شماره ۱۸۵۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
جنجال اجتماعی جدید هنرمند مرموز انگلیسی
هنرمند یا خرابکار

شهروند| بنکسی، معروف‌ترین هنرمند گرافیتی تاریخ که در سال‌های اخیر جنجال‌های فراوانی تجربه کرده، در تازه‌ترین اثر خود با واکنش هنرمندانه‌اش به موضوع بی‌خانمان‌ها توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. بنکسی در این اثر جدیدش در چیدمانی معنادار مردی بی‌خانمان، نیمکتی روبه‌روی دیواری‌ آجری و گوزن‌هایی که سورتمه بابانوئل را می‌کشند، در یک قاب قرار داد.
درباره بنکسی که در سال‌های اخیر به یکی از مشهورترین هنرمندان جهان تبدیل شده و آثارش در حراجی به قیمت‌های گزاف فروش می‌رود، گفته‌اند که هنر خیابانی این هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرته‌برداری ویژه‌ای خلق می‌شود. آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده ‌است. او هنرمندی است که از خیابان برای ارایه هنرش بهره می‌گیرد. حالا او با چیدمان جدیدش یک‌بار دیگر به کمبودهای جامعه‌اش واکنش نشان داده است.  بنکسی در معرفی اثر جدیدش فیلمی کوتاه از چیدمان خیابانی‌اش در اینستاگرامش منتشر کرد که خیلی زود بیش از یک‌میلیون بار دیده شد. او که از فردی به نام رایان برای خلق این اثر استفاده کرده بود، از برخورد مردم شهر بیرمنگام با او، درحالی‌ که گمان می‌کردند بی‌خانمان است، روایت جالبی دارد. بنکسی در این‌باره نوشته: «مردم بیرمنگام خدا حفظ‌تان کند. در مدتی که ما مشغول فیلم‌گرفتن از رایان بودیم، مردم بدون اینکه او درخواستی بکند، به او نوشیدنی گرم، شکلات و فندک دادند.»

بنکسی البته مثل همیشه از آسیب‌های خرابکاران درامان نماند و اندکی پس از انتشار ویدیوی بنکسی در فضای مجازی، این خرابکاران همیشگی در محل نقاشی بنکسی که حالا مرد بی‌خانمان نداشت، حاضر شدند و پوزه گوزن‌های نقاشی او را رنگ کردند. به ‌هرحال او مخالفان تند و تیزی دارد و مثلا پیتر گیبسون سخنگوی سازمان «بریتانیا را تمیز نگه داریم» کارهای بنکسی را وندالیسم محض می‌خواند، یا دایان شکسپیر کارهای بنکسی را به این دلیل که چیزی را ارزشمند نشان می‌دهد، در ذات صرفا خرابکاری است، مورد انتقاد قرار داده است. چارلی بروکر طنزنویس هم در ستونش در نشریه گاردین کارهای بنکسی را برای احمق‌ها، هوشمندانه توصیف کرده است. البته این کار آنها مانع آن نشده که مردم برای گرفتن عکس یادگاری به این محل نیایند و همچنان اطراف آثار خیابانی بنکسی می‌شود افراد پرشماری را دید که فقط و فقط برای عکس‌گرفتن به آنجا آمده‌اند.


تعداد بازدید :  394