شماره ۱۸۵۶ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
سهم ورزش در بودجه 99 افزایش یافت
عوارض سیگار و تنباکو در جیب ورزش

شهروند| با ارایه لایحه بودجه‌ سال 99 توسط رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، سهم ورزش هم برای ‌سال آینده از بودجه دولتی مشخص شد. نکته جالب توجه افزایش بودجه ورزش در تمامی بخش‌ها بوده که در‌ سال برگزاری دو رویداد مهم و کلیدی یعنی المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو خبری خوش برای اهالی ورزش به حساب می‌آید، حتی دولت برای المپیک بودجه جداگانه‌ای هم درنظر گرفته و این نشانه اهمیت بالای موفقیت کاروان ورزشی ایران در توکیو برای دولتمردان است. در ادامه به بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش ورزش می‌پردازیم که موارد جالبی را هم در خود جای داده است.
افزایش چشمگیر بودجه وزارت ورزش
بودجه جاری وزارت ورزش و جوانان در‌ سال 99 در لایحه پیشنهادی بیش از 870‌میلیارد و بودجه عمرانی این وزارتخانه در ‌سال آینده بیش از 581‌میلیارد درج شده که نشان می‌دهد جمعا بودجه وزارت ورزش ‌هزار و 451‌میلیارد و 667‌میلیون و 200‌هزار تومان تعیین شده است. درصورتی که مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه وزارت ورزش را بدون تغییر به تصویب برساند، شاهد افزایش چشمگیر بودجه این وزارتخانه نسبت به‌ سال 98 خواهیم بود. ‌سال گذشته مجموع بودجه جاری و عمرانی وزارت ورزش‌ هزار و 166‌میلیارد بود که برای‌ سال جدید حدود 285‌میلیارد افزایش
 داشته است.
کمیته المپیک هم سهم بیشتری دارد
بودجه درنظر گرفته‌شده برای کمیته ملی المپیک در ‌سال 99 نیز از نظر افزایش شباهت زیادی به وزارت ورزش دارد، درحالی ‌که در لایحه بودجه ‌سال 98 سهم کمیته ملی المپیک 74‌میلیارد و 500‌میلیون درنظر گرفته شده بود، برای ‌سال 99 در لایحه پیشنهادی مبلغ 129‌میلیارد و 200‌میلیون مقابل نام کمیته ملی المپیک درج شده که افزایش 55میلیاردی نسبت به‌ سال گذشته را نشان می‌دهد. این اتفاق بدون ‌شک در‌ سال المپیک برای کمک به بودجه المپیکی این کمیته بوده که باید در اختیار فدراسیون‌ها قرار بگیرد.
درصد پایین افزایش برای پارالمپیکی‌ها
با اینکه پارالمپیک 2020 هم در پیش است، ‌درصد افزایش بودجه این کمیته نسبت به کمیته ملی المپیک بسیار کمتر است. کمیته ملی پارالمپیک که در ‌سال 98 بودجه 31‌میلیارد و 600 میلیونی داشت، برای‌ سال 99 با افزایش 3‌میلیارد و 100‌میلیون تومانی بودجه مواجه شده که درمجموع بودجه پارالمپیکی‌ها را به 34‌میلیارد و 700‌میلیون تومان رسانده است.
بودجه 30میلیاردی ویژه المپیک
دولت به جز اینکه در ‌سال المپیک افزایش بودجه وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک را در برنامه خود دارد، سهم جداگانه‌ای هم برای المپیک درنظر گرفته است. بودجه ویژه المپیک 30‌میلیارد در لایحه قرار داده شده و به جز آن سهم ویژه‌ای هم برای کمیته ملی المپیک و پارالمپیک به منظور کمک به آماده‌سازی و شرکت در مسابقات ورزشی منطقه‌ای و جهانی در لایحه وجود دارد. این سهم ویژه 14‌میلیارد و 600‌میلیون برای کمیته ملی المپیک و 8‌میلیارد و 400‌میلیون برای کمیته ملی پارالمپیک درنظر گرفته شده که جمع آن 23‌میلیارد تومان خواهد بود و باید به فدراسیون‌های ورزشی اختصاص پیدا کند. در مجموع این سهم ویژه برای ورزشی‌ها 53‌میلیارد تومان خارج از بودجه همیشگی درنظر گرفته شده و نوید اتفاقات خوبی را می‌دهد.
افزایش 400میلیاردی سهم ورزش
اگر بودجه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک و سهم ویژه برای مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020 با تصویب مجلس شورای اسلامی همراه شود، در مجموع می‌توانیم بگوییم بودجه ورزش در‌ سال 99 نسبت به ‌سال قبلی حدودا 400‌میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. مجموع تمامی بودجه‌های درنظر گرفته شده برای ورزش در‌ سال 98 طبق لایحه بودجه دولت، 1272‌میلیارد تومان بود، اما در‌ سال 99 این مبلغ به 1668‌میلیارد می‌رسد که دقیقا 396‌میلیارد تومان بیشتر از‌ سال قبل است. تصویب این بودجه در ‌سال المپیک می‌تواند یک اتفاق مهم و نویدبخش برای ورزش ایران باشد تا بتواند بدون دغدغه مالی به سوی موفقیت در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در توکیو حرکت کند.
عوارض سیگار و تنباکو در جیب ورزش
یکی از خبرهای جالبی که در حاشیه ارایه لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهوری به مجلس توسط مدیرکل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان عنوان شد، افزایش سهم ورزش از عوارض سیگار و تنباکو بود. داوود عزیزی در این‌باره می‌گوید: «در ماده 50 هم سهم وزارت ورزش از اخذ عوارض از سیگار و تنباکو به 40‌درصد رسید و در ماده 51 برای اولین‌بار سهم وزارت ورزش و جوانان از عوارض از کالاهای آسیب‌رسان 30‌درصد تعریف شد.» البته این تنها خبر جالب و خوب از زبان عزیزی نبود و او درباره بحث‌های مالیاتی هم اخبار خوبی را به گوش باشگاه‌ها و اهالی ورزش رساند:   «لایحه دوم، لایحه مالیات بر ارزش افزوده است که چهار حکم بسیار خوب در آن داریم. یکی از آنها معافیت باشگاه‌های ورزشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. همچنین در ماده 41 این لایحه 27صدم‌ درصد از 9‌درصد مالیات بر ارزش افزوده دایمی شد که جوانان و ورزش قهرمانی هم در این لایحه
 دیده شده‌اند.»


تعداد بازدید :  266