شماره ۱۸۴۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
کاهش 60 تا 70‌درصدی فروش نمایش‌ها به دنبال قطعی اینترنت
تئاتری‌های ضعیف، ضعیف‌تر شدند

شهروند| قطعی اینترنت در روزهای گذشته نه‌تنها فروش فیلم‌ها را با رکود مواجه کرده، بلکه حتی بر گیشه نمایش‌ها و تئاترها هم ‏تأثیر 07درصدی گذاشته است، چون فروش نمایش، فیلم و حتی کنسرت‌ها وابستگی زیادی به اینترنت دارد. در این روزها ‏سایت تیوال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع فروش بلیت تئاتر و روابط عمومی برخی نمایش‌ها با ارسال شماره تماس برای ‏خرید تلفنی، به صورت پیامک سعی در بالا بردن آمار فروش نمایش‌ها داشته باشند، اما ظاهرا این راهکار هم نتیجه نداده است. محمد ‏عمروآبادی، مدیرعامل سایت تیوال هم دیروز از کاهش 06 تا 07درصدی فروش نمایش‌ها خبر داده است. او می‌گوید تأثیر ‏این اتفاقات بر فروش نمایش‌ها از چند جهت بوده است:  «نخست اینکه امکانات تبلیغاتی هنر به‌شدت کاهش یافته است، چون ‏مخاطب‌یابی بسیاری از پروژه‌های نمایشی و موسیقایی و حتی سینمایی به‌صورت جدی به فضای مجازی مثل اینستاگرام وابسته ‏است که با قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، این امکان را از دست داده‌اند. ضمن اینکه قطعی گسترده اینترنت بر شبکه ‏پرداخت فنی تأثیر گذاشت که البته این اختلال در روز دوم تا حدی برطرف شد.» ‏
غیبت گوگل و ماجراهای بعد از آن ‏
با گذشت بیش از چهارروز از قطعی اینترنت، تئاتر بیش از گذشته با مشکلاتی مواجه شده است. البته مسأله فقط تبلیغات و فروش ‏تئاترها نیست. در سال‌های اخیر بسیاری از مخاطبان اطلاعات فروش نمایش و تئاترها در سایت‌های فروش را به وسیله موتور ‏جست‌وجوگر گوگل پیدا می‌کردند. حالا دسترسی به آدرس سایت‌ها از طریق اینترنت ملی میسر شده، اما قطعی ‏اینترنت جهانی و در نتیجه غیرقابل دسترس بودن گوگل امکان سرچ کردن را از آنان گرفته است. مدیرعامل سایت تیوال در این‌باره به ایلنا می‌گوید تنها کسانی که آدرس سایت را به‌طور دقیق حفظ هستند، می‌توانند برای خرید به تیوال و سایر سایت‌های ‏فروش بلیت مراجعه کنند. همه اینها دست به دست هم داد تا درنهایت فروش بلیت تئاترها در سایت تیوال، در روز اول 07 ‏درصد و در روز دوم تا 0‌6درصد کاهش پیدا کند‎. بنابراین حتی انتقال شبکه‌های اینترنت به اینترنت ملی هنوز هم نتوانسته ‏است مشکلات آن اقشاری که حیات‌شان به اینترنت وابسته بود را حل کند. به گفته محمد عمروآبادی، جامعه هنری در این سال‌ها با ‏تلاش بسیار زیاد از مشکلات بسیاری که گریبانگیرش بوده، عبور کرده و خود را زنده نگه داشته است و هر روز رشد می‌کند، در ‏حالی که این‌گونه وزنه‌ها و معضل‌ها چیزهایی نیستند که تئاتر بتواند به راحتی از پس‌شان بربیاید و اگر خدای ناکرده این ‏اختلال‌ها، به درازا بکشد می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری را برای این شبکه‌ها و جامعه شریف و تلاشگر هنری به جا بگذارد.
تاوان شدید افت مخاطب ‏
مدیران مجموعه‌های نمایشی‌ هم دراین‌باره نگرانی‌هایی دارند. داود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو از ماجراهای جدید برای ‏گیشه‌های تئاتر با عنوان «بحران تماشاگر و فروش بلیت» یاد کرده و می‌گوید در نتیجه این وقایع، چند نمایش در این مجموعه ‏نمایشی دچار شکست در گیشه شده‌اند، حتی در بعضی از سالن‌ها، کارگردان‌ها نمایش‌هایشان را تعطیل کرده‌اند و گفته‌اند حتی در ‏صورت بازگشت اوضاع به شرایط عادی هم دوباره اجرا نمی‌کنند، چون دچار شکست تجاری شدید شده‌اند و نمی‌توانند جبرانش ‏کنند‎. او با اشاره به اینکه تاوان افت شدید مخاطب در این سه روز بسیار سنگین بوده است، تأکید کرد: «نمایشی که تا قبل از این، شبی 001 نفر ‏مخاطب داشت الان مخاطبش به 01نفر رسیده که آن هم فامیل و دوست‌های عوامل اجرایی هستند که با تلفن و‌هزار خواهش می‌آیند تا تئاتر ببینند‎.» ‏


تعداد بازدید :  275