شماره ۴۵۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي
صفحه را ببند
گمشده‌ها
معلم چون کند دستان‌نوازی...
شهرام شهيدي/طنز نویس

مجری: عزیزان جان و همراهان نازنین شبکه گمشدگان. امروز در میزگرد تخصصی آرمان‌های آموزشی به بررسی تنبیه‌های اخیر دانش‌آموزی ورود می‌کنیم. ابتدا به گزیده اخبار توجه فرمایید:
صدای همکار: تنبیه، دانش‌آموز البرزی را راهی اتاق عمل کرد، تنبیه بدنی دانش‌آموزان بوشهری با لوله پلیکا، تحقیر شنیع چهار دانش‌آموز در پاکدشت ورامین، معلم عصبانی یک مدرسه راهنمایی در نیک‌شهر با کوبیدن گوشه کتاب به سر دانش‌آموزش موجب مرگ او شد، ماجرای تنبیه سخت دانش‌آموز یکی از دبستان‌های مناطق حاشیه‌نشین سنندج توسط معلم ورزش جنجال‌ساز شد، تنبیه دانش‌آموز اهوازی به شیوه قجری، تنبیه بدنی شدید دانش‌آموزان در دبستانی در بندرعباس جنجالی شد، در توابع جهرم دو دانش‌آموز دبستانی ابتدا از معلمشان چند سیلی محكم می‌خورند و پس از این، معلم دو دانش‌آموز را وادار می‌كند كه به همدیگر سیلی بزنند و به بدترین شكل ممكن به تنبیه و تحقیر این دو می‌پردازد.
مجری: خب استاد نظر شما در این رابطه چیست؟
استاد: درس معلم ار بود زمزمه محبتی... جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را. محبت معلم به شاگرد از قدیم‌الایام...
مجری: استاد یعنی شما این را محبت فرض می‌کنید؟
استاد: بله که محبته. پس چیه؟ یعنی نظام آموزشی ما را زیر سوال می‌بری؟ نوکر اجانب شدی؟ از گذشته‌ها گفتن، چوب معلم گله هرکی نخوره خله. شما لابد چوب نخوردی گلم!
مجری: نخیر منظور بدی نداشتم. آقای دکتر نظر شما در مورد این اتفاقات چیه؟
دکتر: مشکل اصلی ساختار اقتصادی کشوره. من در این خصوص سی‌وپنج مقاله معتبر نوشتم که در صفحه فیس‌بوک خودم منتشرشان کردم و چهارصد و سی و پنج تا لایک خورده. به نظر من با توجه به افزایش موج خشونت در مدارس برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و البته اولیا و مربیان عزیز بهتره مدارس کشور را تعطیل کنیم. این چند تا حسن داره: اول آمار ضرب‌وشتم به‌شدت کاهش پیدا می‌کنه. دوم با اخراج معلمان مشکل اعتراض صنفی معلمان به حقوق و دستمزدشان رفع میشه. سوم ترافیک کاهش پیدا می‌کنه و در 9 ماه دیگه‌ سال هم عینهو تابستان‌ها از ترافیک روانی بهره‌مند میشیم. چهارم آلودگی هوا کمتر میشه و به تبع اون بیماری و ابتلا به سرطان کمتر میشه و این‌طوری بیمارستان‌ها هم خلوت میشه و صد البته کمبود پزشک متخصص هم از فهرست مشکلات خارج میشه و...
مجری: ببخشید یک پیام بازرگانی ببینیم و برگردیم.
پیام بازرگانی: ضرب‌وشتم دانش‌آموزان خود را به ما بسپارید. با جدیدترین متدها و وسایل کمک تهاجمی. با درد اما بدون به جای گذاشتن اثر فیزیکی. با استفاده از تجربه ما روان دانش‌آموزتان را تنبیه کنید نه جسمشان را. شیک و مجلسی. یکی بخر سه تا ببر.
مجری: عزیزان جان برگردیم به موضوع. استاد به نظر شما که موافق تنبیه هستید این ظلم نیست؟
استاد: نچ! ظلم بالسویه عدل است. این هم از قدیم گفتن. شما به گستره جغرافیایی تنبیه توجه کنید. همه جای ایران سرای من است. حتی بین خارجی و ایرانی فرقی قایل نشدن. به این میگن هدفمندی تنبیه دانش‌آموزی.
مجری: جناب دکتر و نظر پایانی شما؟
دکتر: من از ویس و رامین برای شما بیتی می‌خوانم: معلم چون کند دستان نوازی... کند کودک همیدون پای بازی... که در این جا دستان به معنای داستان گویی و...
استاد: نخیر آقا. دستان جمع دست است و دستان نوازی یعنی نواختن با دست...
مجری: اتاق فرمان. صدا را قطع کن که دعوا بالا گرفت. خداحافظ


تعداد بازدید :  384