شماره ۱۸۴۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
بحران تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی

پس از برگزاری انتخابات در رژیم صهیونیستی، احزاب پیروز در این انتخابات هنوز موفق به تشکیل‌دادن کابینه نشده‌اند. در آستانه مهلت اعطاشده به بنی گانتس برای تشکیل دولت، رهبر ائتلاف آبی-سفید روز سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد، اما این نشست بدون نتیجه به پایان رسید.
شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد: «نشست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل با بنی گانتس، رئیس حزب آبی-سفید بدون هیچ نتیجه‌ای درباره روند تشکیل دولت به پایان رسید.» این شبکه اعلام کرد: «این نشست که یک ساعت طول‌کشید و در دفتر نتانیاهو در قدس برگزار شد، هدفش رفع موانعی بود که بر سر راه تشکیل دولت وجود دارد.» نتانیاهو در پایان نشست گفت: «این آخرین زمان برای گرفتن تصمیمی تاریخی بود که بر امنیت و آینده اسراییل تأثیر می‌گذاشت. متاسفانه امروز فهمیدم گانتس با پیشنهاد روون ریولین، رئیس «اسراییل» مخالف است و تمایل شهروندان برای تشکیل دولت وحدت فراگیر را نادیده می‌گیرد.» او افزود: «گانتس می‌خواهد دولت اقلیتی تشکیل دهد که به حمایت فهرست مشترک عربی وابسته باشد.» این شبکه اعلام کرد: «نتانیاهو تلاش زیادی خواهدکرد تا با آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسراییل خانه ما برای تشکیل دولت وحدت با هدف ممانعت از برگزاری انتخابات غیرضروری یا تشکیل دولت اقلیت به توافق برسد.» گانتس نیز بعد از دیدار با نتانیاهو گفت: «در نشست امروز همان سخنانم را تکرار کردم که از زمان واردشدن به عرصه سیاست گفته بودم، این‌که اسراییل به دولت وحدت لیبرال فراگیر نیاز دارد که متشکل از دو حزب اصلی سیاسی باشد که در انتخابات پیروز شده‌اند.»
آویگدور لیبرمن اما روز گذشته مواضعی اتخاذ کرد که بازی را به‌طور کل بر هم زد. لیبرمن هرگونه پیوستن به هر دولتی را که نتانیاهو یا گانتس تشکیل بدهند، رد کرد. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در کنفرانسی خبری در کنست (پارلمان اسراییل) مخالفت خود را با پیوستن به هر دولتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت اسراییل یا بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی-سفید تشکیل دهند، اعلام کرد. لیبرمن دو حزب را مسئول شکست در تشکیل دولت فراگیر دانست. رژیم صهیونیستی بعد از شکست تمام طرف‌ها برای دستیابی به توافقی در زمینه تشکیل دولت در آستانه انتخابات سوم پارلمانی قرار گرفته است. در سایه ادامه اختلافات بین نتانیاهو و گانتس که هیچ‌یک به اکثریت لازم برای تشکیل دولت ائتلافی دست‌نیافته‌اند، آویگدور لیبرمن نیز پیوستن به هر یک برای اعطای اکثریت مطلوب برای تشکیل دولت را رد کرده است.


تعداد بازدید :  293