شماره ۱۸۵۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
کمک امنیتی آمریکا به امارات برای جاسوسی از مخالفان

خبرگزاری رویترز از هزاران سندی پرده برداشت که ثابت می‌کنند چگونه مسئولان سابق امنیت ملی آمریکا به امارات در طراحی سامانه جاسوسی سایبری کمک کرده‌اند؛ سامانه‌ای که در جاسوسی از مخالفان، فعالان، اصحاب رسانه و شهروندان قطری مورد استفاده قرار گرفت.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، براساس این اسناد، از مسئولان برجسته آمریکایی که در طراحی این سامانه دست داشته، ریچارد کلارک است که در دوره ریاست‌جمهوری بوش پسر در رأس عملیات مبارزه با تروریسم کاخ سفید بود. کلارک در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر به کنگره هشدار داد که آمریکا برای ممانعت از وقوع فاجعه دیگری به عملیات جاسوسی گسترده‌تری نیاز دارد. او پنج‌سال پس از کناره‌گیری از دولت آمریکا، ایده خود را پیرامون طراحی سرویس‌های جاسوسی به امارات، این شریک ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس ارایه کرد.رویترز در ادامه گزارش خود می‌آورد، کلارک در ‌سال ۲۰۰۸ به امارات رفت تا عملیات راه‌اندازی سامانه‌ای برای نظارت بر اینترنت را برای کمک به امارات جهت رصد تهدیدات علیه این کشور کوچک اجرا کند.سرویس سری که کلارک به ایجاد آن کمک کرد، «DREAD» نام دارد و اختصار «Development Research Exploitation andAnalysis Department» به معنی «اداره استخراج تحقیقات توسعه و آنالیز» است. در سال‌های پس از ۲۰۰۸ این سرویس تحقیقات خود را گسترش داد و در مورد یک فعال زن سعودی در حوزه حقوق‌ زنان، دیپلمات‌های سازمان ملل و کارمندان فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) هم دست به جاسوسی زد و اوایل ۲۰۱۲ این سرویس تحقیقات با نام «پروژه راون» به یک برنامه معروف میان مزدوران آمریکایی خود بدل شد.برای پیگیری مأموریت سرویس جاسوسی امارات، رویترز بیش از ۱۰‌هزار سند مربوط به برنامه DREAD را بررسی و با بیش از ۱۰ جاسوس سازمان اطلاعات و اشخاص دولتی سابق که از این برنامه اطلاعات دارند، مصاحبه کرده است. رویترز تقریبا اسناد یک‌دهه از برنامه مذکور را که در‌ سال ۲۰۰۸ فعال شد، بررسی کرده و این اسناد شامل یادداشت‌های داخلی هستند که جنبه‌های لجستیکی طرح، برنامه‌های عملیاتی و اهداف آن توصیف می‌شوند.
پیش از این هم خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که چگونه گروهی از مزدوران سابق آژانس امنیت ملی و نیروهای آمریکایی سازمان اطلاعات این کشور به امارات کمک کرده تا با استفاده از این برنامه از گروه گسترده‌ای از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مخالفان جاسوسی کند.


تعداد بازدید :  261