شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
مثل قطره‌ای مرهم در دریای درد

 روایت بازپیوند اعضای خانواده برای آوارگان جنگ‌ها و درگیری، قصه‌ای پر از رنج و درد است با پایانی خوش. شاید مثل روشن شدن ‏روزنه‌ای از امید در سیاهی ناامیدی که در بسیاری از موارد ممکن ساختن یک کار غیرممکن محسوب می‌شود. در روزهای نیمه نوامبر ‏‏2019، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یکی از مواردی را که با موفقیت به انجام رسید، منتشر کرد. ‏پسربچه‌ای آلبانیایی با تلاش‌های موفقیت‌آمیز  هلال‌احمر سوریه و فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر‎ (IFRC) ‎‏ دوباره به ‏خانواده‌اش در ایتالیا  می‌پیوندد. او در‌سال 2014 با مادرش به سوریه آمده بود؛ اما مادرش در درگیری‌های داخلی سوریه
کشته ‏شد. او از آن‌سال خانه‌اش در اردوگاه الحول در شمال سوریه  بود بدون اینکه اطلاعی از دیگر اعضای خانواده‌اش داشته باشد.
فرانچسکو روکا، رئیس‎ IFRC ‎، که کودک را از سوریه به لبنان همراهی کرد می‌گوید:«‎او در امنیت کامل به خانواده‌اش رسید؛ در این ‏بین می‌خواهم از همه کسانی که در این مورد خاص و  بازگشت این کودک از اردوگاه الحول به  ایتالیا همکاری کردند تشکر کنم؛ به ‏ویژه هلال‌احمر سوریه که تلاش‌های زیادی برای تسهیل این بازگشت انجام داد؛ با وجود ادامه بحران‌های بشردوستانه در سوریه، ‏جمعیت هلال‌احمر این کشور فداکاری‌های چشمگیری از خود در حوزه انسان‌دوستی و پاسخ به نیازهای مردم غیرنظامی نشان داده است. ‏همین‌طور از رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهم این مورد و موارد دیگر را منعکس کنند تا در مسیر تقویت بازپیوند اعضای جدا افتاده خانواده‌‏های درد کشیده از جنگ و آوارگی حرکت کنیم.» ‏
بر اساس اعلام مقامات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر، بیش از صدهزار آواره در اردوگاه‌های شمال سوریه زندگی می‌‏کنند که سهم اردوگاه الحول 68‌هزار نفر است. این رقم حدود 28‌هزار کودک از بیش از 60 کشور مختلف را شامل می‌شود.
به تعبیر ‏روکا، خبر بازپیوند اعضای دور افتاده خانواده‌ای که بر اثر جنگ و درگیری از هم جدا افتاده‌اند، مثبت است، اما این موارد مانند یک ‏قطره تسکین‌دهنده در دریای رنج و درد است.
فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر  از انجمن‌های ملی خارجی‌ها در ‏اردوگاه‌های صلیب‌سرخ و همه گروه‌های بشردوستی که این دغدغه را دارند، می‌خواهد رنج این گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر را با ‏تلاش برای بازگشت آنها به خانه و خانواده کاهش دهند.‏
او درحالی‌که پیچیدگی شرایط ساکنان در اردوگاه‌ها را تأیید می‌کند از نگرانی‌های قانونی که دولت‌ها مطرح کرده‌اند خبر ‏می‌دهد و می‌گوید: «با این حال این نگرانی‌ها باید با رفتار انسانی با این افراد متعادل شود. رویداد‌ها نشان می‌دهد كه با اراده ‏سیاسی، راه‌حل امکان‌پذیر است.»
خالد حبوباتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر سوریه درباره لزوم تقویت راه‌های بازپیوند به خانواده برای آوارگان گفت:«اهمیت ‏وظیفه خود را برای بازگرداندن پیوندهای خانوادگی درک می‌کنیم و به موازات سایر مسئولیت‌های بشردوستانه‌ای که انجام می‌دهیم، از هیچ تلاشی برای تحقق این مسئولیت درحال حاضر و روزهای پیش رو، فروگذار نخواهیم کرد. هدف این است که با همکاری هم ‏رنج‌های آسیب‌پذیرترین مردم را کاهش دهیم.»


تعداد بازدید :  132