شماره ۴۵۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي
صفحه را ببند
علی لاریجانی در سفر به عراق:
ایران از کمک به عراق برای خاموش کردن تروریست دریغ نمی‌کند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر منطقه‌ای خود در عراق به دیدار ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق رفت. به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، لاریجانی در این دیدار با اشاره به اهمیت کشور عراق گفت: کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه به دنبال از بین بردن آرامش و دموکراسی در عراق هستند. بحران تروریسم در عراق دارای اهمیت بسیاری است و باید نگاه واقع‌بینانه‌ای درخصوص مسائل عراق داشته باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تلاش ایران در شرایط کنونی کمک به لبنان، سوریه و عراق است تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند چون می‌دانیم خطر تروریسم و رژیم صهیونیستی دو لبه یک قیچی هستند که این قیچی منافع امت اسلامی را هدف گرفته است.
وزیر امور خارجه عراق هم در این دیدار خطاب به لاریجانی تصریح کرد: ما هیچ وقت خجالت نمی‌کشیم که ایستادگی ایران در کنار خودمان را اعلام کنیم، از این‌رو من در چندین کنفرانس به‌ویژه کنفرانس‌های جده، پاریس و نیویورک بر این موضوع تأکید داشتم.
همچنین در ادامه دیدار‌های لاریجانی در سفر به عراق او با عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی این کشور هم دیدار و پیرامون مسائل داخلی عراق به‌خصوص راه‌های مبارزه با گروه‌های تروریستی صحبت کرد. همچنین هر دو طرف بر وحدت گروه‌های سیاسی و مذهبی موجود در این کشور تأکید کردند.
لاریجانی با بیان این‌که تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل اشتباهی است که غرب آن را دنبال می‌کند، گفت: توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون عراق، ایران و روسیه، درنهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود. وی همچنین به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عراق جهت سرمایه‌گذاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: نباید همه حواس‌ها را به سمت مبارزه با تروریسم سوق داد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون عراق، ایران و روسیه گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی پیش از این اتفاقات تمهیداتی مانند افزایش صادرات غیرنفتی را اندیشیده بود. البته اتکای نفت در ایران مانند عراق نیست و با توجه به روند نزولی قیمت نفت، عراق باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد. وی ادامه داد: با توجه به روند نزولی قیمت نفت به نظر می‌رسد این وضع دوام زیادی ندارد، زیرا برخی کشورهای رقیب که به دنبال کاهش قیمت نفت هستند از آن سود نمی‌برند. در این دیدار سیدعمار حکیم نیز تصریح کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی در امنیت و تنش‌های سیاسی اثرگذار است چرا که بحث اقتصاد متأثر از امنیت است.
حکیم با اشاره به تمهیدات جمهوری اسلامی برای مبارزه با تحریم‌ها، گفت: ایران با استفاده از اقتصاد مقاومتی و سیاست تعامل با بحران و سختی‌ها توانست با تحریم‌ها مبارزه و بر آنها غلبه کند.


تعداد بازدید :  165