شماره ۱۸۵۴ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر
صفحه را ببند
نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پشت درهای بسته برگزار شد
نفت ارزان دغدغه ‌سال نوی اوپکی‌ها

شهروند| نشست طولانی و طاقت‌فرسای کشورهای تولید‌کننده نفت بالاخره به توافقی نصفه و نیم‌بند منجر شد. اعضای اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و هفت ساعت پشت درهای بسته حرف زدند. حرف‌هایی که دبیرخانه اوپک چندان مایل به انتشار آن نبود و به خبرنگاران پشت درهای بسته اعلام کرد که کنفرانس مطبوعاتی برگزار نمی‌شود. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و خالد الفاضل، وزیر نفت کویت و برخی دیگر از وزیران این سازمان هم از پاسخگویی به رسانه‌ها طفره رفتند.
در این میان بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم مانند دو همتای خود در لیبی و ونزوئلا با وجود تحریم نفتی به وین رفت تا در نشست 177 اوپک و غیراوپکی‌ها شرکت کند. موضوع نشست تولیدکنندگان نگرانی آنها برای قیمت نفت در ماه‌های ابتدایی ‌سال 2020 است. آنها می‌گویند که در این ماه‌ها عرضه نفت زیادتر از تقاضا شده است و همین موضوع قیمت‌ها را پایین می‌آورد. این نشست طولانی درشرایطی برگزار شده است که برخی اعضای اوپک چندان به توافق‌های سازمان‌شان پایبند نیستند و عراق و نیجریه و حتی عربستان و روسیه بارها از پیمان‌شان تخطی کرده‌اند و تولید نفت‌شان را بالاتر از سهمیه‌شان برده‌اند.
موضوع نشست اوپک چه بود؟
اعضای اوپک پیش از این با کاهش تولید ۱.۲‌میلیون بشکه نفت تا مارس ‌سال ۲۰۲۰ موافقت کرده بودند اما نگرانی برای ریزش قیمت نفت در ماه‌های ابتدایی ‌سال نوی میلادی باعث شد که آنها برای کاهش تولید روزانه 500‌هزار بشکه دیگر توافق کنند.
 با این حال گزارش‌های منتشرشده از نشست اوپک نشان می‌دهد که روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، هنوز برای کاهش تولیدش با اوپکی‌ها به توافق نرسیده است. البته اوپکی‌ها می‌گویند که روسیه می‌تواند بعدا توافقش را اعلام کند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم که راهی وین شده، پیش از سفر به خبرنگاران ایرانی گفته است به اعضای اوپک تأکید کرده که بعد از لغو تحریم‌ها ایران زیربار هیچ سقفی برای کاهش تولید نفت نخواهد رفت و کشورهایی که درحال حاضر جای ایران را در بازار نفت پر کرده‌اند، باید تولیدشان را کاهش دهند.
خبرنگاران رسانه‌های ایران از زنگنه درباره بودجه سال 99 بدون نفت پرسیده‌اند که او گفته است نمی‌تواند هیچ حرفی درباره فروش نفت بزند؛ زیرا در این شرایط به آمریکایی‌ها آدرس داده می‌شود.
زنگنه تأکید کرده است که بودجه ایران باید با کاهش مخارج و هزینه‌های سربار مدیریت شود. باید منتظر ماند و دید که چه معادلاتی در منطقه و جهان قیمت‌ نفت را در آینده تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 


تعداد بازدید :  194