شماره ۱۸۴۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با صمد نیکخواه بهرامی
فعلا به المپیک فکر می‌کنم نه خداحافظی
لبرون جیمز را به ایران بیاوریم که چه شود؟ مربی داخلی و خارجی را از هم تفکیک نکنید

شهروند| بسکتبال فعلا تنها رشته تیمی به شمار می‌رود که توانسته سهمیه المپیک 2020 را کسب کند و از همین حالا خودش را برای حضور پرقدرت در توکیو آماده می‌کند. جالب این‌ است که همزمان با المپیکی‌شدن بسکتبال ایران، لیگ برتر نیز امسال با شور و هیجان بیشتری دنبال می‌شود و تیم‌های مدعی نبردهای جذابی را برابر یکدیگر برگزار می‌کنند. در این میان بازگشت کاپیتان تیم‌ملی بسکتبال به لیگ ایران بعد از یک‌سال غیبت، توانسته به جذابیت‌های لیگ بیفزاید. صمد نیکخواه‌بهرامی که یکی از ستاره‌های ایران در جام‌جهانی 2019 بود، حالا در ترکیب تیم مهرام کاملا آماده نشان می‌دهد. با کاپیتان تیم‌ملی بسکتبال همکلام شدیم تا درباره مسائل روز بسکتبال از او سوال کنیم. در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی «شهروند» با صمد نیکخواه‌بهرامی را می‌خوانید:   
   به نظر می‌رسد امسال لیگ برتر بسکتبال با حضور 14تیم با جذابیت بیشتری دنبال می‌شود؟
از ابتدا مشخص بود که لیگ امسال کیفیت بالاتری از سال‌های قبل خواهد داشت، هم تیم‌های بیشتری در لیگ شرکت کردند و هم با بودجه بیشتری پای به لیگ گذاشتند. در سال‌های قبل شاهد بودیم تا روز آخر مشخص نبود یکسری تیم‌ها اصلا می‌توانند در لیگ شرکت کنند یا خیر. امسال با برنامه‌ریزی فدراسیون، لیگ سروشکل بهتری به خود گرفت.
   از سوی دیگر قدرت تیم‌ها طوری تقسیم شده که نمی‌توان قهرمان و فینالیست‌ها را پیش‌بینی کرد.
بله، دقیقا همین‌طور است. امسال اصلا نتایج قابل پیش‌بینی نیست. تیم ما هم هفته قبل یک بازی حساس را از شیمیدر برد و این هفته به نفت آبادان باخت.
   مهرام با در اختیار گرفتن شما و چند ستاره دیگر مدعی قهرمانی است؟
فعلا که اوایل لیگ است و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، با این حال وضع مهرام خوب است و امیدوارم با قدرت ادامه دهیم. البته قطعا بازهم باخت‌هایی در لیگ خواهیم داشت، اما مهم این است که به‌خوبی مسابقات را تمام کنیم.
   خودت یک سالی در لیگ حضور نداشتی و به علت مسائل شخصی در ایران نبودی. چه شد امسال تصمیم به بازگشت گرفتی؟
به هر حال همان‌طور که گفتید مسائل شخصی باعث شد ‌سال قبل در لیگ نباشم. امسال برای این‌که هدفم حضور در تیم‌ملی و المپیک بود، با آمادگی کامل در لیگ شرکت کردم. خدا را شکر که بازگشت من با برگزاری یک لیگ پویا همراه شد.
   از بحث باشگاهی بگذریم. از تیم‌ملی بسکتبال چه خبر؟
فعلا که خبری از تیم‌ملی نداریم و فکر نمی‌کنم برنامه‌ها هم مشخص شده باشد. البته می‌دانم تا چند وقت دیگر فیبا یک پنجره برای بازی‌های ملی تعیین کرده و می‌توانیم بازی تدارکاتی و اردو داشته باشیم. قبل از جام‌جهانی برنامه‌های تدارکاتی خوبی داشتیم و امیدوارم فدراسیون برای المپیک هم بتواند برنامه خوبی را پیاده کند تا کاملا آماده این رویداد بزرگ شویم.
   در چند ماه اخیر خیلی‌ها فدراسیون بسکتبال را به علت استفاده از مربی ایرانی و المپیکی‌شدن با هدایت شاهین طبع تحسین کردند. البته برخی هم می‌گویند برای المپیک باید فدراسیون مربی خارجی بیاورد. به‌عنوان بازیکنی باتجربه نظرت دراین‌باره چیست؟
معتقدم نباید مربی ایرانی یا غیرایرانی را تفکیک کنیم. شاید در مقطعی و  رشته خاصی مربی خارجی به کار تیم‌ملی بیاید. شاید هم مربیان ایرانی توانایی داشته باشند که با تیم‌ملی موفقیت کسب کنند. نباید صرفا بگوییم مربی خارجی خوب است یا مربی ایرانی.
   شاید جدا از استخدام مربیان خارجی بتوان از پتانسیل‌های دیگری در بسکتبال استفاده کرد. مثلا این‌که احسان حدادی اعلام کرده می‌خواهد یوسین بولت، قهرمان دوی سرعت جهان را به ایران بیاورد. در بسکتبال هم می‌شود از امثال لبرون جیمز یا ستارگان دیگر دعوت کرد که به ایران بیایند؟
قطعا می‌توان چنین کارهایی انجام داد، اما لبرون جیمز یا هر ستاره بزرگ دیگری در بسکتبال برای آمدن‌شان به ایران یا هر کشور دیگری پول هنگفتی می‌خواهند. بسکتبال رشته گرانی است و بازیکنان و مربیان آن هم گران هستند. از طرف دیگر در ایران بسکتبال با اینکه رشته مطرحی است، اما در اولویت مسئولان نیست. اگر بخواهید بازیکن بزرگی را به ایران بیاورید، اول باید فکر کنید هدف‌تان از این کار چیست؟ البته می‌توان از این اتفاق استفاده‌های تبلیغاتی زیادی کرد. به‌هرحال آوردن بازیکن، تیم یا مربی بزرگی به ایران نیاز به برنامه‌ریزی دارد، اما با وضع فعلی بعید می‌دانم از نظر اقتصادی فدراسیون یا حتی اسپانسری توانایی چنین کاری را داشته باشد.
   و سوال آخر. صمد نیکخواه بهرامی بعد از المپیک 2020 از بسکتبال خداحافظی می‌کند؟
فعلا که تا المپیک هستم و همان‌طور که گفتم خودم را آماده این رویداد بزرگ می‌کنم، به بعد از آن فکر نکردم و از الان هم نمی‌توانم درباره خداحافظی چیزی بگویم.


تعداد بازدید :  202