شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام کرد: ‏
نقش پررنگ موتورسیکلت‌های اسقاطی در آلودگی هوا

ایسنا| بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های از رده خارجی است که بعد از چند‌سال ‏توقف در پارکینگ‌ها طی مزایده با قیمت پایینی به ‌فروش می‌رسند. ابوالفضل حجازی، عضو هیأت‌مدیره انجمن ‏تولیدکنندگان موتورسیکلت، در حالی که خواستار جلوگیری از ورود دوباره ‏این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر و تردد آنها شده بود، گفت: «تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های ‏کاربراتوری از‌سال ۹۵ ممنوع شد، اما برخی از شرکت‌ها در‌سال ۹۶ این موتورها را تولید ‏و متاسفانه برخی سازمان‌های دولتی هم از این موضوع حمایت کردند. این برای نخستین بار است که به ‏این صراحت اعلام می‌کنم در‌سال ۹۵، ‌سال اتمام تولید موتورهای کاربراتوری بود، اما ‌سال ۹۶ ‏هم به صورت چراغ‌ خاموش این محصولات تولید شد‎.»
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره آلودگی هوای ناشی از ‏موتورسیکلت‌های فرسوده، اعلام کرد: «در بحث آلایندگی موتورسیکلت‌های فرسوده و اسقاط آنها، در ‏حال حاضر در  شرایطی قرار داریم که اسقاط موتورسیکلت‌ها به دلیل افزایش قیمت این محصولات به ‏سبب اینکه خریدار قدرت خرید محصول جدید و جایگزینی با موتورسیکلت فرسوده را ندارد، به تعویق ‏می‌افتد؛ بنابراین اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده ازجمله قانون‌هایی است که در شرایط فعلی اجرای ‏آن امکان‌پذیر نیست.»
موتورسیکلت‌های سطح شهر فرسوده نیستند؛ از رده خارج‌اند‎
به گفته او موتورسیکلت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ مانند تهران وجود ندارد و ‏موتورسیکلت‌های  فرسوده در شهرها و روستاها استفاده می‌شوند که مشکل آلودگی هوا ندارند. اگر ‏پلیس از موتورهای سطح شهر آمار بگیرد، بیشتر موتورسیکلت‌ها گران‌قیمت و یورو ۴ هستند. آنچه امروز بیشتر باعث آلودگی هوای تهران شده، موتورسیکلت‌های فروش پارکینگی است. ‏موتورسیکلت‌هایی که بیش از ۱۰ الی ۱۵‌سال از عمرشان گذشته و پلیس آنها را متوقف کرده و روانه‌ ‏پارکینگ‌ها می‌شوند. مالکان این موتورسیکلت‌ها به دلیل اینکه هزینه ترخیص برایشان بالا است، از ‏مالکیت‌های آنها صرف‌نظر می‌کنند و برای تحویل آن مراجعه نمی‌کنند.
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تصریح کرد:   «موتورسیکلت‌هایی که بعد از چند ‏سال در پارکینگ‌ها می‌مانند، به یکی از سازمان‌ها واگذار شده و این سازمان به‌جای آنکه این موتورها ‏را اسقاط کند، از طریق مزایده با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رساند و این‌گونه است که این هزینه ‏کمتر از هزینه ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ خواهد بود. بنابراین مشتری برایش بهتر است که ‏این را در مزایده خریداری کند تا اینکه هزینه کند و موتورسیکلت را از پارکینگ ترخیص کند. ضمن ‏اینکه این موتورها زمانی که به چرخه شهر برمی‌گردد، با برگه جدیدی که صادر می‌شود، مالکیت ‏جدید پیدا می‌کند و بدین ترتیب دیگر جریمه‌ای هم ندارد. این موتورسیکلت‌ها دیگر فرسوده نیستند، از رده ‏خارج‌اند. آمار داریم که به‌طور مثال موتورسیکلتی را سه بار پلیس متوقف کرده و روانه پارکینگ شده و ‏مجدد به فروش رسیده است.»
مانع از تردد موتورسیکلت‌های فرسوده شوید ‏
حجازی تأکید کرد: «ما معتقدیم باید از ورود این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر و چرخه تردد، ‏جلوگیری شود. قانون عمر مفید حدود هشت‌سال در کشور اجرا نمی‌شود. پلیس باید ‏قانونی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است، اجرا کند؛ بدین ترتیب موتورسیکلتی که ‏عمر مفید آن تمام شد، متوقف کند و آن موتور دیگر مالکی نداشته باشد و به ستاد اسقاط واگذار شود. ‏ستاد اسقاط نیز باید موتور را «از وسط برش زده» و برگه اسقاطی که دارای ارزش باشد را به مالک ‏تحویل دهد و هر شخص که می‌خواهد موتور جدیدی بخرد، یک برگه اسقاط نیز خریداری کند.»


تعداد بازدید :  438