شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
انتقادهای تند رضا غیاثی از رئیس کمیته داوران در گفت‌وگو با «شهروند»:
بر اساس منافع شخصی داور انتخاب می‌کنند

شهروند| اشتباهات داوران در جریان مسابقات لیگ برتر موضوع جدیدی نیست؛ سال‌هاست به تناوب بازی‌ها تیم‌ها از داوری ضرر می‌کنند و سود می‌برند و شاید در تمام دنیا این مسأله وجود داشته باشد. در ایران اما نه‌تنها تلاشی برای کاهش اشتباهات داوری نمی‌شود و هیچ گام موثری هم در کمیته داوران برنمی‌دارند که هر روز شاهد اتفاقات جدیدتری در این‌باره هستیم. آخرین مورد اشتباهات داوری هم مربوط به دیدار سپاهان و استقلال بود که به گواه همه کارشناسان محمدحسین زاهدی‌فر خطای پنالتی به سود استقلال را نگرفت. حالا کار به جایی رسیده که چند تن از کارشناسان داوری علیه رئیس کمیته داوران مواضع تندی گرفته‌اند و به نظر می‌رسد اتفاقات بدتری در انتظار داوری ایران باشد. رضا غیاثی که سال‌ها سابقه ریاست کمیته داوران را برعهده دارد، در گفت‌وگو با «شهروند» نسبت به اتفاقات رخ‌داده هشدار می‌دهد. حرف‌های او را بخوانید:  
آقای غیاثی! اشتباهات داوری به‌حدی زیاد شده که تقریبا صدای همه تیم‌ها در آمده است. به نظر شما علت این مسأله چیست؟
 اشتباه اجتناب‌ناپذیر است. هر انسانی اشتباه می‌کند و فرقی هم ندارد دکتر باشد، داور باشد، وزیر باشد و.... مسأله مهم اما این است افرادی که مدیر شده‌اند باید راهکاری مناسب پیدا کنند و داوران را در مسیر درست قرار بدهند.
منظورتان از راهکار مناسب چیست؟
مهم‌ترین مسأله در بحث داوران چینش آنها برای مسابقات است. من با آقای علی خسروی تا به حال سلام  و علیک هم نداشتم اما ایشان در برنامه شنبه‌شب شب‌های فوتبالی حرف‌های درستی زد و باید از این صحبت‌ها حمایت کنم. مشکل اصلی اینجاست که کمیته داوران براساس تفکر و تعقل و در نظرگرفتن شرایط مسابقات و سابقه داوران آنها را برای بازی‌ها چینش نمی‌کند. آماری عجیب از داوری‌های لیگ به دست آمده است که قابل تأمل است. شما می‌دانید درمجموع 82 بازی انجام‌شده از لیگ برتر چند داور سوت زده‌اند؟ برای اطلاع‌تان بگویم که 55 بازی را فقط 9 داور و 27 بازی دیگر را هم 9 داور دیگر سوت زده‌اند. جالب این است که 14 بازی آخر را فقط 8 داور قضاوت کرده‌اند. آیا این به معنای تبعیض نیست؟
توجیه کمیته داوران اما این است که داوران بین‌المللی به خاطر حضور در مسابقات خارجی کمتر در اختیار آنها بوده‌اند.
این از نظر من بهانه است. در کلاسی که ابتدای فصل برای داوران و کمک‌داوران لیگ برتری برگزار شد، بالغ بر 140 نفر حضور داشتند اما بسیاری از آنها فرصت قضاوت پیدا نکردند. از نظر من به غیر از تعداد اندکی که سوت زدند، بقیه در آن کلاس برای خالی‌نبودن عریضه و پرکردن فاکتور هتل گران‌قیمت آزادی و به دست‌آوردن دوستان دارای حق رأی در مجمع فدراسیون حضور پیدا کردند. من نمی‌توانم متوجه شوم آن همه داوری که در کلاس ابتدای فصل حضور داشتند، چطور در لیگ برتر فرصت قضاوت پیدا نکردند؟
یعنی داوران لیگ برتر به صورت فرمایشی انتخاب می‌شوند؟
خیلی وقت‌ها مصلحت را در نظر می‌گیرند و براساس شرایط مسابقات داوران را انتخاب نمی‌کنند؛ سیاست آنها این است که به تعدادی خاص حق قضاوت بدهند و از همه مهم‌تر افرادی در اولویت قضاوت هستند که مجیزگوی رئیس کمیته داوران باشند یا نفع شخصی یا انتخاباتی برای او داشته باشند.
