شماره ۱۸۵۸ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
خبر

انتقال موفقیت آمیز 11 گور ایرانی از ابرکوه به سیاه‌کوه
شهروند| برای نخستین بار ۱۱ راس گورخر ایرانی با موفقیت از سایت پنج انگشت بخش بهمن شهرستان ابرکوه به پارک ملی سیاه‌کوه شهرستان اردکان منتقل شدند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اعلام این خبر گفت:‌ «گورخرها بعد از مدتی قرنطینه، در طبیعت که زیستگاه این گونه جانوری است، رهاسازی می شوند .»
به گزارش ایرنا نیره پورملائی ادامه داد: «در سایت پنج انگشت ابرکوه ۲۴ راس گورخر وجود دارد که با انتقال ۱۱ راس به سیاه کوه ،  ۱۳ راس باقی مانده است.» او هدف از انتقال این گونه جانوری را از بین رفتن زیستگاه‌های گورخر ایرانی دانست: «در گذشته بر اثر تخریب زیستگاه و شکار بی رویه، چنین گونه های با ارزشی را از دست دادیم. گورخر ایرانی یکی از گونه‌های حمایت شده به شمار می‌آید و استان یزد یکی از بهترین زیستگاه‌های آن است. ایجاد سایت‌های تکثیر و پرورش حیات وحش بهترین روش برای نجات گونه‌های در حال انقراض است و در استان یزد ۲ سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی ایجاد شده که تاکنون ۲ مرحله انتقال و رهاسازی در سایت شهرستان مهریز انجام شده است.»
پیش از این سرپرست حفاظت از محیط زیست ابرکوه به مناسبت روز ملی محیط بان (۲۳ تیر) امسال گفته بود که این شهرستان ۵۵ هزار هکتار عرصه‌های حفاظت شده دارد. به گفته حسن تیموری کوه‌های « عیش، اعلا و کفه تاقستان» از جمله مناطق شکار ممنوع است و سرو ۴۵۰۰ ساله و سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی پنج انگشت ابرکوه تحت حفاظت و نظارت محیط بانان این اداره قرار دارد: «در منطقه شکار ممنوع گونه‌های ارزشمندی افزون بر یک صد رأس قوچ، میش، کل، بز، آهو و جبیر و … زندگی می‌کنند. در سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی منطقه پنج انگشت تعدادی گورخر نگهداری می شوند که این منطقه را به نقطه جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.» این مسئول محیط زیست ابرکوه به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال ۱۳۸۹ اشاره کرد و گفت: «هم اکنون ۱۱ راس گورخر نر و تعدادی گورخر ماده در این سایت نگهداری می شوند. این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش استان یزد بود. تا اواخر دهه ۴۰، گونه‌های حیوانی گورخر، آهو و جبیر در آن می‌زیست و حتی در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب پرورش گورخر نام برده شده است.»

رئیس پلیس راه راهور ناجا:  
رانندگان ریسک نکنند، همه دوربین‌های جاده‌ای روشن‌اند
شهروند| رئیس پلیس راه راهور ناجا می‌گوید: «تمامی دوربین‌های جاده‌ای روشن هستند و همه نقاط جاده حتی بین خطوط را تحت پوشش دارند، رانندگان ریسک نکنند و با سرعت بالا از جلوی دوربین‌ها عبور نکنند.» تیمور حسینی در این‌باره گفت: «دوربین‌هایی که در جاده‌ها هستند، عمدتا سرعت متوسط را می‌گیرند؛ یعنی اینکه برخی‌ به دوربین که می‌رسند، سرعت‌شان را پایین می‌آورند و بعد از آن مجددا با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، کاری بی‌فایده است.» او ادامه داد: ‌«خاصیت دوربین این است که هر از چندگاهی نیاز به کالیبره‌شدن دارد و این کار به صورت مدام و مستمر انجام می‌شود. توصیه می‌کنم هیچ‌کس به‌عنوان اینکه این دوربین فعال نیست، ریسک نکند و از جلوی دوربین‌ها با سرعت
رد  نشود، چون همه دوربین‌های ما فعال است.» رئیس‌پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند دوربین در محورهای مواصلاتی داریم، گفت: «تا امروز بالغ بر دو‌هزار دوربین در محورهای مواصلاتی کشور داریم.» حسینی ادامه داد: «دوربین‌ها هر ازگاهی نیاز به ارتقا دارند؛ اگر بگویم ندارد که اشتباه است؛ چراکه تکنولوژی روز‌به‌روز درحال پیشرفت است و با ورژن‌های جدید مواجه هستیم. ارتقای فنی دوربین‌ها در دستور کار است؛ یعنی علاوه بر توسعه کمی باید به فکر ارتقای کیفی و استفاده از ورژن‌های جدید باشیم که این هم در دستور کار است.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکسری از محورها اصلا دوربین ندارند و پلیس هم در آنجا حضور ندارد و باعث می‌شود تا قاچاقچیان آن محورها را برای تردد انتخاب کنند، چرا پلیس کاری برای کاهش این تخلفات اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: «این وظیفه پلیس نیست. تجهیز محورها به تجهیزاتی همانند دوربین در حوزه مسئولیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است ولی پیگیری می‌کنیم که ان‌شاءالله محورهای آزادراهی و بزرگراهی و اصلی که عمدتا مجهز هستند، فرعی‌ها و محورهای درجه دو هم مجهز شوند. در محورهای مواصلاتی کمبود دوربین داریم و مصداق این صحبت هم نداشتن دوربین در برخی محورهاست.»


تعداد بازدید :  288