شماره ۱۸۴۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
توافق تهران و کابل درباره حقابه هیرمند

شهروند|  تهران و کابل برای تحویل حقابه ایران از هیرمند به توافق رسیدند. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران گفت: «طرفین در این نشست موفق شدند که درخصوص مسائل مهمی همچون زمانبندی ایجاد سامانه‌های اندازه‌گیری تحویل حقابه ایران توافق کنند.»
به گزارش ايرنا، او در این‌باره توضیح داده است: «در این جلسه طرف افغانستانی طرح کلی ارایه‌شده از سوی طرف ایرانی را برای مطالعه سامانه‌های برداشت و اندازه‌گیری حقابه در مرز مشترک پذیرفت و مقرر شد در یک برنامه زمانی منسجم بررسی‌های تکمیلی به صورت دوجانبه و مشترک ادامه داشته باشد.»
کمیسار عالی آب هیرمند ادامه داد: «در این اجلاس برای نخستین‌بار افزون بر موضوع حقابه هیرمند، مسائل گردوغبار در منطقه سیستان نیز به تفصیل بحث و مقرر شد گزارشی از سوی ایران که دربرگیرنده شدت وقوع گردوغبار و راهکارهای مهار آن است به طرف افغانستانی ارایه شود.»
رودخانه مرزی هیرمند که از کشور افغانستان سرچشمه می‌‌گیرد، تأمین‌کننده منابع آب مورد نیاز دشت سیستان در شرق کشور و همچنین تالاب‌‌های بین‌‌المللی‌هامون است. مسأله استفاده از آب این رودخانه، طی سال‌های متمادی یکی از موضوعات مهم توافقات و مذاکرات بین دو کشور ایران و افغانستان بوده است. کشور افغانستان با همه کشورهای همسایه خود شامل ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین حوضه‌‌های آبریز مشترک دارد و البته معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند بین ایران و افغانستان تنها قراردادی است که افغانستان در آب‌‌های مرزی خود با همسایگانش دارد. براساس معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند، توافق شده است که در سال‌‌های نرمال حدود ۸۲۰‌میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند به ایران جریان داشته باشد. علاوه بر این در چارچوب این معاهده پیش‌بینی شده است که کمیته مشترکی از دو کشور تحت عنوان کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند ایجاد شود.


تعداد بازدید :  312