برای این ادعا دلیل و مدرک کافی دارید؟
بگذارید مثالی بزنم؛ آقایی که الان رئیس کمیته داوران است، یک داور چهل ساله که برابر آیین‌نامه‌های کمیته واجد شرایط سنی قضاوت در لیگ یک و لیگ برتر نیست را از لیگ دو به لیگ برتر آورده و اخیرا در جام حذفی بین دو تیم لیگ برتری سوت زده است. دلیلش چیست؟ این است که آن داور در دانشگاه آزاد فلان‌شهر آدم بانفوذی است و می‌تواند به کمیته داوران کمک کند تا برخی دوستان بتوانند مدرک دانشگاهی بگیرند!
اما این صحبت‌ها قابل اثبات نیست.
من آدم رکی هستم و حرفم را می‌زنم؛ ابایی هم از کسی ندارم. من نمی‌توانم قبول کنم داوری که‌ سال گذشته به علت قضاوت‌های پراشتباه و مسائل حاشیه‌ای از لیگ برتر کنار گذاشته شده است، یک‌شبه به لیگ برتر برگردد. بعد می‌فهمیم که همان داور در روز داور از یکی از دوستان نزدیک آقای رئیس در استان خودشان تجلیل کرده و از فلان رئیس و فلان مقام و فلان مدیر کارخانه برای یک فرد خاص کادو دریافت کرده است. از این دست مسائل در داوری زیاد است که متاسفانه کسی متوجه هم نمی‌شود.
به نظر شما آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از این مسائل خبر دارد؟
من نمی‌دانم اما خودم طی نامه‌ای که به ایشان نوشتم همه مسائل را برایشان شرح دادم. به نظر من آقای تاج این روزها بیش از همیشه در رسانه‌ها مظلوم واقع شده است و من دوست ندارم از بابت اشتباه رئیس کمیته داوران هم تحت فشار باشند. شاید برایتان جالب باشد یکی از داوران لیگ برتری از قول یکی از کمک‌داوران که از قضا محبوب‌القلوب آقای رئیس کمیته داوران هم هست، جمله‌ای را نقل می‌کرد. می‌گفت آقای رئیس کمیته داوران در جواب سوال او که پرسیده بود چه شده که هیأت‌رئیسه کمیته داوران انتخاب شده‌اند، گفته است: «اولا این جریان یک شوی تبلیغاتی برای ساکت‌کردن آدم‌هایی مثل غیاثی است و دوما من اصلا بعضی از افراد مثل اصفهانیان، صفیری و درودیان را قبول ندارم که بخواهم جلسه معارفه برایشان برگزار کنم.» این حرف‌ یعنی چه؟
چرا شما کارشناسان با خود ممبینی (رئیس کمیته داوران) در این خصوص صحبت نمی‌کنید؟
ایشان ما را قبول ندارد. متأسفانه هر چه می‌خوریم از ریاست تک‌نفره ایشان است. این وضع اسفبار در داوری کشور، قضاوت‌های پراشتباه همه از همین ریاست تک‌نفره است که واقعا در شأن داوران و کمیته داوران حقیقی لیگ نیست.
حرف خاصی باقی مانده است؟
یک نکته هم خطاب به آقای تاج باید بگویم؛ ایشان شاید نداند اما رئیس کمیته داوران حتی داعیه ریاست بر فدراسیون فوتبال را هم دارد. پس لازم است تاج برای حفظ آبروی خودش هم که شده خیلی در مسائل داوری فوتبال کشور ریزتر شود. در پایان هم یک بیت شعر به مهدی تاج تقدیم می‌کنم: «من آنچه شرط بلاغ است با شما گفتم، شما خواه از نظرم پند گیر خواه ملال».


تعداد بازدید :  332