیل کمبود دارو و قصور نظام درمانی خبر داد و گفت:« دارو و درمان استاندارد می‌توانست از مرگ آنها جلوگیری کند. عمده این
مرگ و میر به دلیل کمبود دارو است. اگر این کمبودها را جدی نگیریم مرگ و میر افزایش می‌یابد.» یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران در توضیح بیشتر به ایلنا با اشاره به کمبود منابع خونی و مشکلاتی که برای بیماران ایجاد شده، گفت:« بیماران تالاسمی کشور در گروه‌های مختلف خونی با کمبود خون مواجه هستند، در چنین شرایطی لازم است، اهدای خون جدی گرفته شود، در برخی از مراکز اهدای خون کشور، بیماران تالاسمی منبع خونی لازم را دریافت نمی‌کنند.» او با اشاره به اینکه ۲۳ هزار بیمار تالاسمی نیازمند به فرآورده‌های خونی در کشور داریم، گفت: «این افراد به طور مداوم و ۲۰ روز یک بار نیاز‌مند دریافت خون هستند..» بر همین اساس او از زنان خواست تا در گروه سنی 25 تا 35 سال  برای اهدای خون و کمک به بیماران تالاسمی اقدام کنند:« سازمان انتقال خون کمبود فرآورده‌های خونی را به پلاسما محدود می‌کند، اما بیماران ما که خون کامل دریافت می‌کنند نیز با کمبود روبه‌رو شده‌اند. برای رفع نیاز بیماران تالاسمی، لازم است بیماران در مراکز انتقال خون، خون کامل اهدا کنند. یعنی، اگر از آنها خواسته شد پلاکت اهدا کنند، اعلام کنند که قصد اهدای خون کامل را دارند.» به گفته او، بیماران تالاسمی در تهران، اصفهان و بخش‌هایی از جنوب کشور با کمبود جدی خون مواجه‌اند.


تعداد بازدید :  392