شماره ۴۵۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي
صفحه را ببند
روي خط خبر

در 21ماه گذشته اتفاق افتاد:بخشش ۶۸۱ محکوم به قصاص از سوی اولیای دم
شهروند| از ابتدای‌ سال 92 تاکنون که 21ماه می‌شود، 681نفری که به اعدام محکوم شده بودند، از سوی اولیای دم بخشیده شدند. اینها کسانی بودند که در پرونده‌های جداگانه‌ای مرتکب قتل شده بودند و در نهایت با رضایت خانواده مقتول، از مرگ نجات پیدا کردند. این خبر را رئیس سازمان زندان‌های کشور به فارس می‌دهد. اصغر جهانگیر که مشاور رئیس قوه‌قضائیه هم است، می‌گوید: «آموزه‌های دینی ما به ترویج فرهنگ عفو، گذشت و ایثار تأکید فراوان کرده، بر این اساس در داخل زندان‌ها کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که پرونده‌های قصاص را مورد مطالعه قرار داده و در جهت اخذ رضایت اولیای دم اقدام می‌کند.» به گفته اصغر جهانگیر، قصاص، حق‌الناس است و خانواده‌های اولیای دم این حق را دارند که مطالبه قصاص کنند، با این همه مسئولان و کارشناسان سازمان زندان‌ها در یک کمیته ویژه‌ای پیگیر این پرونده‌ها هستند تا بتوانند بخشش را جایگزین قصاص کنند. رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ادامه می‌دهد: «در 21ماه گذشته با کمک مراجع قضایی، مددکاران زندان‌ها، شوراهای حل اختلاف و همچنین حسن‌نیت و از خودگذشتگی خانواده‌های اولیای دم موفق به اخذ رضایت برای 681 محکوک به قصاص شده‌ایم.»

نزاع خونین در جزیره آشوراده
شهروند| جزیره آشوراده که این روزها در صدر اخبار محیط‌زیستی کشور قرار گرفته،‌ بار دیگر خبرساز شد. علیرضا یخکشی، رئیس پناهگاه حیات‌وحش میانکاله صبح جمعه 5دی هنگام ماموریت به قصد دستگیری شکارچیان غیرمجاز در محل جزیره آشوراده هدف شلیک شکارچیان قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح و به بیمارستان انتقال یافت. در این درگیری خونین،‌ شکارچی متخلف نیز توسط محیط‌بانان زخمی و نهایتا دستگیر شد. دکتر مهردادی،‌ مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران با تأیید این خبر و این‌که حال مجروحان حادثه خوب است از ذکر جزییات بیشتر در مورد این حادثه خودداری کرد.

شریعتی جانشین میلی‌منفرد در وزارت علوم شد
تسنیم| مجتبی شریعتی‌نیاسر با حکم وزیر علوم، معاون آموزشی وزارت علوم شد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی مجتبی شریعتی‌نیاسر را به‌عنوان معاون آموزشی خود منصوب کرد. جعفر میلی‌منفرد که پیش از این به‌عنوان معاون آموزشی وزیر علوم وقت در زمان وزارت رضا فرجی‌دانا منصوب شده بود از این معاونت رفت. میلی‌منفرد اولین وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس بود که نمایندگان به وی رأی اعتماد ندادند. در سوابق مجتبی شریعتی، عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشیاری دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران به چشم می‌خورد.  وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کاردیف، کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشگاه منچستر انگلستان دریافت کرده است.  قرار است مراسم معارفه شریعتی‌نیاسر و تودیع جعفر میلی‌منفرد امروز، 6 دی در وزارت علوم برگزار شود.


تعداد بازدید :  294