شماره ۱۸۵۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
سوخت یارانه‌ای در پمپ بنزین با نرخ‌های کمتر از 3‌هزار تومان معامله می‌شود
دلالی بنزین در جایگاه‌های سوخت

کمتر از سه هفته پس از دونرخی‌شدن بنزین و بازگشت نظام سهمیه‌بندی، دربرخی نقاط تهران و شهرستان‌ها بازار خریدوفروش بنزین سهمیه‌ای به نرخ کمتر از ۳‌هزار تومان داغ شده است. به گزارش مهر درحال حاضر در جایگاه‌های سوخت تهران بنزین سهمیه‌ای با قیمت‌‌های کمتر از 3‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کارشناسان انرژی معتقدند که نظام دونرخی سوخت می‌تواند فسادآور باشد و طرح هدفمندی یارانه‌ها باید از سالیان پیش اصلاح می‌شد تا امروز با واقعی‌سازی قیمت، آسیب‌های این طرح برطرف شده باشد.
ارزان هم داریم؛ گران نزنید
خبرگزاری مهر به نقل از خبرنگارش که با خودروی شخصی به تعدادی از پمپ بنزین‌های پایتخت سر زده و با جایگاه‌داران گفت‌وگو کرده است؛ در بیشتر جایگاه‌ها امکان سوختگیری با بنزین آزاد با نرخی پایین‌تر از سه‌هزار تومان وجود دارد. درحال حاضر هر لیتر بنزین یارانه‌ای در جایگاه‌های سوخت با قیمت‌های 2500 تا 2800 فروخته می‌شود. متصدی یکی دیگر از جایگاه‌های سوخت در این‌باره گفت: «اغلب بنزینی که خارج از کارت، اما کمتر از سه‌هزار تومان عرضه می‌شود، سهمیه تاکسی‌ها به‌خصوص تاکسی‌های دوگانه‌سوز است؛ چراکه سهمیه سوخت تاکسی‌ها به ماه بعد منتقل نمی‌شود و همین محدودیت زمانی باعث ایجاد بازار قیمتی ویژه‌ای شده است؛ به‌طوری که در روزهای ابتدای ماه، میزان فروش سهمیه کمتر و به همین دلیل نرخ این بنزین بعضا بالای ۲۵۰۰ است اما با نزدیک‌شدن به روزهای آخر ماه که تاکسی‌های بیشتری اقدام به فروش مانده سهمیه خود می‌کنند، نرخ این بنزین حتی تا دو‌هزار تومان هم پایین می‌آید.
طرح هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح می‌شد
در همین ارتباط، علی حسینی، کارشناس انرژی نیز با اذعان به اینکه بازار خریدوفروش سهمیه بنزین در جایگاه‌های سوخت دوباره گرم شده است، گفت: «طرح اصلی هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود که متأسفانه انتظار می‌رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود؛ چراکه به ‌هرحال طرحی می‌تواند درعین جامع‌بودن، اصلاحاتی داشته باشد درصورتی که چنین نشد و دولت تدبیر و امید نیز همان طرح را به شکل بدتری اجرا کرد.»
او افزود: «اقتصاد یارانه‌ای درکل دنیا به جز مواردی اندک، منسوخ شده است. ایران نیز با گام‌برداشتن در این راستا، می‌تواند از بار مالی دولت بکاهد. در ارتباط با اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام‌برداشتن به منظور اجرای هدفمندی یارانه‌هاست یا خیر. به‌طورکلی باید هدف از اجرای طرح را مشخص کرد؛ چراکه این طرح زنجیروار بوده و به صورت سالانه باید بخشی از آن اجرایی می‌شد. در وهله نخست بهتر است مجلس با ورود به این موضوع الزام اجرای سالانه این قانون را برای دولت‌ها تشدید کند.»
این کارشناس انرژی گفت: «نرخ بنزین درتمام کشورهای همسایه ایران بیش از نرخ بنزین داخلی است، بنابراین با وجود اینکه قیمت بنزین به سه‌هزار تومان برای هر لیتر آزاد افزایش یافته است، همچنان حاشیه سود جذابی برای قاچاق سوخت وجود دارد. از سویی دیگر باید توجه داشت که دونرخی‌بودن سوخت قطعا فسادزاست.» او ادامه داد: «درحال حاضر و با وجود گذشت کمتر از یک‌ماه از برقراری دوباره نظام سهمیه‌بندی، در برخی نقاط تهران و شهرستان‌ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از سه‌هزار تومان هستیم.» متصدیان جایگاه‌ها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت معامله می‌فروشند. چنین رخدادی موید آن است که اقدام دولت نیاز به اصلاح جدی و سریع دارد. حسینی با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودروها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: «هرچند که شعار دولت از اجرای این طرح منفعت‌رسانی به اقشار کم‌درآمد بود اما می‌بینیم که فقط خودرودارها از یارانه سوخت بهره می‌برند، درحالی ‌که یارانه این سوخت باید بین ۸۳‌میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  104