شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:
درآمد مالیات، کمتر از حقوق کارمندان

«تمام بخش‌های اقتصادی در کشور به دنبال معافیت‌های مالیاتی‌ هستند.» این سخن رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست با بیمه‌گران است. به گزارش ایسنا، «امیدعلی پارسا» گفته، تمام بخش‌های اقتصادی فعال در جامعه به دنبال معافیت مالیاتی هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، دیگر چیزی به‌عنوان درآمد مالیاتی برای دولت باقی نخواهد ماند. به گفته پارسا درآمد ماهانه مالیات تقریبا نصف پولی است که دولت باید حقوق و مزایای کارمندان واریز کند. پارسا در این نشست درباره مالیات و مسائل بیمه‌ای، درآمدهای مالیاتی کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان هم صحبت کرده است.
هرطور که شده، به درآمد پزشکان دسترسی پیدا می‌کنیم
بعد از اجباری‌شدن نصب کارتخوان در بین پزشکان با وجود گذشت چندماه همچنان ‌درصد بالایی از آنها از این موضوع فرار کرده و به طرق مختلف از قانون گریزان هستند. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرده، پزشکان حتی اگر دستگاه کارتخوان هم نصب نکنند، باز هم امکان دسترسی به درآمد آنها وجود دارد: «همان‌طور که قانون تأکید کرده باید پزشکان دستگاه کارتخوان نصب کنند اما اگر افرادی باشند که در این بین تخلف کرده و کارتخوان نصب نکنند، باید بدانند که ما از طریق منابع دیگری که در اختیار داریم، به‌طورحتم به میزان درآمد آنها دسترسی خواهیم داشت. در خردادماه ‌سال آینده که اظهارنامه‌های مالیاتی پزشکان را دریافت می‌کنیم، درآمد مشمول مالیات آنها با توجه به اظهارنامه و سایر منابع اطلاعاتی دریافت خواهد شد و مالیات حقه را از آنها می‌گیریم. مالیات بر حق است و طبق اظهارنامه‌های مالیاتی خردادماه می‌توانیم میزان درآمد مشاغل مختلف ازجمله پزشکان را بررسی کنیم و قطعا جرایمی هم برای کسانی که از قانون گریز می‌کنند، درنظر می‌گیریم.»
ایجاد سازوکار یک شکل
برای بررسی مالیات بیمه‌گران
یکی از مسائل مهمی که در نشست رئیس سازمان امور مالیاتی با بیمه‌گران مطرح شده، بحش مالیات شرکت‌های بیمه‌ای بوده است: «درصنعت بیمه با مشکلات و مسائلی مواجه هستیم. همچنین بخش مالیات هم دچار مشکلاتی است؛ به‌طوری که کل درآمدهای مالیاتی چیزی حدود 7 الی 8‌درصد درآمدهای مردم است. بنابراین با این نرخ مالیات نمی‌توان کشور را اداره کرد. با این حال ما از صنعت بیمه حمایت می‌کنیم و معافیت‌های مالیاتی هم برای آنها درنظر گرفته‌ایم. حمایت محدود، مسدود و کاهنده است، در صنعت بیمه هم حمایت‌های مالیاتی انجام می‌شود و به منظور اصلاحیه‌ای برای قانون مالیات‌های مستقیم درحال انجام است که در این اصلاحیه به صنعت بیمه توجه شده است.»
درآمدهای مالیاتی کشور چقدر محقق شد؟
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره درآمدهای مالیاتی کشور هم می‌گوید: «ماهیانه درآمدهای مالیاتی از تمام بخش‌های اقتصاد حدود 10‌هزار‌میلیارد تومان است؛ این درحالی است که تنها حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان 18‌هزار و 600‌میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از حقوق کارمندان درآمد مالیاتی از تمام بخش‌های اقتصادی داریم. میزان درآمدهای مالیاتی در هشت‌ماه امسال 89‌هزار‌میلیارد تومان بود که 94‌درصد آن محقق شده است. مالیات داروی تلخی است که متأسفانه هیچ‌کس نمی‌خواهد این دارو را بخورد.»
از لابی مالیاتی مافیای سیگار بی‌خبرم
در روزهای اخیر، معاون وزیر بهداشت گفته بود اگر افزایش مالیات سیگار انجام می‌شد، دیگر نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود و از آن محل درآمد خوبی به دست می‌آمد اما مافیای سیگار این اجازه را نداد و لابی‌های انجام‌شده مانع از افزایش مالیات سیگار شد. پرسش این موضوع از رئیس سازمان امور مالیاتی با واکنش بی‌اطلاعی او همراه بود. رئیس سازمان امور مالیاتی درباره این موضوع گفته است: «در این رابطه پاسخی ندارم و آقای معاون وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد و من از لابی مافیای سیگار نیز بی‌اطلاعم اما در مجموع برنامه‌ای هم برای افزایش مالیات سیگار نداریم.»


تعداد بازدید :  367