شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
از دلفین‌های بادیگارد تا ناهماهنگی تقویم‌ها

آب برای همه: حفاظت از منابع آب زیرزمینی در همه نقاط جهان جدی گرفته می‌شود. ‌سال 2012 در ایالت‌ اورگن آمریکا مردی به جرم جمع‌آوری آب باران، به 30 روز زندان و  پرداخت 1500 دلار جریمه محکوم شد. مطابق قوانین اورگان، نزولات آسمانی این منطقه متعلق به همه مردم است و کسی نمی‌تواند آن را به‌عنوان دارایی خود ذخیره کند!
پیشرفت قاچاقچیان: قاچاقچیان امروزه از به‌روزترین امکانات برای فرار از دست قانون بهره می‌برند تا جایی که انسان ناخودآگاه دلش برای سادگی قاچاقچیان قدیمی تنگ می‌شود! مثلا شاید برایتان جالب باشد که بدانید در قدیم قاچاقچیان چینی برای فرار از دست مأموران گمرک، هنگام عبور از دشت‌ها و کوه‌ها برای فریب آنها کفش‌هایی به شکل سم گاو به پا می‌کردند!
هوش دردسرساز: دلفین‌ها را همه به باهوشی می‌شناسند و همین امتیاز ظاهراً برایشان مایه دردسر شده است. شاید ندانید، اما مهم‌ترین انبار تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در شهر ساحلی سن‌دیه‌گو- با وجود داشتن رادارهای پیشرفته، موشک‌های زمین به هوا و نیروهای نظامی- دلفین‌ها حفاظت می‌کنند. در واقع اعتماد ارتش آمریکا به دلفین‌ها از رادارها، موشک‌ها و گارد ساحلی نیز بیشتر است.
گرفتاری تقویمی: تقویمی که امروزه بیشتر کشورهای جهان از آن استفاده می‌کنند، گاه‌شمار گریگوری است. در امپراتوری روسیه تا قبل از برپایی اتحاد جماهیر شوروی از تقویم دیگری با عنوان «ژولینی» استفاده می‌کردند که چند روزی عقب‌تر از تقویم گریگوری بود. این فاصله گاهی موجب بروز اشتباهاتی می‌شد که یکی از جالب‌ترین موارد آن حضور ورزشکاران روس‌ در المپیک 1908 لندن با 12 روز تأخیر بود!   
سازنده، نه نوازنده: اینکه ضرب‌المثل «رطب‌خورده منع رطب چون کند؟» در این مورد مصداق دارد یا خیر را به مخاطبان می‌سپاریم، فقط در همین حد بدانید جناب لئو فندر که نامش روی یکی از مشهورترین کمپانی‌های تولید‌کننده ساز‌های موسیقی قرار دارد و از خودش هم به‌عنوان مخترع گیتار تو پُر یاد می‌شود، اصولا توانایی نواختن هیچ سازی را نداشت!
کاهش بی‌سوادان جهان: بنا بر اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» تا همین 50‌سال پیش تقریبا یک‌چهارم ساکنان جهان فاقد مهارت‌های سوادآموزی بودند، اما طی نیم‌قرن روند سوادآموزی در بیشتر نقاط جهان سیر صعودی به خود گرفت تا جایی که هم‌اکنون نزدیک به  86‌درصد از مردم جهان قادرند از خواندن کتابی مفید لذت ببرند.
رسم یا ترفند تبلیغاتی: اگر هنگام دیدن فیلم‌های سینمایی یا ویدیوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی، با مشاهده زانو زدن آقایان مقابل خانم‌ها و تقدیم حلقه‌ طلایی احساساتی متفاوت از شعف تا عصبانیت را تجربه کرده‌اید، فقط یادتان باشد این رسم قدمت چندانی ندارد و از دهه 20 میلادی -که یک جواهرفروش نیویورکی در تبلیغات خود از این ایده برای فروش حلقه‌های نامزدی استفاده کرد- مد شده است.      
mentalfloss.com


تعداد بازدید :  168