شماره ۴۵۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ساخت ایاصوفیه
1477 سال پیش، برابر با بیست و‌هفتم 537 میلادی، كار ساخت كليساي اياصوفيه در قسطنطنيه (استانبول) به پایان رسید. اين بنا به دستور و زير نظر ژوستينيان يكم، امپراتور مقتدر روم شرقي در جاي ويرانه‌هاي دو كليساي قبلي مربوط به قرن چهارم ميلادي ساخته شد. ایاصوفیه پس از افتادن قسطنطنيه به دست عثماني‌ها در سال 1453، با اضافه شدن مناره به صورت مسجد درآمد ولي نام قديمي خود را حفظ كرد. آتاتورك در دوران حكومت خود در اين بناي تاريخي يك موزه به وجود آورد كه تاکنون باقي مانده است.

اشغال افغانستان
35 سال پیش، برابر با بیست و هفتم دسامبر 1979 میلادی، ۷۰۰ نفر از نفرات ارتش شوروی کاخ ریاست جمهوری تاج‌بیگ را تصرف و به اشغال نظامی افغانستان رسمیت بخشیدند. 3 روز قبل از این واقعه، سپاه چهلم شوروی به فرمان لئونید برژنف از مرزهای شمالی وارد افغانستان شده بود. این تهاجم علی‌الظاهر در پی انعقاد معاهده‌ای محرمانه میان دولت افغانستان و کرملین صورت پذیرفته بود که به موجب آن کابل در شرایط بحرانی می‌توانست از اتحاد جماهیر شوروی تقاضای کمک نظامی داشته باشد.

ترور بی‌نظیر بوتو
7 سال پیش، برابر با بیست و هفتم دسامبر 2007 میلادی، بی‌نظیر بوتو، بانوی سیاستمدار پاکستانی که در دهه 90 طی 2 دوره پست نخست‌وزیری این کشور را عهده‌دار بود، در یک حمله تروریستی انتحاری در شهر راولپندی در استان پنجاب به قتل رسید. در این اقدام تروریستی بوتو از ناحیه سر، گردن و سینه هدف شلیک گلوله قرار گرفت. تیرانداز سپس در اقدامی انتحاری با انفجار یک بمب خود را کشت. مادر بی نظیر بوتو، نصرت بوتو (نصرت اصفهانی)، از کردهای ایران و پدرش ذوالفقارعلی بوتو سیاست‌مدار پاکستانی بود که در سال 1978 با کودتای ژنرال ضیاءالحق از پست نخست‌وزیری برکنار و چندی بعد اعدام شد.


تعداد بازدید :  371